Fiddiman Skrevet Juli 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Heya Har en 2 liter TDI, som er chippa og har gått ca. 70000 km. Ved mer eller mindre kraftig akslerering, kommer det èn rimelig stor mengde sort/skitten røyk ut av eksosen. Sånn som du gjerne ser av en lastebil, som er på vei i en oppoverbakke. Dette kan umulig være normalt? Og da var ikke så lenge siden jeg hadde service, så oljen bør være i orden. Forslag på hva annet kan jeg sjekke? Eksossystemet som begynner å bli gåent? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juli 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Har en 2 liter TDI, som er chippa og har gått ca. 70000 km. Ved mer eller mindre kraftig akslerering, kommer det èn rimelig stor mengde sort/skitten røyk ut av eksosen. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
finset Skrevet Juli 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Heya Har en 2 liter TDI, som er chippa og har gått ca. 70000 km. Ved mer eller mindre kraftig akslerering, kommer det èn rimelig stor mengde sort/skitten røyk ut av eksosen. Sånn som du gjerne ser av en lastebil, som er på vei i en oppoverbakke. Dette kan umulig være normalt? Og da var ikke så lenge siden jeg hadde service, så oljen bør være i orden. Forslag på hva annet kan jeg sjekke? Eksossystemet som begynner å bli gåent? Dette er ikke unormalt. Min er også tunet(2.0 TDI) vel å merke med sofware tuning og ikke fysisk bytting av chip. En standard tdi motor vil også gi fra seg sot ved hard akselrasjon. Så kommer det vel an på om man har partikkelfilter eller ikke vedr. sot mengde også vil jeg tro. :drive2 Siter 06 Golf V 2.0 TDI fms Sportline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juli 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Noe som også fører til mer røyk er tett EGR-system, ifølge en tråd på vacn... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet Juli 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Om bilen er chippa eller oppjustert, ryker det somregel svart. Prøv søkefunksjonen neste gang, for svartrøyk fra diesel er diskutert mer enn en gang. Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
funkmobile Skrevet Juli 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Heilt normalt fra trimma TDI. Kan desverre ikke si akkurat hva det er som gjør det, men sånn ser det ut om du trimmer enda mer :D Siter Jetta 85 - The funkmobile Seat Leon - Bruksbil Er på jakt etter en liten slamp Rustbullet! http://www.bilforumet.no/annet-bil-onskes-kjopt/240981-ok-slamp-rustbullet.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiddiman Skrevet Juli 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2009 Ok, da fikk jeg svar på det... Som forventet egentlig, synes bare det var merkverdig mye mer røyk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Juli 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2009 Det er resultatet av billig chiptrim. "lavere forbruk" som de kaller det som viser seg å være høyt forbruk med normal kjøring. Røyken kommer av uforbrendt diesel. Hvis du kjører som en 80 åring på langtur kan du oppleve å spare noen prosent ;O) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juli 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2009 Svartrøyken er sotpartikler, som kommer når bilen får mere diesel, helt normalt, og om bilen skal gå bra skal den ryke. Ved åpen EGR-ventil så vil bilen ryke mere å gå dårlig. Hvis partikkelfilter skal ikke bilen ryke svart. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet Juli 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2009 Mengden sot kommer helt an på hvilken programmvare man kjører på. Hos seriøse tunere (kermaTDI/aligator og ikke TS racing osv) finnes det forskjellige programmer for sotmengde og effekt. Kan få sotfrie programmer til motorene men disse gir gjerne ikke mest effekt. Får maps med allslags forskjellige egenskaper, lavest forbruk og det vi ser mest av hos de fleste tunere her i lander, de som gir mest effekt. Da vil det også gjerne sote en del mer da dette går på luft/diesel mengde som justeres til maks effekt av hva komponentene tåler. Helt normalt med svart røyk på en TDI, verre om det blir blå/hvit røyk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg