Gå til innhold

Hvordan få en volvo til å bli raskere i starten?

Ranger emnet


Magaplask

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har bygget meg en 245 varebil om til bc bil. Men, jeg har ikke en sjans i helvete til å henge med i starten. Noen som har noen tips til meg?

 

Mener å ha lest noe om å vinkle drivakselen eller noe. Er det noen som kan forklare meg hvordan dette kan gjøres. En særdeles detaljert forklaring hadde vært veldig kjekt.

 

Specs på bilen er følgende. K motor og 631 topp (så veldig ut som 531 topp, men neida). Ombygd til el innsprut fra en b200 (i allefall fra en 2 liter iflg tidl eier). Det ser ut som det er brukt orginal k tenning,k luftmengde måler osv. Altså noe sikkelig hjemme mekk utført av forrige eier.

 

Sveiset sperre bak. Og kappet bakfjørene 2 runder. Ellers er bilen akkurat slik den ble levert fra fabrikk. (- vektene i fronten)

Endret av Magaplask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Disse bilene er jo veldig startraske i utgangspunktet. De vektloddene du har fjernet framme flytter du bak. I tillegg til batteriet. Litt lavere bak slik du har gjort er bra. ellers er det bare gode dekk og da skal den kunne ta starten ganske bra. Jeg har aldri opplevd mer startkjappe biler enn de med 240 bakaksling

Endret av evopower

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen hjul kjører du med? jo lavere rulle-DIM jo lettere drar bilen vettu. orginale volvoer nytter det ikke med 15'' bak

 

Men dess større hjul dess mer har kontakt med bakken(slakere bue).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dess større hjul dess mer har kontakt med bakken(slakere bue).

 

det har null å si, slapp bil trenger å få lett giring, kan ikke sette 15'' hjul med 85 profil på en motor på 116hk og 3:73 utv. det blir dødt som faen, det beste hadde egentlig vært lave yokohama når man har slapp bil. jeg bruker bestandig 14'' gullabo bak på volvoene mine om de er orginale, har jeg gjort noe med motorene og utvekslingen er ok, da kjører jeg på 15''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har orginal volvo bc jeg. Se første post.

 

Jeg bruker 15 elite rally hjul.

 

Jeg har nå fått en 40 kg's vekt baki.Og hang mye bedre med i starten da. Var i vertfall ikke 50 m etter de andre inn i første sving på vendkvern som sist.

 

første feilen er jo hjula du bruker, greit nok at de er billige, men de hjula har ikke harde nok dekk-sider til å kunne kjøre lavt dekktrykk, som igjen gir deg bedre feste. jeg kjørte en trening i fjor der jeg prøvde ut forskjellige drivhjul til volvo, hjula jeg prøvde var; gullabo,matador,galaxie safari og rally elite.

 

eneste av de hjula som ikke dugde var rally elite, matador var dårlig på asfalt, ekstremt dårlig på våt asfalt. galaxie var ekstremt dårlig på tørt føre men helt konge på vått, mens gullabo syns jeg var et bra all-around dekk med helt ok giring til en volvo med 3:73 utv

 

har også prøvd ut yokohama 035 og max-sport slicks men det var på en ascona A stv så det regner jeg ikke med, bortsett fra at jeg stokka om på hjula og yokohama hjulene som hadde en lavere profil fungerte mye bedre med tanke på giringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har original volvo i bilcross nå til dags da??:driving

 

tveiten her på forumet vant sitt aller første løp med helt standard volvo, han hadde ikke en gang sveiset sperre og hjula han kjørte på var vinterhjul. så det går jo ann.

 

jeg har også vunnet et løp med orginal volvo, det var forøvrig samme type motor som tveiten, en b230f(elektronisk sprut)

 

jeg kjørte 6 løp med den bilen, 1 seier, 1 3.plass, 1 4.plass, 1 6.plass, 2 7.plasser. lånte bort bilen til et kjent navn så forsvant den på bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lette bilen så my som går framma og flytte spyler tank,bateri og evntuelt raditoren baki ikke legg inn mere vekt heller det bilen har orginalt. da blir det bare enda mere vekt og drasse på. så kappe bak fjærene minimum 2,5 runder helst myke olje dempere og noen myk fjærer. så sitter det mer heller bra nok i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår