Gå til innhold

Den store nyhetstråden

Ranger emnet


Mad_Maxx

Anbefalte innlegg

Her trekker du, med mange andre, en feil konklusjon. Fire-felts motorvei er ikke synonymt med sikrere vei. Skal en senke ulykkestatistikken langs veiene finnes det bedre tiltak en 16,5 meter bred asfalt. Spesifikk analyse av den aktuelle vegstrekningen med påfølgende sikkerhetstiltak er den mest effektive løsningen, det være seg midtdeler, forbikjøringsfelt, flere felt, lavere fartsgrenser, vilt sikring osv. Hva som fungerer på E18 er ikke like effektivt på E75. Trafikktettheten på transportstrekninger mellom de store byene tilsier heller ikke at man trenger 4 felts vei. 4 felts vei på dovre blir som å kaste penger ut vinduet. 3 felts er løsningen hvis man skulle finne ut å bygge ut stamvei nettet i Norge, bare se til våre naboer i øst og hvordan det fungerer for de.

 

Så hva var din personlige agenda? Senke trafikkulykkene eller få en stor fin veg å leke seg på...?

 

Jeg mener at det er helt kurrant å bygge motorvei, der du faktisk kan føle deg trygg på å ikke få en møtende bil i feil kjørebane, og der du kan sikkert kan ta forbikjøring på folk som velger å kjøre i 60, og hvor en kan ha trailere å busser i et høyre felt.. Hvorfor bare ikke gjøre det, når man har pengene? Det med å senke fartsgrensene enda mer, mener jeg også ikke er løsningen. Det går tregt nok. En tur til Østlandet herfra tar opp mot 10 timer hvis trafikken er høy.. Mener du da at det skal ta enda lenger tid, bare på grunn av at man ikke vil bruke penger på motorvei? Man trenger kanskje ikke motorvei mellom byer der det ikke er behov, men jeg ser hvertfall her at man har behov for LITT bedre veistandard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så hva var din personlige agenda? Senke trafikkulykkene eller få en stor fin veg å leke seg på...?

 

Så ikke denne.. Det er jo nettopp med å bygge stor fin vei, man slipper at enkelte som "leker" seg havner i fronten på deg. Selvfølgelig senker man traffikulykkene med å bygge to kjøreretninger hver vei. Man vil bare få påkjørsler bakfra, og jeg vil mye heller slite med nakken resten av livet, enn å bli lam i nakken etter en front mot front kollisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips divad: det er bare å gi opp, du klarer ikke å "flytte fjell" mtp enmas, han synser om alt og han har alltid rett som du ser..

 

At ulykkene sank med 90% etter at en ny firefelts-motorveg ble bygd i vestfold er tydeligvis helt feil i følge enmas(selv om farta har økt med 10 eller 20km i gjennomsnitt), for statistikken tar jo selvsagt feil, mens enmas har helt rett.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at 4 felts vei er ukurrant, men med den samme pengesummen man ville brukt på den utbyggingen ville man kunne sikret enda flere vegstrekninger og ulykkesstatistikken nasjonalt ville vært enda lavere. Så da har man et valg, 4 timers kortere reisetid for deg til østlandet eller 2% lavere ulykkesstatistikk for bebyggerne i Bodø?

Du sier vi har pengene, butt butt its not only only og åpne den pengesekken. Konsekvensene av økt pengebruk i slike tider kan være destruktive for senere tid. For det er en grunn til at politikerne er så gnien på pengebruken, og den kommer ikke bare av overdrevet Donald lesing som barn.(les. Onkel Skrue)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at 4 felts vei er ukurrant, men med den samme pengesummen man ville brukt på den utbyggingen ville man kunne sikret enda flere vegstrekninger og ulykkesstatistikken nasjonalt ville vært enda lavere. Så da har man et valg, 4 timers kortere reisetid for deg til østlandet eller 2% lavere ulykkesstatistikk for bebyggerne i Bodø?

Du sier vi har pengene, butt butt its not only only og åpne den pengesekken. Konsekvensene av økt pengebruk i slike tider kan være destruktive for senere tid. For det er en grunn til at politikerne er så gnien på pengebruken, og den kommer ikke bare av overdrevet Donald lesing som barn.(les. Onkel Skrue)

 

Jeg mener bare at en 4-felts motorvei mellom Bergen-Oslo er på sin plass, ettersom det kommer til å gå mye fortere og sikrere. Hvorfor kunne man ikke tidligere begynt på denne utbyggingen? Hvorfor vente til veiene er overbelastet? Hadde man begynt steg for steg for tjue år siden, hadde man ikke trengt å "åpne pengesekken" og bruke alt på en gang. Noe må gjøres, det må selv du være enig i? En annen ting jeg lurer på er hvorfor man betaler bompenger forskjellige plasser. Går pengene til nye broer osv, er det helt i orden. Men når jeg hører at inntektene til den lokale bomstasjonen har gått til en tursti rundt et vann jeg aldri har hørt om en gang, blir jeg varm i hodet. Dette er penger som kunne gått til veiutbyggingen. Og når du nevner den gniene pengebruken til politikerene. Hvorfor er de beskjedne på å bruke penger på veier? Jo for de sløser pengene på børsen og mister milliarder av kroner! Jeg forstår ikke at det er mulig...:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om trafikktettheten på strekningen oslo-bergen tilsier at man trenger 4 felts langs hele strekningen vet jeg ikke, you tell me?

 

Og ja, tiltak for å senke ulykkestatistikken skulle vært gjort for lenge siden, men i mine øyne er ikke 4 felts løsningen over alt. Skulle du mene noe annet er det greit, men hovedårsaken til at 4 felts motorvei gir mindre ulykker er pga. midtdeleren/adskilte kjørebaner og ikke den 16,5 meter brede asfalten. Og muligheten for sikker forbikjøring, som man også får ved 3 felts eller hyppige forbikjøringsfelt.

 

Alt jeg vil frem til er at det er ikke bredden på asfalten som avgjør sikkerheten langs veien, det er alle de andre tiltakene som er gjort. Disse tiltakene kan også iverksettes på en eksisterende 2 felts vei, bare til en vesentlig billigere penge. Som igjen dekker lengre strekning veg og omfatter flere trafikkanter.

Men mange er tydeligvis ikke enig i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jobb, så får du lån...har du en god jobb så kan du få et pent lån ;)

 

/M

 

odelgutter, mange bønder med feit lommebok i Hallingdal.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trekker du, med mange andre, en feil konklusjon. Fire-felts motorvei er ikke synonymt med sikrere vei.

 

Nei, men det er fordømrade noe av det mest sikre en kan gjøre for å utbedre en veistrekning mht til flyt, utslipp og redusering av ulykker. Hvor mange dødsulykker har det vært siden E18 i Vestfold fikk sine fire felt, i motsetning til slik veien var før? Hvor mange dødsulykker har E6 strekning Oslo-Halden gjennom Østfold hatt siden firefeltsveien ble åpnet?

 

Midtskiller er stikkordet. Du kan jo selvsagt også anlegge en midtskiller på en tofeltsvei i 70-sone, men det er nå ikke like sikkert når tre hundre utålmodige biler på rekke og rad skal ligge og snuse hverandre i hekken med en stor betongvegg på venstre side.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om trafikktettheten på strekningen oslo-bergen tilsier at man trenger 4 felts langs hele strekningen vet jeg ikke, you tell me?

 

Og ja, tiltak for å senke ulykkestatistikken skulle vært gjort for lenge siden, men i mine øyne er ikke 4 felts løsningen over alt. Skulle du mene noe annet er det greit, men hovedårsaken til at 4 felts motorvei gir mindre ulykker er pga. midtdeleren/adskilte kjørebaner og ikke den 16,5 meter brede asfalten. Og muligheten for sikker forbikjøring, som man også får ved 3 felts eller hyppige forbikjøringsfelt.

 

Alt jeg vil frem til er at det er ikke bredden på asfalten som avgjør sikkerheten langs veien, det er alle de andre tiltakene som er gjort. Disse tiltakene kan også iverksettes på en eksisterende 2 felts vei, bare til en vesentlig billigere penge. Som igjen dekker lengre strekning veg og omfatter flere trafikkanter.

Men mange er tydeligvis ikke enig i det...

 

Mener det burde være 4felts vei mellom Bergen og Oslo ja.. Kanskje ikke hele veien, men litt tofelts, endel trefelts og noe firefelts burde være greit. Vet ikke hvordan trafikken er i Trondheim, men her er det hvertfall nok trafikk i forhold til veiene, at man ikke akuratt gleder seg til langturene til Østlandet. Selvfølgelig er det midtskillet/deleren som senker kollisjonsfaren, men se for deg å legge opp hele E39/E18 med sånne? Da er vi tilbake til de som holder 60.. Med mindre de bygger trefelts hele veien, blir det omtrent umulig å foreta en forbikjøring på de timene du kjører. Min mening er bare at man burde bruke masse penger på veiene nå, før resten forsvinner på børsen. Synes det er meningsløst å måtte betale bompenger for å kjøre på gamle tofeltsveier der du har NULL sjangs å unngå en kollisjon hvis en kommer mot deg i feil kjørebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg til gode å se en to felts vei med midtdeler uten regelmessige forbikjøringsfelt. Men hvis dere mener det eksisterer så ser jeg at det er ugunstig.

 

Og dere må ikke missforstå meg, jeg vil også ha 3/4 felts vei på de største hovedfartsårene i Norge, såfremt man klarer å finansiere dette uten at det går på bekostning av vegsikring på andre utsatte strekninger. Realistisk/politisk sett mener jeg dette er umulig, og en bør derfor gå for det alternativet som tjener flest med tanke på trafikksikkerhet og ikke et utvalgt personers reisetid. Reisetid har tross alt lavere prioritert enn trafikksikkerhet moralsk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=569859

 

faen, jeg begynner å bli irritert på lavmål-ungdom som skal kjøre altfor fort! Det ødelegger SÅ jævli for andre..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som ville ha ei løgare hytte på John Deeren sin. Ein traktor skulle kjøre under ei bru, men lastaren var løfta heilt opp, og lastaren knakk. Lastaren bøyde seg bakover og over hytta. Føraren måtte ha hjelp til å komme seg ut.

http://www.gardsdrift.no/id/37566

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår