Gå til innhold

Oppgradere turbo? (BSR)

Ranger emnet


stene

Anbefalte innlegg

Okei.. Når det kommer til turbo, er jeg noob.

Sett at jeg har en 1.8T 190hk orginalt. BSR chippet til 225hk.

Turboen gikk.. Møller sa det var wastgaten, den er intern og koster flesk å reparere. Møller tar 27000 for jobben.(Ny turbo osv) Ringer bjørnstad bil og spørr litt, de er forhandler for TS-tuning\racing i tr.heim. de gav pris på 6000 for k03 og 8000 for k04 (+MOMS).

Spørsmålet er hva tjener jeg på å kjøpe en k03 og montere? Vil ikke den lide samme skjebne? K04 er laget for 1.8T som er 180hk orginalt? Da tåler den litt mer? Hvis jeg kjøper en K04 nå, og chipper på litt til, hvilke komplikasjoner vil jeg støte på da? Hvis noen kan litt om BSR chip så har jeg enda ett spm. Er det mulig å anskaffe programvare til BSR boksen uten PPC nummer\passord\brukernavn? PS: Finnes det noen andre turboforslag?

:)

Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis

|Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

 

Om du har 190hk originalt så har du ikke en k03 iallefall, da må det være en k03s.

 

Uansett, en standard k03 gir opp ved ca 195 hk give or take. k03s holder vel til ca 210. Om du uansett trenger en ny turbo, og prisen Bjørnstad ga deg inkluderer k04 turbo + nytt map så ville jeg slått til.

 

Andre turboforslag finnes helt sikkert, men k04 på 1.8t er ganske gjennomprøvd og krever minimale endringer. Du må jo strengt tatt ikke ha nytt map heller, men da vil du jo ikke få noe særlig effektøkning heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. I følge gikturbo sine lister, inneholder bilen en k03. Men hvis jeg monterer en ny k03s(heter den K04-015?) så trenger jeg ikke mappe?

Kom tilbud fra en ansatt på møller på 275 000kr. Han fikk nei! Bilen er takstet til 325 000kr! Men da tror jeg egentlig at det enkelste er å kjøpe en K04-015 til 3990kr og montrere selv istede! Funker det? Sjekk: http://www.gikturbo.no/Filer/GIK_Turbo_Full_Catalogue_October_2008.pdf Se på Audi A4 1.8T Quattro 190hk. Det står k03. Neste i listen er en "Upgrade". Det er denne hær: http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?products_id=4102

Hvis jeg i tilegg velger mapping, vil jeg få den samme utnyttelsen, kanskje litt sprekere? Den k04 turboen bør iallefall tåle litt mere, i og med at den er laget for en sprekere bil? Noen innvendinger folkens?

Endret av stene

Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis

|Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men jeg kan prøve å svare.

 

Jeg er ganske sikker på at det sitter en k03s på 190hk 1.8t. Listen der har ingen oppføringer med den turboen, så det er mulig de bruker samme benevnelsen på både k03 og k03s.

 

k03s har litt større kompressorhus enn vanlige k03

k04-015 har, om jeg husker riktig, samme kompressorhus som k03s, og også større turbinhus.

 

Om det er en standard 1.8t med k03s vil du i essens kun bytte til en lik turbo om du går for k03s. k04-015 er god for litt mer enn en k03s, men for å få ut mer effekt behøver du et nytt map også.

 

Håper det ble forståelig. :)

 

Ble forøvrig nysgjerrig på turboen fra maxam-tuning. Er dette en Borg-Warner turbo, eller er det en kinakopi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener =)

Men hva skjer om jeg bytter til en K04-015 og driter i mappingen? Jeg får jo ikke mere effekt enn det jeg hadde. Det vet jeg. k03 tåler vell 195hk? Men har også sett en tråd på a4 forumet om at wastgate ikke åpner. Det som har skjedd på den gamle turboen også. Samme bil, bare ikke s-line (Så han har 163hk) eller noe sånt. Uansett, K04-015 + bsr chip(Må denne egentlig oppdateres? Eller går det bra å kjøre samme oppsettet som allerede ligger inne?) vil holde lengere enn K03(k03s)!?

Hva tror du jeg får ut av motoren med f.eks K04-015 + bsr + mapping? (Må jeg ha større dyser?)

Aner ikke hvem som er produsent på maxam-tuning sin turbo, men den er sikkert godkjent på samme nivå som orginaldelene.

Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis

|Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kvaliteten på bytteturboen som avgjør hvor lenge oppsettet holder. Er det en kinakopi er kvaliteten ofte deretter også.

 

Det fungerer å kjøre med k04-015 på det nåværende oppsettet som sagt tidligere, og det burde ikke gi noen problemer. Men nytt map er å foretrekke iallefall. Dysene trenger du nok ikke bytte enda.

 

Kan jo høre med forhandleren som skal ordne bilen din for litt mer kvalifiserte svar også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår