SMP Skrevet Mai 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2009 http://www.dinside.no/395332/audi-80-20-1989-ujevn-tomgang-av-og-til#debattfelt Hentet fra linken over! Problem: Ujevn tomgang av og til. Bilen går vanligvis normalt, men av og til når jeg har kjørt et lite stykke begynner tomgangen å gå raskt opp og ned. Akkurat som om jeg trykker gasspedalen inn og ut raskt. Turtallsnåla svinger da mellom 1000 og 1200 omdreininger. Kan det være tomgangsventilen? Har samme problem med min, hva kan være feilen? Siter <o>1996 Audi A4 1,8TQ <x>1994 Audi 80 2,0 <x>1986 Volvo 240 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2009 2.0 hvafornoe? Digifant? Monomotronic? KE-Jetronic? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Erik Johannesse Skrevet Mai 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 som quattro73 søker etter er mer spesifik motortype du har. Om du har en elektronisk styrt tomgangsventil kan det være denne som har begynt og leve litt eget liv. Om du har dette kan det lønne seg og ta den ut, legge i diesel over natta og da løsner gjerne møkk og alt rundt stempelet som ligger inni denne. Eventuelt en enklere er bare og fylle på med wd40 eller slikt men du vil KUNNE få ett bedre resultat og legge i diesel over natta. Om du ikke har elektronisk styrt tomgangsventil så er det jo fort litt mer mulig, kjenner ikke veldig til de systemene. Men tipper en svakhet rundt det der fort er falskluft på innsuget/innsugsbelgen. Mulighet da er og sprute startgass på alt av vacumslanger/tilkoblinger og slikt. om tomgangen øker noen steder tyder dette på at den suger falskluft. Hadde problem men andre bilen min, A90Q 2.3 10v k-jet. fusket på tomgang, fant ut at den sugde falskluft fra innsugsbelgen så tok den av, vasket godt også la en god kake utvendig med sort sicaflex. etter det fungerte den langt bedre. Lykke til Siter 95` VW vento 95` Audi S2 avant 97` MB C200 Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SMP Skrevet Mai 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 Er en god, gammel gassermotor vertfall.. Kan finne ut resten i morgen.. Siter <o>1996 Audi A4 1,8TQ <x>1994 Audi 80 2,0 <x>1986 Volvo 240 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2009 Er en god, gammel gassermotor vertfall..Kan finne ut resten i morgen.. Du finner ikke forgasser i en 1994 modell ;) Du har monomotronic, 90 hk utgave. Som allerede nevnt, ditt problem skyldes sikkert lekkasje i pakningen mellom innsuget og det du kaller forgasseren. Sjekk med startgass. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SMP Skrevet Mai 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Okei, takker for svar, men hva er så forskjellen på Monomotronic og vanlig gasser motor da? :) Siter <o>1996 Audi A4 1,8TQ <x>1994 Audi 80 2,0 <x>1986 Volvo 240 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 Okei, takker for svar, men hva er så forskjellen på Monomotronic og vanlig gasser motor da? :) Monomotronic / monojetronic har en elektronisk styrt dyse som er styrt at motorstyringen (overtrykk). Denne sitter rett over løpet i det som ser ut som forgasseren. På en vanlig forgasser sitter det to passive dyser som fungerer ved hjelp av undertrykk som dannes ved flow gjennom venturi og således "suger" bensinen ut. Utvendig er det visuelt lite forskjell, derfor ikke rart du antok det er en forgasser ;) Få selve motoren er det ingen forskjell, kun at den med forgasser ikke har lambdasensor. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.