opel-astra Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 Hei. Jeg har en Opel Astra Sportiv Stasjonsvogn hvor varsellampen for motordignose lyser. Er det noen som kan si meg hvilke tilstander denne lampen indikerer feil for? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 Motorelektriske problemer.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 Dra til Opel verksted å få de til å ta ut feilminne Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel-astra Skrevet Mai 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 Jo da, greit nok det. Men de skal ha 4 - 500 kroner for den jobben! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 Årsmodell og motor? Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel-astra Skrevet Mai 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 1993 modell kjørt 195000km. 1,8liters 16V OHC-motor på 125Hp. ( 0 - 100 på 9,6 sek.) Lars H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 Da leser du ut feilkodene selv: http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm Jeg vet ikke om du har 10 eller 16 pins kontakt eller hvor den er, men det finner du ut av. Hvis motoren er en C18XE vil jeg kanskje tro at det er en 16pins. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel-astra Skrevet Mai 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2009 Dette må jeg forsøke, er det noen andre her som har brukt denne metoden og talt blinkene i varsellampen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2009 Det er vel veivakselføler eller noe sånt som har gått i stykker. Jeg tror Opel har laget den dårlig med den hensikt å tjene ekstra penger på reservedeler. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel-astra Skrevet Mai 8, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2009 (endret) Hei. Dette funket jo som et skudd! Kontakten (10 pins) befant seg sammen med sikringene inne i bilen. Jeg fikk kun en feilkode, nemlig kode-38 som ble betegnet som: "Oxygen Sensor Circuit" og med feil: "Voltage high". Dette skulle vel tilsi feil på Lamda-sonden, men jeg fikk ikke feilmeldingkode 44 eller 45 som betyr for mager eller for fet blanding. Hva bør jeg gjøre for å få fikset dette eller hvordan få den fordømte varsellampen til å slutte å lyse dersom dette ikke er noe å bry seg om? Hilsen og takk for hjelpen så langt. Lars H. Endret Mai 8, 2009 av opel-astra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2009 Hvis lambdan ikke virker har den ikke forutsetning for å flagge kode for mager eller fet blanding. Du kan jo teste lambdasonden hvis du har et multimeter. Vet du hvilken motorkode du har? Det første du bør gjøre er å sjekke at kontakten til lambdan fortsatt sitter i. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel-astra Skrevet Mai 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 9, 2009 (endret) Hvis lambdan ikke virker har den ikke forutsetning for å flagge kode for mager eller fet blanding. Du kan jo teste lambdasonden hvis du har et multimeter.Joda, multimeter har jeg da. Skal jeg ohme sonden eller hva?Vet du hvilken motorkode du har?I og med at det er en 16V OHC med 125hp, er det vel en C18XEL?Det første du bør gjøre er å sjekke at kontakten til lambdan fortsatt sitter i.Litt flaut spørsmål, men hvor finner jeg Lamda-sonden? Lars H. Endret Mai 9, 2009 av opel-astra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Mai 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2009 Det hjelper ikke å motstandsmåle, siden sonden ikke har elektronisk ledningsevne. Det er ioneledning som foregår, og da kun ved høye temperaturer. Hvis du har en C18XEL så tror jeg den har Simtec ECU. Da ha den antagelig 5V lambdasonde (det ser du hvis en av kablene er røde). Lambdasonden befinner seg et eller annet sted mellom manifolden og katalysatoren. Ser du noe som stikker ut derfra med ledninger tilbkoblet så kan det ikke være så mye annet. Mulig du må under bilen. Lamdan har mest sannsynlig 4 ledninger. De to som har lik farge er normalt forvarmingen. Av de to gjenværende er det stort sett den med mørkest farge som er signalet. Uavhengig av om du har en vanlig lambda eller titania (5V) lambda, så kobler du deg på signalkabelen (normalt sort) med en strømtyv eller spiss målesonde. Start motoren, la den gå en liten stund og mål spenningen fra signalkabelen mot jord. Denne spenningen skal pendle ca. 1 gang i sekundet når motoren er varm. Hvis det er en vanlig lambda skal signalet pendle mellom 0 og ca. 0.9V. Hvis det er en 5V lambda skal signalet pendle mellom ca. 0 og ca. 4.7V. Er signalet "frosset" på en eller annen verdi er lambdan mest sannsynlig skrot. Hvis motoren startes fra kaldt tar det noe tid før du kan stole på signalet. Det er kaldstartsanrikning (=fett) og muligens sekundærluft som kødder til signalet. Har du kjørt motoren før testen bør signalet være pålitelig etter 30sekunder eller så. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel-astra Skrevet Mai 10, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2009 Hei. Takk for informasjonen. Da blir det å krabbe under bilen når jeg kommer hjem. Nå er jeg ute med båten (en Saga 27 fritidsbåt), og kommer ikke hjem før onsdag eller torsdag. Og på Yanmar dieselmotoren i båten er det ingen Lamdasonde som kan krangle. Men andre ting kan også gå skeis. På forrige tur mistet jeg oljetrykket og måtte slepes til land. Det var pakningen på oljefilteret som hadde vrengt seg ut slik at all oljen sprutet ut. Heldigvis skrek alarmen til slik at jeg fikk stoppet før motoren skar seg. Men nok om det, når jeg kommer hjem blir det å sjekke Lamda'n. Lars H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel-astra Skrevet Mai 15, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2009 Hei igjen. Etter en herlig uke i båten (uten motorproblemer), har jeg nå målt litt på Lamdasonden. Og uansett hvilken av de fire ledningene jeg måler på, er spenningene konstante. To av dem ligger nært null volt, en er på batterispenningen, og den fjerde viser fast 4,95volt. Sjekket litt på priser hos Biltema, men der ser det ikke ut til at de har "Titan" sonder. Hva prisen for en ny sonde hos Opel er, er vel ikke i samme sjiktet som hos Biltema. Tips om hvor kjøpe en ny sonde uten å bli flådd? Lars H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.