Gå til innhold

to spolet sub i 2 eller 8 ohm?

Ranger emnet


aakerman

Anbefalte innlegg

hei har en 3000 w pioneer ts-w3004spl,som jeg ikke synes yter sitt beste egentkig. driver denne suben med en pioneer prs d1100m monoforsterker. suben er koblet i 2 ohm nå. var hos en forhandler i dag å spurte litt men fikk lite svar egentlig,stoler ikke på dem.påsto at 1200`n var dobbelt så kraftig,så jeg kjøpte med meg en pioneer prs 1200spl for sikkerhets skyld,gidder ikke styre med at ting ikke fungerer etter montering å lakkering å sånn i bil,vil være sikker.spørsmålet er, burde jeg koble suben i 8 ohm,fordelen med det,i forhold til 2 ohm?å vil min gamle d1100 greie det,eller må d1200 inn på banen? hvordan kobler jeg til 8 ohm? er første gang jeg styrer så veldig med 2 spolet sub.

tusen takk på forhånd for fornuftige svar....!:):)

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren gir mye mindre effekt i 8ohm enn den gjør i 2ohm, så jeg ville ikke koblet i 8ohm.

 

PRS1200SPL er den forsterkeren som passer best til elementet ditt, da den gir 1000w rms i 2ohm, og det er det elementet tåler også, men når det er sakt så er det ikke sikkert du kommer til å merke den store forskjellen fra PRSD1100M, men du burde få bedre kontroll på elementet...

 

Åssen bil står dette i? og åssen kasse har du til elementet? Hvilken spiller? hvilke andre komponenter har du? delefrekvenser? plassering av kasse? osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren gir mye mindre effekt i 8ohm enn den gjør i 2ohm, så jeg ville ikke koblet i 8ohm.

 

PRS1200SPL er den forsterkeren som passer best til elementet ditt, da den gir 1000w rms i 2ohm, og det er det elementet tåler også, men når det er sakt så er det ikke sikkert du kommer til å merke den store forskjellen fra PRSD1100M, men du burde få bedre kontroll på elementet...

 

Åssen bil står dette i? og åssen kasse har du til elementet? Hvilken spiller? hvilke andre komponenter har du? delefrekvenser? plassering av kasse? osv...

 

hei å takk for svar:)

så 8 ohm er ikke å anbefale? men for å spørre da slik at jeg vet det,hvordan koler man til 8 ohm?:)å eventuelt 16?:idea:

dette står i en 04 mod astra g hatchbak. elementet står i en tett kasse på ca 35 liter,litt dumt plassert tror jeg,innerst å nederst i bagasjen med elementet vendt inn mot ryggen på setet. skal jo som sagt bygge om,å løfte elementet lenger opp å mer ut i"fri"luft. var hvertfall planen det hvis ikk andre ideer er bedre.:) spilleren er en DEH-P6900IB, å i resten av bilen står det foran 17 cm pioneer kevlar 280w(tror de er 280) komposett å bak 13 cm kevlar 180w(tror jeg) komposett. disse skal byttes ut med noe tilsvarende pluss 4 10 cm på 110w. i dag har jeg ekstra batteri å 2 gange 3 farads kondensatorer. har 6 stk 1 farads liggende som jeg tenkte å bruke i stedet.. dynamoen på bilen er på 120 ampere,tror det skal være nok...? har også hørt at filt har motsatt effekt i kasser,stemmer det?

takk på forhånd.

 

hilsen"stessa"trønder

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensator trenger du ikke,men oppgradering av kaler mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og chassie bør du ha...

 

Du burde heller ikke fylle bilen med høyttalere, et BRA kompsett foran skal kunne gjøre jobben om det monteres riktig ;)

 

Har du en sub med 2stk 4ohm spoler, så kan du kun koble i 2 eller 8ohm

Paralellkobling gir 2ohm (begge plussene sammen og begge minus sammen inn på forsterker) og seriekobling gir 8ohm (pluss fra en spole til minus på den andre og de to som er igjen da skal til pluss og minus på forsterker)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensator trenger du ikke,men oppgradering av kaler mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og chassie bør du ha...

 

Du burde heller ikke fylle bilen med høyttalere, et BRA kompsett foran skal kunne gjøre jobben om det monteres riktig ;)

 

Har du en sub med 2stk 4ohm spoler, så kan du kun koble i 2 eller 4ohm

Paralellkobling gir 2ohm (begge plussene sammen og begge minus sammen inn på forsterker) og seriekobling gir 8ohm (pluss fra en spole til minus på den andre og de to som er igjen da skal til pluss og minus på forsterker)

 

Batterikondensator i form av et batteri er en god ting å ha!

Oppgradering av kabler mellom dynamo -> batteri, mortor -> karosseri, batteri -> karosseri er en god ting å gjøre.

En subwoofer med dobble 4 Ohms spoler kan koples i 2 Ohm (paralellkoplet ELLER i 8 Ohm (seriekoplet). (Forklaringen din i etterkant er korrekt!)

 

Til trådstareter:

Det er ikke alltid at det låter penere når en kopler ned en forsterker. Mange forsterkere klarer ikke levere kvalitet når dette gjøres og resultatet er at strømreservene i forsterkeren forsvinner, headroom og dynamikk blir borte og forsterkeren kan i værste fall gå i stykker da impedansen på kasseløsningen kan komme under den anbefalte motstand forsterkeren er stabil i.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterikondensator i form av et batteri er en god ting å ha!

Oppgradering av kabler mellom dynamo -> batteri, mortor -> karosseri, batteri -> karosseri er en god ting å gjøre.

En subwoofer med dobble 4 Ohms spoler kan koples i 2 Ohm (paralellkoplet ELLER i 8 Ohm (seriekoplet). (Forklaringen din i etterkant er korrekt!)

 

Til trådstareter:

Det er ikke alltid at det låter penere når en kopler ned en forsterker. Mange forsterkere klarer ikke levere kvalitet når dette gjøres og resultatet er at strømreservene i forsterkeren forsvinner, headroom og dynamikk blir borte og forsterkeren kan i værste fall gå i stykker da impedansen på kasseløsningen kan komme under den anbefalte motstand forsterkeren er stabil i.

 

Mvh

Pål

 

ok da skjønner jeg. var som jeg trodde da med henhold til 2 eller 8 ohm. takk. men sist jeg koblet opp dette så måtte jeg inn med kondensatorer fordi det fantes rett å slett ikke nok strøm.vil bare være sikker.sist måtte jeg rive ut alt for å plassere kondensatorer. men det gjør vel ingen skade,eller er negativt å parallellkoble en serie kondensatorer heller sikkert? å hva mener du med BRA kompsett?:):) takk

Endret av aakerman

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager tastefeil i forige innlegg, det er rettet nå....

2x4ohm spoler kan selvfølgelig kobles i 2 eller 8ohm, hehe.... Får skylde på at jeg var trøtt i natt.

 

Morel, seas, og focal er noen merker som stikker seg ut som BRA.

Snakk med kompisen over her, så kan du helt sikkert få noe som virkelig låter flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager tastefeil i forige innlegg, det er rettet nå....

2x4ohm spoler kan selvfølgelig kobles i 2 eller 8ohm, hehe.... Får skylde på at jeg var trøtt i natt.

 

Morel, seas, og focal er noen merker som stikker seg ut som BRA.

Snakk med kompisen over her, så kan du helt sikkert få noe som virkelig låter flott :)

 

ok takk. ja focal har jeg prøvd så det vet jeg faktisk om er bra ja...:) jo,skjønte det var tastefeil..:)2x4 blir ikke 4 i skolen der jeg var hvertfall.:D fått di svar jeg trenger nå for å være sikker å gjøre det jeg var litt usikker på før.... tror jeg følger fornuft å de ideer jeg har jeg så får vi se hva som skjer. begynner i mårra....:)takk for alle svar å råd folkens..

Endret av aakerman

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sorry da, trodde vi var "kompiser" alle mann her inne, men så feil kan man ta :P

Kanskje han bare skal gå for Focal da? :O

 

hehe ja.... vi kan alle tro så mye rart....:tannløs:men jeg vet at jeg bvil være kompis med de fleste,slik en kommer fram her i verden....:cheers:

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår