Gå til innhold

Audi 80 2.0 16v problem

Ranger emnet


kadettB

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Noen som vet hvordan pluggledningene skal kobles til fordelerdekselet? Altså i hvilken rekkefølge og hvordan de sitter nøyaktig på fordelerdekselet?

 

Ellers noen som har forslag til hvorfor motoren ikke vil gå.

Den starter/går på 2 sylindre, går VELDIG ujevnt i maks 10 sek hvor den da stopper. Bensinpumpen ser ikke ut til å feile noenting. Så jeg vil tro det ligger rundt tenningen en stand.

Muligens kabler eller fordeler.

Endret av kadettB
feil tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvis du ønsker å finne ut hvilke kabler som skal hvor må du begynne med å stille stempel nr.1 på øvre dødpunkt, dette gjør du ved å rotere motoren for hånd til remhjulet eller kamaksledrevet "står på merket sitt", du roterer motoren med en fastnøkkel på mutteren i senter på den drivende remskiven. Motoren er lettere å rotere hvis tennpluggene er tatt ut. Når stempet står ved øvre dødpunkt, skal rotoren under fordelerlokket peke på stiften som kabelen til sylinder nr. 1 skal til. Når den første er plassert er det til å forsette i tenningsrekkefølgen.

 

(For å finne merket for øvre dødpunkt til sylinder nr. 1 må du kanskje ta av dekselet rundt kamreimen, litt usikker på hvordan det ser ut hos deg)

 

Arrester meg om eg tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

001-21.jpg

 

pluggledningen som er nederst til venstre,skal på plugg 1(fra fronten)

så er det bare og gå mot klokka,så den som er nederst til høyre,skal på plugg 2(fra fronten)

og neste skal på plugg 3,og den øverste til venste skal på plugg 4(fra fronten)

 

sånn er det på min,da er det vel ikke så store forskjellen på din :)

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fint bilde og svar :)

Skal gå ut med en gang og sjekke.

Bilen går VELDIG ujevnt (bare på 2 sylindre). Går i kanskje 10 sekunder og stopper helt.

Vet at forrige eier har skiftet fordeler deksel og rotor fordi bilen plutselig bare stoppet for han og da han skulle starte den gikk den bare på tomgang og når den fikk gas stoppet den (igjen på få sylindre). Peilig på hva dette kan være?

Er det luftmengdemåler på en slik en?

Er en 2.0 16V motortype 6A.

Trenger litt hjelp på dette kan være, er ikke så kjent med Audi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
001-21.jpg

 

pluggledningen som er nederst til venstre,skal på plugg 1(fra fronten)

så er det bare og gå mot klokka,så den som er nederst til høyre,skal på plugg 2(fra fronten)

og neste skal på plugg 3,og den øverste til venste skal på plugg 4(fra fronten)

 

sånn er det på min,da er det vel ikke så store forskjellen på din :)

 

Tenningsrekkefølgen er 1 3 4 2 eller 1 2 4 3 (husker ikke) men aldri 1 2 3 4, om du skal gå mot klokka så går veiv/reima mot klokka, gjør den det? (husker seriøst ikke, men i tilfelle veiva/reima går mot klokka så blir alt motsatt)

Tenningsledningene har forskjellige lengder og 2 stk har høyere hette mot tenningsfordeleren. Har syllinder 1 lang hette skal den stå nermest motoren til venstre, har syllinder 3 lang hette skal den stå legst bort til venstre, syllinder 4 skal uansett stå på skrå over syllinder 1 og har syllinder 2 kort hette skal den stå nermest motoren til høyre.

 

Halvgiveren tror jeg man kan sette på feil vei, men for å se hvor rotoren er når du har stilt syllinder 1 i dødpung tar du bare av fordeleren uten halvgiveren, merket for dødpungt er på kamhjulet og på toppen (pilen på tannhjulet skal peke rett opp, du må av med dekslet selvfølgelig.

Rotoren står enten "sør øst, sør vest, nor vest eller nor øst" sett fra torpedoveggen, der rotoren står skal tenningskabelen gå til syllinder 1.

 

For å finne ut tenningsrekkefølgen lett (etter som jeg ikke er sikker), kan du ta ut pluggene og sette i tennhettene eller, så triller du bilen frammover og ser hvordan rekkefølge hettene kommer opp, funker også å sette kork i hullene.

Syllinder 1 er den nermeste grillen, når hetta/korka i en syllinder plåser ut skal rotoren være på vei mot den pluggledningen som tillhører den syllinderen.

Fordelerlokket viser videre hvor på lokket den ledningen skal stå, de 2 nederste (de på motsatt side av de 5 pluggene for tennhetter på fordelerlokket) kobber lederne fører til de pluggene som står in mot motoren.

Endret av kicke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,var feil det jeg sa,mistet nok synet av ene ledningen mens jeg fulgte den.

 

mener det er 1.2.4.3 det var.

 

pluggledningene jeg kjøpte har like lange kapper.

 

problemet med denne bilen er og skaffe fordeler,jeg fikk ikke tak i hverken fordeler eller hallgiver fra møller,og man får heller ikke kjøpt det av andre bilrekvisitabutikker heller.

 

denne bilen er vel laget i 2500 eksemplarer,samme som competition utgaven,er vel samme motor i dem også,men forskjellig tenningssystem.

 

jeg fikk tak i byttefordeler fra tyskland,og de hadde kun 1 igjen,betalte ca 3000kr + mva.

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
ja,var feil det jeg sa,mistet nok synet av ene ledningen mens jeg fulgte den.

 

mener det er 1.2.4.3 det var.

 

pluggledningene jeg kjøpte har like lange kapper.

 

problemet med denne bilen er og skaffe fordeler,jeg fikk ikke tak i hverken fordeler eller hallgiver fra møller,og man får heller ikke kjøpt det av andre bilrekvisitabutikker heller.

 

denne bilen er vel laget i 2500 eksemplarer,samme som competition utgaven,er vel samme motor i dem også,men forskjellig tenningssystem.

 

jeg fikk tak i byttefordeler fra tyskland,og de hadde kun 1 igjen,betalte ca 3000kr + mva.

 

Sportedition heter bilen.

 

3000,- for fordeler med halvgiver håper jeg virkelig, fordeleren koster ca 900,- type beru på mekonomen.

 

Kan jo nevne at vw passat 2.0 16v har nesten samme systemet.

Hvordan vet du at halvgiveren er ødelagt foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår