Gå til innhold

Har verksted lov til å nekte å oppgi delenr?

Ranger emnet


Gooner87

Anbefalte innlegg

Hadde bilen min på verksted. Fant ut at det var styreenheten for motoren det var feil på. Dem skulle ha 17000kr totalt for å fikse det. Da sa jeg at det var litt dyrt og at jeg derfor måtte vente med det eller ta det annet sted hvis jeg fant et verksted som var billigere eller kjøpe inn delen selv og få dem til bytte den for meg. Fikk tips av en venn om å prøve norsk bildelsenter. Der hadde dem mange motorstyreenheter. Han jeg snakket med på nbf fant frem to stykker men ble veldig usikker på hvem av dem som var riktig til min bil. Fikk derfor beskjed om å ringe verkstedet som hadde funnet ut feilen om å få bekreftet delenr eller om dem kunne fortelle meg spesifikt hva jeg må spesifikt spørre om hvis jeg skal kjøpe inn den delen.

 

Da sa han på telefonen det vil jeg ikke oppgi. Jeg har jo hatt bilen min inne på verksted for å finne ut hva som feiler den. Har jo betalt 3500kr for dette og dem sier at dem ikke vil oppgi hva den spesifikke delen heter fordi det finnes flere av dem. Jeg sa dette på telefonen også men han ville bare ikke høre etter. Han sa også det at dem kunne fikse bilen for det pristilbudet jeg har fått eller hvis jeg kjøpte inn delen selv kunne dem også bytte den for meg til 5000kr men dem kunne ikke oppgi delenr eller hvilken type motorstyreenhet jeg trenger.

 

På kvitteringen jeg fikk for feilsøking står det bare at motorstyreenheten må byttes.

 

Hva mener dere om dette?

Endret av Gooner87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent igjen bilen og les nummeret selv da vel. Prosedyre for å skifte er litt avhengig av bilmodell

 

Bilen er hentet. Når du sier prosedyre for å skifte. Må dette programmeres om igjen? Eller er det bare ut med den gamle og inn med den nye?

 

Vel, nekter de så gjør de det for å være hestkuk. Dessverre ikke mye du kan "kreve" her, så du må nok finne ut det selv. Prøv å kontakt mekonomen å hør om de har dette inne evnt sjekk mekonomen.no. Kan hende du finner delenr der.

 

Ja, blir litt forbannet når jeg møter slik kunderservice. Kunne aldri ha tenkt meg å gjøre noe sånt hvis jeg måtte ha gjort noe slikt for en kunde som allerede har hatt bilen inne hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på noen bilder må man lagre div paragrafer etc og "overføre" det til den nye hjernen. men ved brukt hjerne skal det kunne gå ann og bare bruke den men det vil ikke være optimalt til den bilen. ettersom den er godt til det forbruket osv. alt er jo avhenig av bil og årsmodell.

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på noen bilder må man lagre div paragrafer etc og "overføre" det til den nye hjernen. men ved brukt hjerne skal det kunne gå ann og bare bruke den men det vil ikke være optimalt til den bilen. ettersom den er godt til det forbruket osv. alt er jo avhenig av bil og årsmodell.

 

Takk for hjelpen!

 

Går det an for eks. å bytte med en brukt hjerne og resette hele hjernen og laste inn helt ny programvare. vil den være som ny da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjernen vil være brukt men alle parametere vil være "nye" men hvordan bil har du? lettere og forklare det da. er det med automat? manuell? etc

 

Har en Audi A6 1,8TQ Manuell. Har tidligere prøvd å chippe den. Men det funket ikke, orginal software ble lastet tilbake til hjernen. Og nå har den vært på verksted for sjekk og dem har funnet ut at hjernen må byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å finne noen som har ETKA her på forumet, for å få de til å finne korrekt delenummer, evt få noen med vag-diagnose til å lese ut delenummer.

 

Noen biler kan man og lese av delenummer utvendig på styreenhet.

 

Og noen ganger må bilens orginalsoftware lastes ut fra defekt styreenhet og inn i gammel.

 

Hva som gjelder din vet jeg ikke.

De som sto for chippinga som har ødelagt ECU ta ansvar?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en ganske enkel forklaring på dette som ikke har noe med å være vanskelig. Hva hvis de oppgir ett feil delenr. Hvem kommer da til å kreve at de betaler for feilen. Er ikke unormalt at de ikke ønsker å være ansvarlig for noe de ikke tjener på. Enkleste å sikreste er at du leser av nummer på ECU selv. Man kan aldri vite om den er byttet før av en tidligere eier

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å finne noen som har ETKA her på forumet, for å få de til å finne korrekt delenummer, evt få noen med vag-diagnose til å lese ut delenummer.

 

Noen biler kan man og lese av delenummer utvendig på styreenhet.

 

Og noen ganger må bilens orginalsoftware lastes ut fra defekt styreenhet og inn i gammel.

 

Hva som gjelder din vet jeg ikke.

De som sto for chippinga som har ødelagt ECU ta ansvar?

 

Ja, kan jo prøve med VAG for å få sjekket ut delenr.

 

Vet ikke om de som har ødelagt ECU'en. Eneste dem gjorde koblet til PC lastet inn ny programvare. Testet bilen. Ladet på samme trykk. Lastet tilbake gamle programvaren. Fikk beskjed om å teste N75 ventilen, lambdaen, og få sjekket rørene til innsuget fra turoben. Alt dette var helt og dem fant da ut til slutt det måtte være hjernen som er defekt.

 

Hvordan kan jeg bevise at de som chippet bilen ødela hjernen? Kan jo ha vært ødelagt fra før.

 

 

 

Er vel en ganske enkel forklaring på dette som ikke har noe med å være vanskelig. Hva hvis de oppgir ett feil delenr. Hvem kommer da til å kreve at de betaler for feilen. Er ikke unormalt at de ikke ønsker å være ansvarlig for noe de ikke tjener på. Enkleste å sikreste er at du leser av nummer på ECU selv. Man kan aldri vite om den er byttet før av en tidligere eier

 

Mvh

 

Litt uenig i det du sier. Dem kan gjøre jobben men ikke oppgi hva delenr. er. kan til og med bytte delen hvis jeg skaffer den selv. Høres litt feil ut mine ører. Hvordan skal dem oppgi et feil delenr når dem bare kan slå det opp på pcen. Har jo gjort det tidligere på en tidligere bil jeg hadde. Tastet bare inn Regnr. og alle deler som passet til bilen kom opp på skjermen. Dette gjaldt da en Peugeot 206. At dem ikke vil være ansvarlig for noe dem ikke tjener på skjønner jeg lite av. Dem har jo tjent penger på feilsøking og da må det jo gå an fortelle hvilken del det er feil på og hva den heter som passer til den bilen.

 

Sletta utblåsningen min pga innlegget over forklarer kanskje hvorfor de ikke leverer ut delenr..

 

men sjekk nr selv på motorstyringen.. el prøv en annen deleforhandler..

 

Skal prøve med VAG forumet først. Eller så får jeg bare prøve en annen deleforhandler. Får kanskje prøve å ringe til sverige, har hørt at der er det lettere å få svar og det er til og med billigere å få gjort jobben der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår