Mad_Maxx Skrevet September 3, 2009 Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Du slår meg i grunn som et typisk internett troll, som ikke har noe konstruktivt å komme med, så derfor blåser du deg opp og spyr ut eder og galle... ;) Siter Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow. James Dean Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 3, 2009 Rapporter Share Skrevet September 3, 2009 Som flere har sagt her, så er det sannsynligvis rådebank du har pådratt deg, bør ikke kjøres med. Det jeg vile gjort, var å fått en som kan motor om å lytte til lyden, for å gi en skikkelig diagnose. Nå kjenner ikke jeg boblemotoren skikkelig, men det skulle ikke forundre meg om du greier å skifte rådelager på plass, er jo ei bunnplate på motoren som er ganske stor, man burde komme godt til undenifra, så spørs det bare hvor smarte disse tyskerne har vært når de konstruerte motoren. Kommer du til skruene på rådene greit så bør det gå an å skifte lager med motor på plass. Men har du kjørt 4 mil med lysende oljelampe så vil jeg tro det er mere som er dårlig inni der, og motoren bør byttes eller overhales, tør ikke tenke på åssen tilstand det er i toppdekslene og registret. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RiceCooker Skrevet September 4, 2009 Rapporter Share Skrevet September 4, 2009 Okei, da kan jeg komme med noe konstruktivt. Jeg tror nok dessverre at håpet er ute for denne motoren. Det blir fort mye dyrere enn å kjøpe en brukt motor. Siden det bare er 2,5 liter olje i en boblemotor, og det i tillegg ikke er oljefilter, er de litt følsomme. Og siden de er luftavkjølte, er oljen en viktig faktor i å holde motortemperaturen nede. Kjører man en halvtime uten oljetrykk blir det for det første alvorlig varmt, og det liker ikke toppene. De er av aluminium, og er avhengige av god oljesirkulasjon. Tviler på om de likte denne "testen". Når det ikke er oljefilter, vil alt av spon og dritt fra det lageret som er kaputt, bli pumpet rundt og rundt i alle mulige kanaler etter man har fylt mer olje. Det er ikke noe særlig, så her tror jeg nok at alle lager bør skiftes, og alle oljekanaler må gjøres grundig rene. Dessuten er det ikke helt enkelt å skifte lager på en boblemotor. Motoren må ut, det er ikke bunnpanne her, så den må splittes på midten. Og det er litt jobb, for da må absolutt alt skrues av først. Topper, sylindre,stempel,støtstenger,svinghjul, innsug, eksos, dynamo, viftehus osv. Og når man så har fått delt denne motoren, ramler kammen ut også, og den er sikkert ikke helt pigg lenger den heller. I verste fall er ikke veiva og/eller rådene brukbare lenger heller, og da baller det på seg gitt. Brukt motor er enklere, og billigere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fartstripa Skrevet September 4, 2009 Rapporter Share Skrevet September 4, 2009 For det første har disse motorene oljekjøler.. for det andre har de kanskje ikke oljefilter, men oljesil i bunnen.. Nå vet jeg at prisene på 1600 singelport er ca 17000,- for short-blokk. Men jeg har en kamerat som helt sikkert har en brukt motor til deg. han kan også ta på seg bytte for deg. Jeg tror i allefall ikke det lønner seg å overhale denne motoren du har.. Okei, da kan jeg komme med noe konstruktivt. Jeg tror nok dessverre at håpet er ute for denne motoren. Det blir fort mye dyrere enn å kjøpe en brukt motor. Siden det bare er 2,5 liter olje i en boblemotor, og det i tillegg ikke er oljefilter, er de litt følsomme. Og siden de er luftavkjølte, er oljen en viktig faktor i å holde motortemperaturen nede. Kjører man en halvtime uten oljetrykk blir det for det første alvorlig varmt, og det liker ikke toppene. De er av aluminium, og er avhengige av god oljesirkulasjon. Tviler på om de likte denne "testen". Når det ikke er oljefilter, vil alt av spon og dritt fra det lageret som er kaputt, bli pumpet rundt og rundt i alle mulige kanaler etter man har fylt mer olje. Det er ikke noe særlig, så her tror jeg nok at alle lager bør skiftes, og alle oljekanaler må gjøres grundig rene. Dessuten er det ikke helt enkelt å skifte lager på en boblemotor. Motoren må ut, det er ikke bunnpanne her, så den må splittes på midten. Og det er litt jobb, for da må absolutt alt skrues av først. Topper, sylindre,stempel,støtstenger,svinghjul, innsug, eksos, dynamo, viftehus osv. Og når man så har fått delt denne motoren, ramler kammen ut også, og den er sikkert ikke helt pigg lenger den heller. I verste fall er ikke veiva og/eller rådene brukbare lenger heller, og da baller det på seg gitt. Brukt motor er enklere, og billigere. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet September 4, 2009 Rapporter Share Skrevet September 4, 2009 Trådstarter har ikke vært her inne siden 27.juni, så det ser ut som saken enten har løst seg, eller at han gitt opp... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zeranz Skrevet Januar 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2010 jeg overhaler motoren nå, det viser seg at motoren trenger total overhaling, er godt i gang. sorry at mange tar denne episoden dårlig, bare ett uhell. første bil. Bobla motoren viser seg å ikke være så ille som jeg først trodde. jeg har lempa motoren av og begynt med demontering, vasking, det er enormt med olje over hele motoren, oljen er størkna i mellom kjøleribber over hele motoren. jeg har funne sand og skit mellom ødelagte pakninger. tar sin tid å bli ferdig. jeg kan komme med flere tilbake meldinger om prosjektet ettersom ting tar sin tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2010 Men bra at du ikke har gitt opp da, og du har sikkert lært endel av denne lille flausen :) Det kan være morsomt å overhale en motor, og ganske lærerikt også. Lykke til :thumb Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Januar 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2010 Hvis du vil overhale for å lære så er det greit, ellers så finnes det motorer å få kjøpt. Hva med å koste på 3000 og bruke deler av den gamle motoren til å komplettere denne? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20735985 Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.