Gå til innhold

En nybegynners vei til bilstereo

Ranger emnet


theda9el

Anbefalte innlegg

innledning

OK, jeg skal nå bygge meg bilstereo, og som så mange andre vet jeg nesten ingen ting om dette. For å lære litt har jeg lest rundt på diverse forum, hvor jeg ser at det er veldig mange som meg - de vil ha bilstereo, men har rett og slett ikke peiling. Så, tanken med denne tråden er at etterhvert som jeg finner ut av ting og lærer meg om dette, så skal jeg legge det ut her. Slik at andre som er like grønne som meg skal kan lære litt på et språk som de skjønner. Har ikke sett noen liknende tråder noe annet sted, så tenkte det kunne være greit at noen lagde en.

 

For at det skal være så lett som mulig å forstå hva jeg mener, skal jeg være flink å ta bilder!

 

For å få dette til, trenger jeg hjelp av deg som kan dette. Hvis du ser at jeg har skrevet noe som er direkte feil, vennligst gi beskjed slik at jeg kan rette på det så snart som mulig. Gi også tips om hva dere mener jeg burde ha med her! :)

 

Så: IKKE TA DET JEG SKRIVER HER FOR GITT! Jeg er under en læringsprosess.

 

 

Aller først

For nybegynnere som tenker å bygge seg bilstereo, er det veldig nyttig å klikke seg rundt på bilradiospesialisten sine tips og triks sider. Disse finner du her

 

 

Om prosjektet

De fleste nybegynnere har kanskje ikke lyst til å bruke enormt mye penger på sitt første anlegg. Ikke jeg heller. Jeg regner med at jeg kommer til å bruke 5000 - 7000kr. Ut fra budsjettet skjønner dere kanskje at jeg ikke vil ha det største monsteret av en bilstereo.

 

Oppsettet blir vel en forsterker, et par subwoofere, ny spiller og nytt frontsett.

 

Annlegget skal stå i en Mercedes C220 1999mod (w202), og lydanlegget som står i nå er 100% originalt.

Bilder kommer etter hvert!

 

 

 

planlegging

Det første man trenger å tenke på er hva ønsker man seg, og hvor mye penger man vil bruke. Som sagt ønsker jeg å bruke mellom 5- og 7 tusen kroner, og dette skal inkludere alt jeg trenger.

Hva slags utstyr skal man kjøpe, og om man ønsker å lage basskasse selv. Dette skal jeg gjøre.

 

Tenk etter: hvor kresen er jeg og hvilken musikk hører jeg på.

Selv er jeg ikke veldig kresen. Vil egentlig bare ha litt mer trøkk en det som er til nå. Hører på all slags musikk selv.

 

Første del i planlegging er å bestemme seg for hva slags komponenter man ønsker å kjøpe. Her er en liste over hva jeg så langt har kommet opp med.

 

vennligst kom med innspill om hva mer jeg trenger /innspill /kommentarer:

 

Spiller: Pioneer DEH-600BT

Denne har bare en linjeutgang, men tror ikke jeg trenger mer ettersom jeg ikke skal ha et så veldig stort annlegg. Eller hva?

 

Frontsett: Ikke bestemt.

 

Subwoofers og forsterker (pakkeløsning): Rockford Fosgate Punch bass-pakke 1

 

Denne er jeg usikker på. Hva vil det si at forsterkeren der er en monoforsterker? Hva er forskjell på dette og en 4-kanals forsterker? Ettersom jeg har forstått bør man vel kanskje styre unna pakkeløsninger også.

 

Kanskje jeg heller skulle satse på 2 av disse:

Rockford Fosgate Punch P2D212

 

Og en 4- kanals forsterker? Forslag?

Med et oppsett som dette, trenger man da å oppgradere dynamo? motoren i bilen min er en 2,2l diesel, og ettersom jeg har forstått står det ofte gode dynamoer i relativt store dieselmotorer. Tror dere jeg vil få et strømproblem?

 

 

Ut over dette trenger jeg jo kabelsett og diverse.

 

 

 

Dette skal jeg ta for meg ut over sommeren og høsten:

 

-valg av komponenter

-Bygging av basskasse

-kobling

- osv.

 

 

 

 

Tror dette er nok for i kveld, jeg.

Jeg har begynt å planlegge basskassen, så tror jeg skal ta for meg hva jeg har funnet ut om dette neste gang!

 

Vennligst kom med tilbakemeldinger og forslag til emner jeg burde ta opp. Synes dere det er bruk for en slik tråd?

 

(beklager at tråden ble litt rotete, skal gjøre innlegget mer strukturer og oversiktlig etter hvert)

 

 

Daniel:)

Endret av theda9el
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du vil ha litt bedre lyd, og få mere for pengene dine, så velger du noe annet enn Rockford ;)

 

En MONOforsterker er (som navnet anntyder) en forsterker men 1 utgang, så da skjønner du sikker hva forskjellen blir også...

 

Det beste er å bruke en monoforsterker til sub, og en 2kanals til frontsettet.

 

Når det gjelder frontsett, så er Focal, Morel, og Seas merker du burde se nærmere på.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du glede deg til neste år! Da kommer du ikke til å si det der noe mer :)
:wonder: Så alt som er solgt av RF i 2009 og eldre kommer til å endre lyd neste år? Eller er det nye ting på gang fra RF, mens alle andre bilstereoleverandører ikke har noe nytt på gang i 2010? Eller tar RF noen 7-milssteg i 2010 på ett eller annet, mens alle andre kun greier 6 mil? :D

Ikke at jeg skal debattere andres smak ang. RF, liker man RF er det en ærlig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som er helt ferske når det gjelder bilstereo og spesiellt de som skal bygge med et trangt budsjett vil jeg si følgende:

 

uteffekt er en av de absolutt mest misbrukte spesifikasjonene på markedet, ikke la deg lure av et imponerende tall trykt utenpå en forsterker, og om prisen begynner å nærme seg 1-2kr per Watt er det god grunn til å anta at produsenten bruker høye Watt oppgivelser for å markedsføre et heller mediokert produkt.

 

En annen ting er at for de med trangt budsjett er bruktmarkedet stedet å lete, der kan du finne kvalitets produkter til samme pris som du må betale for nye Jalla greier. at oppgitt uteffekt på en 10 år gammel USA produsert forsterker kanskje er bare 1/4 av pingpong forterkeren en luguber nettsjappe tilbyr til samme pris skal du ikke bekymre deg så mye om da det er reell uteffekt som betyr noe, IKKE papir watt fra markedsførings avdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så: IKKE TA DET JEG SKRIVER HER FOR GITT! Jeg er under en læringsprosess.

De fleste nybegynnere har kanskje ikke lyst til å bruke enormt mye penger på sitt første anlegg. Ikke jeg heller. Jeg regner med at jeg kommer til å bruke 5000 - 7000kr. Ut fra budsjettet skjønner dere kanskje at jeg ikke vil ha det største monsteret av en bilstereo.

 

Ett lite tips jeg har her for "grønne" folk som skal kjøpe seg annlegg. Stereo koster ufatterlig mye penger og for 5-7000 kr får man ting som ligger helt i bunn skiktet hvis det er pengene man skal bruke på ALT. Ett tips da er å titte rundt på kjøp/salg delen her eller på andre forum og ta over/kjøpe fra folk som enten selger eller oppgraderer. 7000 kr på nytt annlegg gir deg annlegg for nettopp 7000 kr. Men spytter man 7000 kr inn i ett brukt annlegg ender man fort opp med ett annlegg som egentlig koster nærmere 20 000 over disk.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår