Gå til innhold

Forskjellen på girene

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det er "vanlig" Drive og OverDrive (det skal være en sirkel med D i midten).

 

Ved OD brukes alle fire girene i kassa, ved kjøring i vanlig D brukes bare de tre første. Tredje gir har utvekslingen 1:1 og det siste giret (overdrive) har lavere utveksling (f.eks 0,71:1).

 

Så det vil si at hvis jeg skal kjøre på vanlige norske veier som E39 så skal jeg kjøre i OverDrive siden da brukes alle girene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at man bruker OD til vanlig bruk og girer "manuelt" ned til D dersom man f.eks trekker en henger og bilen begynner å gire opp og ned mellom 3.gir og 4.gir i bakker og denslags.

 

Ingen grunn til å ikke kjøre med spaken i OD, mtp. drivstofforbruk.

 

Okey, tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår