Richard77 Skrevet Desember 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2009 Jeg har samme problem. I fjor vinter byttet de toppakkning og trykktestet den. Alt virker bra etter det. Hele sommeren gikk smertefritt. Men nå som kulda er tilbake er også kjølevæske problemet tilbake. Jeg skjønner ingenting. På lørdag stod det i displayet at det var lite kjølevæske. Så jeg tenkte fylle på, men når jeg skrudde opp lokket boblet det masse væske tilbake til reservetanken. I dag morges var tanken 100% tom og ingenting bobblet tilbake. Volvo skjønner heller ikke noe. Kan ikke se anntydning til noe i oljen. Men synes det lukter litt søtt av eksosen. Men det kan være meg. Ettersom volvo byttet toppakkning i Mars 2009. Hva i allverden skjer med væsken? Jeg har en dieselvarmer også. Undrer litt på om det kan være en sammenheng der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard77 Skrevet Desember 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2009 Jeg har samme problem. I fjor vinter byttet de toppakkning og trykktestet den. Alt virker bra etter det. Hele sommeren gikk smertefritt. Men nå som kulda er tilbake er også kjølevæske problemet tilbake. Jeg skjønner ingenting. På lørdag stod det i displayet at det var lite kjølevæske. Så jeg tenkte fylle på, men når jeg skrudde opp lokket boblet det masse væske tilbake til reservetanken. I dag morges var tanken 100% tom og ingenting bobblet tilbake. Volvo skjønner heller ikke noe. Kan ikke se anntydning til noe i oljen. Men synes det lukter litt søtt av eksosen. Men det kan være meg. Ettersom volvo byttet toppakkning i Mars 2009. Hva i allverden skjer med væsken? Jeg har en dieselvarmer også. Undrer litt på om det kan være en sammenheng der. Dieselvarmeren gikk i går når jeg kom hjem fra jobben, og det røyk noe voldsomt da jeg parkerte. Men så snart jeg stoppet motoren avtok det. Men i dag fungerer ikke dieselvarmeren ikke heller. Så er noe muffins her. Snart klikker det for meg. Blir så frustrert når en ikke fatter hva som foregår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy001 Skrevet Desember 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2009 Er ikke det logisk a? Hvis det legger kjølevæske i dieselvarmeren, så ryker den kraftig, inntil den slutter å virke. Koble vekk eller blend slangene til denne, og koble fra kabelen, så har du nok kjølevæska i behold noe lengre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard77 Skrevet Desember 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2009 Men i går som sagt så røyk det veldig av dieselvarmeren. Men det røyk også voldsomt fra eksosen. Så jeg tros at i går ble kjølevæsken ført inn i både dieselvarmeren og i motoren og ble forbrent på begge steder. Ingen lekkasje under bilen, men all kjølevæske var borte i dag morges. Altså, det jeg tror er at det blir for høyt trykk i kjølesystemet slik at væsken blir trykket inn der den kan. Men hvorfor dieselvarmeren tok kvelden skjønner jeg ikke. Men det kan jo selvsagt være pga forbrenning av kjølevæsken. Uten dieselvarmeren blir jo ikke kjølevæsken varm og dermed for jeg heller ingen varme i cupe'n vinterstid. Så er ganske avhengig av denne. Tror jeg skal ringe Vovlo i sverige å forhøre meg litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy001 Skrevet Desember 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2009 Forsvinner kjølevæsken hvis du skrur av varmeapparatet? Ikke vifta nødvendigvis, men drar hendelen over mot kaldluft? Bare lurer på om feilen kan sitte i varmeregisteret ditt, siden du ikke hadde noe problem på sommeren. I så fall, burde teppene i bilen være ganske våte nå. Men nå kjenner jeg ikke V70, så jeg vet ikke hvor registeret sitter på denne, og om en lekkasje fanges opp og dreneres, eller renner ut av bilen... Men det er et poeng du bør ta med deg, at det ikke forsvant noe på sommeren. Det skal heller ikke lukte søtt av eksosen, og det er et tydelig tegn på toppakning, sprekk i topp eller sylinder, slik at kjølevæke renner inn i sylinderen og kommer ut i eksosen. Hadde du hatt en turbo, ville antakelig luftstrømmen gått andre veien, og du hadde blåst tetingna på vannpumpa eller lokket på ekspansjonstanken. (Det gjorde jeg en søndag kveld i Ørebro, 40 mil hjemmefra for noen år siden). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Desember 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2009 Hvis en mistenker varmeregisteret, så kan en koble ut dette ved å koble fra slangene til varmeregisteret og skjøte disse sammen med et rør. Sjekk så om det blir noe forandring på problemet. Det negative med denne metoden er at det blir sykt kaldt inni bilen, men en får ihvertfall sjekket om registeret er lekk eller ikke :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard77 Skrevet Desember 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2009 Forsvinner kjølevæsken hvis du skrur av varmeapparatet? Ikke vifta nødvendigvis, men drar hendelen over mot kaldluft? Bare lurer på om feilen kan sitte i varmeregisteret ditt, siden du ikke hadde noe problem på sommeren. I så fall, burde teppene i bilen være ganske våte nå. Men nå kjenner jeg ikke V70, så jeg vet ikke hvor registeret sitter på denne, og om en lekkasje fanges opp og dreneres, eller renner ut av bilen... Men det er et poeng du bør ta med deg, at det ikke forsvant noe på sommeren. Det skal heller ikke lukte søtt av eksosen, og det er et tydelig tegn på toppakning, sprekk i topp eller sylinder, slik at kjølevæke renner inn i sylinderen og kommer ut i eksosen. Hadde du hatt en turbo, ville antakelig luftstrømmen gått andre veien, og du hadde blåst tetingna på vannpumpa eller lokket på ekspansjonstanken. (Det gjorde jeg en søndag kveld i Ørebro, 40 mil hjemmefra for noen år siden). Men jeg har turbo, er turbo diesel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy001 Skrevet Desember 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2009 Okei, men jeg ville testet varmeregisteret først, og koblet slangene sammen en dag og testet. Hvis du ikke blåser ut kjølevannet når du kjører, er det en annen lekkasje enn motoren. Du tømmer heller ikke anlegget for vann ved stillestående motor, hvis topp eller blokk er sprukket eller toppakningen er blåst. Da renner vannet ut et annet sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAJOTA2 Skrevet November 19, 2012 Rapporter Share Skrevet November 19, 2012 fant dere noe løsning på dette? sliter med det samme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy001 Skrevet November 19, 2012 Rapporter Share Skrevet November 19, 2012 Tja, Sier vel det samme som jeg sa den gangen: Koble fra ekstern varmer hvis dette finnes, og evt. varmeapparatet. Hvis den nå holder på vannet så vet du at der var feilen. Du kan jo også kjøre en sylinderlekkasjetest på den (kr. 999,- på Biltema for tester) og se om det blåser kompresjon ut i kjølevannet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg