Gå til innhold

2006 A6: 2.7 TDI eller 3.2 FSI? Tips/råd?

Ranger emnet


Bzzzt

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal bytte ut en 2001 A6 med en nyere, og ser etter en som har:

- Avant

- Quattro

- Tiptronic

- Luftfjæring

- Sportsseter (skinn)

- Navi

- AC, cruise, etc

 

Disse to her kan være aktuelle:

 

Audi A6 2,7 TDI Q/ TIP AVA 2006, 78238 km., kr. 507.662, -

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16976678

 

Audi A6 3,2 Q/ T AVA. S-LINE, LUF 2006, 55364 km., kr. 470.578, -

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17082503

 

Siden jeg ikke vet så mye om de nyere A6-ene, lurer jeg på om noen ahr tips. Er det f.eks. problemer med noen versjoner/årganger (2.5 TDI hadde jo dårlige kammer de første årene)?

 

Er det noen om har synspunkter på f.eks:

- skinn eller delskinn

- kan man bytte tredekor med alu, etc? Ca-pris?

- og, ikke minst: For og mot 2.7 diesel og 3.2 bensin?

 

Takker på forhånd for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke vet så mye om de nyere A6-ene, lurer jeg på om noen ahr tips. Er det f.eks. problemer med noen versjoner/årganger (2.5 TDI hadde jo dårlige kammer de første årene)?

 

Er det noen om har synspunkter på f.eks:

- skinn eller delskinn

- kan man bytte tredekor med alu, etc? Ca-pris?

- og, ikke minst: For og mot 2.7 diesel og 3.2 bensin?

 

Hei! Artig med litt slike problemstillinger. Etter hva jeg har hørt har vel disse nyeste A6ene holdt seg relativt greit. Ellers vil jeg påpeke at du FOR ALL DEL IKKE må dra inn 2.5TDI problematikken på denne modellen. 2.7TDIen er en mye mer moderne motor enn den gamle 2.5 V6 TDI motoren. Det eneste problemet jeg hittil har hørt om er kanskje en "bagatell"? Faren min skaffet seg en av de aller første A6ene som kom for 3 år siden, og da med S-line 2.7TDI Tip Quattro Avant sak. På denne kom det en ganske drøy oljelekkasje. Dette skyldtes at en liten "plumbering" av en oljeservicekanal hadde falt ut. Etter hva jeg forstod det som (var en kompis som jobbet med bilen eller nabobukken hos Audi) var dette første og eneste tilfellet de hadde vært borti dette på nye modellen. Snakker da om at Møller og tok kontakt med Tyskland. Ny topp ble sent opp og byttet på garanti.

 

Så til de punktene du drar frem. Skinn eller delskinn er VELDIG subjektiv sak. Jeg HATER skinn i vanlige stoler, og liker ikke skinnmøbler osv spesielt selv. Da foretrtekker jeg delskinn eller alcantara. Ser du på helskinn sørg iallefall for sportsstoler med litt kroppsstøtte.

 

Sikkert mulig å bytte dekoren, men det ser for meg ut som listene er mye mer integrert enn på tidligere A4/6, så litt usikker på omfanget av å bytte disse. Alternativt er jo folie kanskje enklere?

 

3.2 vs 2.7:

JEG som er vant å kjøre vesentlig eldre biler synes 180 dieselhester på 2.7en var UTROLIG komfortabelt å kjøre med. Bieln til faren min har luftfjæringen og hele pakken i den bilen er KOMFORT, KOMFORT, KOMFORT. En såpass stor bil som dette blir liksom aldri noen racer i mine øyne, og jeg ville valgt meg den motoren som gir best kjøreegenskaper/glede med tanke på momentkurver og forbruk osv, og er derfor ikke fremmed for at TDIen kanskje er det beste valget. Når man i tillegg har muligheten for litt elektronisk optimalisering? Tja, vil tro 2.7en da blir mer sprekere enn originalt og klart blir å foretrekke.

 

Dessuten er jo Norge et diesel + 4WD og stasjonsvognsland uten like, så det er nærliggende å tro at prisen på sikt holder seg jevnere på 2.7en.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vurderer selv 2,7tdi quattro tiptronic til neste år. Har prøvd den, men ikke 3,2-literen du nevner. Men hva som holder seg best i pris er det ingen tvil om. Bare se hvor rimelig du får den 3,2-literen som i utgangspunktet er mye dyrere enn 2,7 tdi. (Tror jeg har sett 3,2-literen du nevner til salgs). Mitt eneste ankepunkt mot 2,7tdi er at den er treg ved igangsetting fra stillestående. Tror dette har med at de ikke vil slippe alle kreftene inn i tiptronic-kassen på én gang. Ellers er den jo stillegående og med fin lyd.

Tror ikke det er noen spesielle problemer med disse nye motorene, har ikke hørt om noe så langt. Audi har ikke råd til å lage "dårlige" motorer.. Så en artikkel i en avis om tre drosjeeiere som hadde kjøpt h.h.v. MB 280CDI 4-matic, BMW 530XD og Audi A6 2,7tdi quattro. Etter ca 100' km hadde bare han med Audi hatt så og si null problemer. Men det er jo bare én bil da.

 

Vedr. utstyr: Mener det er et must å ha enten skinn eller skinn/alcantara og sportsseter, xenonlys, parkeringssensorer og gjerne navi på disse bilene. Både for at du selv skal få max glede av bilen og for at den skal være lett å selge igjen. De fleste av disse har dette. Har du i tillegg luftfjæring er det kjempebra. Det var luftfjæring på den jeg prøvde, superkomfortabel i comfort-innstilling og sportslig og stiv i Dynamic-innstilling.

Ang. bytte av treinteriør mot alu så vet jeg ikke hvor lett det er og evt. pris på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår