thelberg Skrevet April 22, 2009 Rapporter Share Skrevet April 22, 2009 (endret) Hei, Jeg har nettopp blitt den lykkelige eier av en Vectra 1.8 cd. Også kom nedturen: Oppdaget i går en feilmelding i kjørecomputerdisplayet om "Kontrolera kylvätska". Fyllte etter noen få deciliter og meldingen forsvant. I dag oppdaget jeg at tempen, (som vises ved siden av speedomteteret), steg til over 90 gr, og at det luktet varm kjølevæske. Da jeg stoppet og åpnet panseret så jeg det piplet vann fra en plass ved den øvre radiatorslangen, og det kom en fin syltynn stråle oppover og inn mot midten av motorrommet. (Før panseret ble åpnet har den strålen gått i panseret.) Strålen stoppet så opp - det bygde seg opp litt trykk igjen - og strålen kom på nytt. Av og på. Bildet viser ganske nøyaktig det punktet som denne strålen kommer fra. Rød strek angir start og retning av vannstrålen: Og her er punktet forstørret: Noen sjanse for at dette kan la seg reparere - uten å bytte hele radiatoren? Ser for meg at det vil koste en del. Lurer samtidig på om det er vifta sin skyld at tempen stiger sånn. Den tiden jeg hadde panseret åpent med motoren i gang startet ikke vifta - selv om det kanskje skulle ha vært varmt nok? Noen som vet ved hvilken temperatur vifta skal kicke inn? I dag var den første dagen etter bilkjøpet, at jeg hadde varmeapparatet kun på "kaldt", men etter at jeg oppdaget det med vannet og tempen kjørte jeg varmen og vifta på fullt for å lede varmen ut. Og det funka. Da sank tempen til rundt 80 gr +/-. Noen som har noen gode tips? Endret Mai 14, 2009 av thelberg Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrien Skrevet Mai 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2009 det er vel mulig å tette hullet dersom det ikke er ett så stort ett vil jeg tro? en liten klatt med noe silikonlignende som tåler varme kansje? hør med ett verksted om det er mulig:) vifta mi slår ikke inn før tempen er over 90C, jeg har en 96 vectra. da kjøler den ned til under 90, så stopper den. så lenge bilen ikke koker(over 100C) skal det teoretisk sett gå bra:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2009 Takk for info chrien :) Jeg kjøpte en liten pose med noe pulver hos Maskinagentur, og helte oppi ekspansjonstanken. Det gjorde susen. Radiatoren er nå potte tett igjen :) Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
14269 Skrevet Juli 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2010 Hvilken type brukte du til å tette "raddissen" med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thelberg Skrevet Juli 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2010 Nå er det så lenge siden at jeg har ikke sjanse til å komme på hva dette stoffet heter. Men det var som sagt Maskinagentur som hadde det. Nå skal det legges til at lekkasjen etter noe tid igjen åpnet seg igjen. Eneste alternativ da ble å bytte radiatoren. Det hører også med til historien at omlag én måned senere brant hele ledningsnettet i bilen, og den ble med det kondemnert. :( Kjører i dag samme modell, men ett år nyere... Siter Mvh Terje Opel Vectra 1.8cd 1998 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.