Gå til innhold

Varsellampe for motor lyser, hvorfor?

Ranger emnet


opel-astra

Anbefalte innlegg

Da leser du ut feilkodene selv:

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm

 

Jeg vet ikke om du har 10 eller 16 pins kontakt eller hvor den er, men det finner du ut av. Hvis motoren er en C18XE vil jeg kanskje tro at det er en 16pins.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette funket jo som et skudd! Kontakten (10 pins) befant seg sammen med sikringene inne i bilen. Jeg fikk kun en feilkode, nemlig kode-38 som ble betegnet som: "Oxygen Sensor Circuit" og med feil: "Voltage high".

 

Dette skulle vel tilsi feil på Lamda-sonden, men jeg fikk ikke feilmeldingkode 44 eller 45 som betyr for mager eller for fet blanding.

 

Hva bør jeg gjøre for å få fikset dette eller hvordan få den fordømte varsellampen til å slutte å lyse dersom dette ikke er noe å bry seg om?

 

Hilsen og takk for hjelpen så langt.

 

Lars H.

Endret av opel-astra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lambdan ikke virker har den ikke forutsetning for å flagge kode for mager eller fet blanding. Du kan jo teste lambdasonden hvis du har et multimeter. Vet du hvilken motorkode du har?

Det første du bør gjøre er å sjekke at kontakten til lambdan fortsatt sitter i.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lambdan ikke virker har den ikke forutsetning for å flagge kode for mager eller fet blanding. Du kan jo teste lambdasonden hvis du har et multimeter.
Joda, multimeter har jeg da. Skal jeg ohme sonden eller hva?
Vet du hvilken motorkode du har?
I og med at det er en 16V OHC med 125hp, er det vel en C18XEL?
Det første du bør gjøre er å sjekke at kontakten til lambdan fortsatt sitter i.
Litt flaut spørsmål, men hvor finner jeg Lamda-sonden?

 

Lars H.

Endret av opel-astra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å motstandsmåle, siden sonden ikke har elektronisk ledningsevne. Det er ioneledning som foregår, og da kun ved høye temperaturer.

 

Hvis du har en C18XEL så tror jeg den har Simtec ECU. Da ha den antagelig 5V lambdasonde (det ser du hvis en av kablene er røde). Lambdasonden befinner seg et eller annet sted mellom manifolden og katalysatoren. Ser du noe som stikker ut derfra med ledninger tilbkoblet så kan det ikke være så mye annet. Mulig du må under bilen. Lamdan har mest sannsynlig 4 ledninger. De to som har lik farge er normalt forvarmingen. Av de to gjenværende er det stort sett den med mørkest farge som er signalet.

 

Uavhengig av om du har en vanlig lambda eller titania (5V) lambda, så kobler du deg på signalkabelen (normalt sort) med en strømtyv eller spiss målesonde. Start motoren, la den gå en liten stund og mål spenningen fra signalkabelen mot jord. Denne spenningen skal pendle ca. 1 gang i sekundet når motoren er varm. Hvis det er en vanlig lambda skal signalet pendle mellom 0 og ca. 0.9V. Hvis det er en 5V lambda skal signalet pendle mellom ca. 0 og ca. 4.7V. Er signalet "frosset" på en eller annen verdi er lambdan mest sannsynlig skrot.

 

Hvis motoren startes fra kaldt tar det noe tid før du kan stole på signalet. Det er kaldstartsanrikning (=fett) og muligens sekundærluft som kødder til signalet. Har du kjørt motoren før testen bør signalet være pålitelig etter 30sekunder eller så.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for informasjonen. Da blir det å krabbe under bilen når jeg kommer hjem. Nå er jeg ute med båten (en Saga 27 fritidsbåt), og kommer ikke hjem før onsdag eller torsdag. Og på Yanmar dieselmotoren i båten er det ingen Lamdasonde som kan krangle. Men andre ting kan også gå skeis. På forrige tur mistet jeg oljetrykket og måtte slepes til land. Det var pakningen på oljefilteret som hadde vrengt seg ut slik at all oljen sprutet ut. Heldigvis skrek alarmen til slik at jeg fikk stoppet før motoren skar seg. Men nok om det, når jeg kommer hjem blir det å sjekke Lamda'n.

 

Lars H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Etter en herlig uke i båten (uten motorproblemer), har jeg nå målt litt på Lamdasonden. Og uansett hvilken av de fire ledningene jeg måler på, er spenningene konstante. To av dem ligger nært null volt, en er på batterispenningen, og den fjerde viser fast 4,95volt. Sjekket litt på priser hos Biltema, men der ser det ikke ut til at de har "Titan" sonder. Hva prisen for en ny sonde hos Opel er, er vel ikke i samme sjiktet som hos Biltema.

 

Tips om hvor kjøpe en ny sonde uten å bli flådd?

 

Lars H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår