Gå til innhold

[Løst] 850'n er lealaus i forstilling.

Ranger emnet


Pellick

Anbefalte innlegg

* Redigert etter litt prøving og feiling *

 

Heia! 850'n skramler, knirker og slår fælt på høyre side foran.

Skiftet endeledd og lenkearm, men kjenner at fjærbeinet også er slarkete i toppen. Er det da fjærbeinslageret som må byttes eller finnes det foringer der oppe som kan være utslitte?

 

*Løsning for de som måtte ha samme problem: Nytt fjærsete (foring) og fjærbeinslager gjorde susen. :)

Endret av Pellick

Ikke kjøp BMW. De mangler blinklys og er tydeligvis umulige å parkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia! 850'n skramler, knirker og slår fælt på høyre side foran. Har ikke fått den på jekken enda, men når jeg kjenner på hjulet mens bilen står på bakken er det merkbar slark når jeg tar tak i toppen av hjulet, og også når jeg tar tak klokka "kvart på tre".

 

Er det noen bestemte deler jeg like gjerne kan kjøpe med en gang? Ja, hjulet er skikkelig skrudd fast. :D

 

virker som at det er hjullagert ditt som har ryket?

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken om hjullager streifet meg også, men mangler den velkjente ulyden som da skulle kommet i svinger. Med så mye slark som jeg kjente burde det garantert ha bråket noe grusomt i sving dersom slarken var i hjullageret. Eller hva? :confused:

 

Det er på ujevn vei at det bråker, over fartsdempere låter det som kanonkuler i en tørketrommel.

 

Har ikke mulighet til å løfte bilen før i morgen, men tenkte å kjøpe deler i dag hvis jeg klarer å gjette hva som mest sannsynlig har røket. Like greit å bare handle inn alle tenkelige forstillingsdeler kanskje? :P

Endret av Pellick

Ikke kjøp BMW. De mangler blinklys og er tydeligvis umulige å parkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken om hjullager streifet meg også, men mangler den velkjente ulyden som da skulle kommet i svinger. Med så mye slark som jeg kjente burde det garantert ha bråket noe grusomt i sving dersom slarken var i hjullageret. Eller hva? :confused:

 

ja, når mitt røyk ula det når jeg svinga.:confused:

Kan ikke være noen stag/foringer som er dårlige?

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk evt. foring i dempertårn, viss disse har dette? evt demper ?? har ikke fått forsket på min enda, så er bare antagelser :)

 

ellers hjullager, kan være slitt, men kansje det hjelper og stramme det litt?

 

viss du bytter, vil jeg ha byttet på begge sider(så har du gjort det, slipper å tenke på det :D)

 

samme gjelder vell øvrige foringer og bruer ogfandenmåvite :)

 

koster penger, men BT kan ikke si noe på det viss du skal inn på Eu nå i fremtiden, du har ditt på stell da :thumb

 

men alt er vell etter lommeboka :m'm:

79`Volvo 244 Gl [solgt]

87`Volvo 245 Gle [solgt]

88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt]

89`Vw Passat 35I [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips. Skal prøve å skifte endeledd og lenkearm selv i dag, tør ikke å bryne meg på bærearmen aleine.

 

Slakken jeg kjenner ved toppen av hjulet er forresten bare merkbar når bilen står på bakken. Sier det noen noe?

Ikke kjøp BMW. De mangler blinklys og er tydeligvis umulige å parkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst kan jeg fortelle at jeg har knirkelyd, rakling og noe lealaus forstilling selv på min bruks-850. Dårlig topplagring ifølge hoffmekaniker!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringa i fjørbeinstårnet er vanlig slitedel på 850/V70/V70N etter ca 160 000 km (samme del på alle). Dette er veldig greit å skifte. Du kan også kontrollere det ved å skru av øverste mutteren på demperakslingen (det sitten en under, så demperen er fortsatt fast). Dersom du da bruker et skrujern kan du se om foringa er begynt å gi seg.

Merk: foringa kan være bra på toppen, men sluppet på undersiden.

 

Skal garantere deg at det er denne som er gåen. Den vil forårsake knirkelyd og bankelyd på ujevn veg - kan også påvirke styringen dersom den er veldig slitt. Du KAN kjenne at toppen av fjærbenet er bevegelig, men kun når den står på bakken.

Vil også nevne at viss det er et rent svinglager du har bestilt deg, følger ikke foringen med.

Endret av Mad-Ass

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringa i fjørbeinstårnet er vanlig slitedel på 850/V70/V70N etter ca 160 000 km (samme del på alle). Dette er veldig greit å skifte. Du kan også kontrollere det ved å skru av øverste mutteren på demperakslingen (det sitten en under, så demperen er fortsatt fast). Dersom du da bruker et skrujern kan du se om foringa er begynt å gi seg.

Merk: foringa kan være bra på toppen, men sluppet på undersiden.

 

Skal garantere deg at det er denne som er gåen. Den vil forårsake knirkelyd og bankelyd på ujevn veg - kan også påvirke styringen dersom den er veldig slitt. Du KAN kjenne at toppen av fjærbenet er bevegelig, men kun når den står på bakken.

Vil også nevne at viss det er et rent svinglager du har bestilt deg, følger ikke foringen med.

 

Takker for godt og utfyllende svar. :thumb

 

Jeg har kun kjøpt lageret, og er ikke sikker på hvor denne foringen sitter. Er det den som sitter på fjærsetet, slik at jeg må bytte fjærsetet? Demperakslingen følger forresten fritt med rundt når jeg skrur på toppmutteren - det skjer ikke på den andre siden av bilen. Der sitter alt godt fast.

Endret av Pellick

Ikke kjøp BMW. De mangler blinklys og er tydeligvis umulige å parkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selve fjærsetet ja som er foringen. Du trenger egentlig ikke å ta ned lageret (de tre skruene), for du kan ta ned demperen/fjøra bare ved å løsne den øverste dempermutteren. Jeg bruker vanligvis muttertrekker til å løsne denne, da går det som regel greit. Det at demperen går rundt, er som regel også et tegn på at foringen er slitt.

Det finnes jo verktøy du kan bruke på å holde igjen demperen, enten om dette er torx/umbrako eller bare en fastnøkkel. Husker ikke helt hvordan den er utformet.

Du må iallefall uansett ha fjørklemme før du begynner på jobben.

Tror originalt at foringen koster ca 4-500 kr, og bør være lagervare på volvo.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår