Gå til innhold

thelberg

Bruker
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om thelberg

  • Bursdag 12/02/1962

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Vectra 1.8cd
  • Biltype (eks Audi)
    Opel
  • Årsmodell (eks 1995)
    1998
  • Motor (eks 1.6)
    1.8

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.th-webconsult.com
  • Bosted
    Trondheim

thelberg's Achievements

  1. Nå er det så lenge siden at jeg har ikke sjanse til å komme på hva dette stoffet heter. Men det var som sagt Maskinagentur som hadde det. Nå skal det legges til at lekkasjen etter noe tid igjen åpnet seg igjen. Eneste alternativ da ble å bytte radiatoren. Det hører også med til historien at omlag én måned senere brant hele ledningsnettet i bilen, og den ble med det kondemnert. :( Kjører i dag samme modell, men ett år nyere...
  2. Takk for info chrien :) Jeg kjøpte en liten pose med noe pulver hos Maskinagentur, og helte oppi ekspansjonstanken. Det gjorde susen. Radiatoren er nå potte tett igjen :)
  3. Hei, Jeg har nettopp blitt den lykkelige eier av en Vectra 1.8 cd. Også kom nedturen: Oppdaget i går en feilmelding i kjørecomputerdisplayet om "Kontrolera kylvätska". Fyllte etter noen få deciliter og meldingen forsvant. I dag oppdaget jeg at tempen, (som vises ved siden av speedomteteret), steg til over 90 gr, og at det luktet varm kjølevæske. Da jeg stoppet og åpnet panseret så jeg det piplet vann fra en plass ved den øvre radiatorslangen, og det kom en fin syltynn stråle oppover og inn mot midten av motorrommet. (Før panseret ble åpnet har den strålen gått i panseret.) Strålen stoppet så opp - det bygde seg opp litt trykk igjen - og strålen kom på nytt. Av og på. Bildet viser ganske nøyaktig det punktet som denne strålen kommer fra. Rød strek angir start og retning av vannstrålen: Og her er punktet forstørret: Noen sjanse for at dette kan la seg reparere - uten å bytte hele radiatoren? Ser for meg at det vil koste en del. Lurer samtidig på om det er vifta sin skyld at tempen stiger sånn. Den tiden jeg hadde panseret åpent med motoren i gang startet ikke vifta - selv om det kanskje skulle ha vært varmt nok? Noen som vet ved hvilken temperatur vifta skal kicke inn? I dag var den første dagen etter bilkjøpet, at jeg hadde varmeapparatet kun på "kaldt", men etter at jeg oppdaget det med vannet og tempen kjørte jeg varmen og vifta på fullt for å lede varmen ut. Og det funka. Da sank tempen til rundt 80 gr +/-. Noen som har noen gode tips?
  4. Tusen takk for bryderiet :) Det er et eller annet som blokkerer den høyre ryggen. Selv om begge setene er vippet opp er fortsatt den høyre ryggen fastlåst... Rare greier... Får prøve å bruke litt mer makt :)
  5. Hei yeepzi, og takk for raskt svar :) Det spørs om jeg rett og slett kjøper et instrumentpanel hos en høgger, og bytter det ut. Det er vel helt lukket selve speedometer, så jeg kommer vel ikke til inni der likevel. Dette er min aller første Merce, så i denne verdenen er jeg helt rookie... Er det "S"-en i S124 som avlsører at det er stasjonsvogn? Har lurt på hva som er forskjellen på S124 og W124... Bakseteryggen på denne bilen sitter dønn fast på høyresiden, mens venstre del av det kunne nok ha latt seg legge ned - hadde det ikke vært for den skinna bak på ryggen, som huser det bagasjetrekket og nettet... Jeg får med andre ord ikke til å legge ned setene. Er det kun at selve sitteflatene må være vippet opp som utgjør hele låsemekanismen? Eller er det en eller annen skjult hendel jeg ikke har oppdaget enda? Så lenge seteryggen ikke kan legges ned kommer jeg heller ikke til for å plukke vekk noen paneler - for å skifte ut det beltet som krangler...
  6. Hei, Jeg har nettopp kjøpt en Mercedes 230 TE 1987 modell. (S 124) og har i den forbindelse 2 konkrete problemer: (1) Oppdaget at telleverket for km.stand og trippteller ikke beveger seg i det hele tatt. Selve speedometeret og alt annet virker helt OK. Det ser ut for at selve km-telleverket på en måte har fallt litt ned på høyre side, dvs. det ligger litt skjevt. Tror ikke det er gjort noe bevisst for å skjule kjørelengde, for km.stand nå i forhold til ved forrige EU-kontroll for 1,5 år siden er omlag 14000 km høyere - så det har nok skjedd ganske nylig. Er dette noe som relativt enkelt lar seg fikse, eller bør et verksted ta seg av dette? (2) Sikkehetsbelte på h. side bak sitter nesten dønn fast, og lar seg ikke trekke ut mer enn et par cm. Nå ser hele denne mekanismen hermetisk lukket ut. Hvordan kommer jeg til for å fikse dette?
  7. Takk for det Timmeeh :) Jeg kjøpte boken på Biltema, og den er rimelig innholdsrik. Går veeldig mye på teknisk motor/drivverk/elektrisk, men ikke på så mye generellt. Greit som et oppslagsverk da.
  8. Hei, Jeg har nettopp kjøpt en Mercedes 230 TE 1987-modell, og skulle svært gjerne ha hatt instruksjonsbok til denne - enten på norsk eller engelsk. Noen som har en sånn til overs, eller som vet hvor jeg kan få tak i, vil jeg være svært takknemlig for et tips :)
  9. Joda, stemte bra det. Når man ligger på ryggen med hue på pedalene, er denne motstanden montert sånn omtrent rett bak speedometeret. Fikk plukka ut den gamle klossen, og der var 2 av de tre trådspiralene brent av - så der er nok årsaken ja. Nå gjenstår bare en liten bagatell. Hadde nemlig fått feil motstand. Den som sto montert hadde 3 spiraler og 4 kontaktpunkter, mens den nye kun hadde 2 spiraler og 3 kontaktpunkter. Denne gav ikke nytt liv til vifta i det hele tatt, så da må det bestilles opp av den andre varianten. I alle fall anser jeg da denne saken som løst omsider :)
  10. Kom nettopp tilbake fra Okkenhaug nå. Hadde med bildene og fikk dem vist til en mekaniker. Han kunne fortelle at denne motstanden satt rett over gasspedalen og litt til høyre, og skulle være grei å komme til. Blir spennende å se i ettermiddag :)
  11. Og sånn ser altså denne motstanden ut som jeg fikk tak i hos Okkenhaug:
  12. Ok. Da er det vel like før jeg gir opp, og setter bilen inn på et merkeverksted for denne jobben. Jeg var i dag hos Okkenhaug (Mazdaforhandler i Trondheim) og fikk tak i det som skulle være den riktige motstanden i henhold til chassisnummeret. Yeah right! Stemte overhodet ikke i det hele tatt :( Det er ikke noe sted i nærheten av vifta/viftehuset den klossen jeg fikk med kan passe i det hele tatt. Og dette skulle jo være så enkelt... :( Nå er det kun én kabel (en to-leder ja...) i nærheten, og den går direkte inn på selve viftemotoren - i flg. min egne begrensede viten om akkurat dette temaet. Sånn så det ut da jeg fjernet det dekselet som ble holdt på plass av de 3 skruene som nevnt tidligere: Den motstanden må vel da befinne seg et eller annet sted opp ved bryteren? Jeg fulgte kabelen fra vifta oppover, og den er ikke innom noe sted på tur opp og langs hele viftehuset, bakom radiokonsollet, og videre oppover i dashbordet - før jeg mistet den av synet. Og da blir spørsmålet; Hva må demonteres (les: røskes ut) for å komme til langt der oppe?? (Om noen synes jeg begynner å høres desperat ut, så har de helt rett i det...)
  13. Her er bilde av hele klumpen under hanskerommet. Stemmer det at det er den delen som er ringet rundt det her dreier seg om? Denne er festet med 3 skruer, hvorav den nærmest torpedoveggen sitter så trangt at det kreves et vinkelskrujern...
  14. Jeg holder nok på i det området der, men det ser ut for at jeg må ut med hele det konsollet som henger oppunder hanskerommet for å få løsnet den siste av 3 skruer som ser ut til å holde selve viftehuset. Kanskje jeg skal få tatt et bilde av stasen å legge ut... Bye the way, bilen er en 1982 model... Ikke -86 som nevnt tidligere...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår