TrustNo1 Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Kanskje ikke direkte bilstereo relatert, men sikkert mange her som har god kjennskap til gel-batterier så jeg prøver. Jeg har to optimabatterier stående og lurer på om disse er bare å kaste, eller om de kan reddes. Det ene er ett gult optimabatteri som er 2-3 år gammelt, men nesten ikke brukt. Det har stått i en bil som ikke har blitt brukt på ett år og vært helt tomt for strøm i løpet av vinteren. Det måler rundt 10V, selv etter jeg har prøvd å lade det med en vanlig biltema lader. Det andre batteriet er ett rødt optima batteri som er vesentlig eldere. Dette måler bare rundt 2,5V og ser ikke ut til å ta lading i det heletatt. Har tidligere hørt om "spesialladere" som kan redde slike batterier, men vet ikke helt hvorvidt hvilke ladere som det er prat om, eller om det i det heletatt er verdt å kjøpe bare for å redde noen gamle batterier :) Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Mulig de kan reddes med litt "sjokklading" eller noe sånt, altså en kraftig batterilader med høy ladestrøm. Hvis du hører med et bilverksted eller en bensinstasjon(som selger mer enn mat) så kan det hende du får ladet det der... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet Juni 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Mulig de kan reddes med litt "sjokklading" eller noe sånt, altså en kraftig batterilader med høy ladestrøm. Hvis du hører med et bilverksted eller en bensinstasjon(som selger mer enn mat) så kan det hende du får ladet det der... Biltema laderen min kan gi 40A (en slik stor sak med 4 styrker+startstrøm) Jeg har prøvd å eksprimentere litt med ulike styrker. Når jeg kjørte den på maks i ett par timer så begynnte det å koke ut av sikkerhetsventilene på batteriet så jeg ga meg der. Men kanskje det er veien å gå, og prøve litt til med høy ladestrøm? Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wold-Hansen Racing Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Jeg har jobba for en forhandler av Optima batterier så dette kan ejg en del om. Som hoverdegel heter det at Optima IKKE skal lades med vanlige ladere, men kan dog lades opp hvis batterispenning er 11.7V eller høyere med en vanlig lader. Dersom spenningen på batteriet er lavere må man bruke en lader som er spesiellaget for Optima/Gel batterier. Det som er spesielt med disse laderene er at de ikke bruker jevn ladespenning, men pulsspenning for å "sjokke" batteriet med javne mellomrom. De siste laderene fra Optima har også en "diagnose" funksjon som sier i fra om batteriet har livets rett eller ikke. Så jeg for min del lader aldri Gel batterier med annet enn lader som er designet for denne typen batterier. Siter Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =) Opel Frontera -94 2,3Tdi Citroen Berlingo -06 1,4i Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T +Masse annen moro =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet Juni 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Ok. Takker for godt svar. Aner du hvor man kan få gjort dette for en billig penge? Pendler strekkningen Kongsberg-Drammen-Oslo en gang i uka. Misstenker at å kjøpe en slik lader er dyrere enn hva det smaker. Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wizzy Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 betalte 2500 for en slik lader jeg, har redda mange vanlige batterier med den også :) Siter Billakkerer og oppretter. For mange doninger til å ramse de opp her.. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wold-Hansen Racing Skrevet Juni 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2009 De koster fra 2500,- ca og oppover. Ut i fra størrelse og hvilken modell det er. Men de fleste steder de selger Optima skal de ha slik optima lader. Det vil overraske meg om de tar mer enn 500,- for å lade opp ett utlada optima batteri. Kan ta inntill 2 døgn å få liv i ett "dødt" Optima... Siter Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =) Opel Frontera -94 2,3Tdi Citroen Berlingo -06 1,4i Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T +Masse annen moro =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrustNo1 Skrevet Juni 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2009 De koster fra 2500,- ca og oppover. Ut i fra størrelse og hvilken modell det er. Men de fleste steder de selger Optima skal de ha slik optima lader. Det vil overraske meg om de tar mer enn 500,- for å lade opp ett utlada optima batteri. Kan ta inntill 2 døgn å få liv i ett "dødt" Optima... Takker. For se om jeg finner en forhandler i nærheten :) Siter 1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager 2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Juni 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2009 Jeg fikk et slikt gel-batteri av en kamerat her i vinter, det hadde da stått i en bil over lengre tid og var ifølge ham helt dødt. Etter en uke tilkoblet min Ctek lader så ser det nå ut som batteriet fungerer helt fint. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg