Gå til innhold

525 TDS E39 (98 mod): Elektrisk problemer

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Gamlingen sin E39 98 mod 525TDS stv har plutselig fått problemer med elektronikken.

 

Det som skjer er:

 

Startet med at bakluke viskeren ikke altid ville viske, så utartet det seg til at cd spilleren (orginal) ikke slo seg på, dvs hele displayet ble svart, ingen klokke helder, samt ratt kontrollene og kjørekomp. ikke virket. Kjøre komp. reagerte ikke ved trykk på knappen, og målingen ble helt tullete.

 

Deretter begynte plutselig kupebelysningen og slå seg på og av mens man kjører, man kan av og til høre klikkelyder fra "sperra" på girstanga (Automat). Samme lyd som kommer når du trykker på bremsa, så får du det klikket ned i girstanga. Denne går bananas og klikker hurtig. Viskerene fremme vil ikke altid virke og den dynamiske(?) servostyringa er på bærtur, dvs den er tung og ratte når den står still, kan plutselig bli lett og så tung igjen.

 

Symptomene med cdspilleren dukket opp da solskjermen på pass. side ble tatt ned, ok makeup speilet ble opna, da skulle vist spilleren kobla ut. Nå funker spilleren av og til. Jeg fikk liv i den kvelden før jeg skulle låne bilen på jobb. Morgenen etter virket ikke spilleren. Da jeg var ferdig på jobb så funket den.

 

Men nå i ettertid så skjer det rare ting når man opner luka på makeup speilet, da klikker det flittig i girstanga, og om man slår på tenninga, cd spiller kommer ikke på, viskere fremme funker ikke.. Opner man makeup speilet så kom plutselig cd spiller på, og viskerene virket.

 

Så det er tydelig at det er et eller annet som har dukket opp. Bilen er i fin stand, gått 150000 km.

Og den er godt tatt vare på.

 

Det vi har gjort er å ta ut batteriet, sjekka jordinger der bak, alle så veldig fine ut. Kikka å rigla litt på sikringer og releer bak med batteriet. + de i hanskerommet fremme.

 

Batteriet har og stått på lading over natten, men virker ikke som om det har hjelpt noe i det hele tatt.

 

 

 

Så om noen har noe tips eller har vært borti dette før, så er jeg veldig takknemmelig for tips! :)

 

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår