Gå til innhold

Røverpris på service?!?

Ranger emnet


dannydog

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En service er litt mere enn å skifte olje og filter eher og der, jobber selv som mekaniker.

Hos oss inneholder service olje og filterskift på de steder som foreskrives av produsent/importør, oversyn av hele bilen, smøring av dører/låser, justering av diverse ting, spylervæske, bremsevæske ved behov(60k/2år), registerreim på noen servicer. Full bremseservice med vask/rens/smøring og just, og evt sliping av slitekant på tromler. Skifte av tennplugger, nullstilling av serviceindikator, sjekk av feilkoder og mere til.

 

Så du betaler nok litt mere enn for stemplet i boka, skal like å se deg gjøre alt dette på en halvtime :-)

 

Service hos andre enn merkeorienterte verksteder er like mye verdt i serviceboka som ett oljeskift, i tillegg til dette så bruker forskjellige verksteder foreksjellige oljemerker, som igjen fører til oljeforbruk, uorginale deler brukt ofte.

Er helt enig i at timeprisen er alt for høy, skulle bare ønske jeg fikk litt mere enn en åttendedel eller noe slikt.

 

Dyrt å eie bil om du ikke kan gjøre noe selv ser du.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En service er litt mere enn å skifte olje og filter eher og der, jobber selv som mekaniker.

Hos oss inneholder service olje og filterskift på de steder som foreskrives av produsent/importør, oversyn av hele bilen, smøring av dører/låser, justering av diverse ting, spylervæske, bremsevæske ved behov(60k/2år), registerreim på noen servicer. Full bremseservice med vask/rens/smøring og just, og evt sliping av slitekant på tromler. Skifte av tennplugger, nullstilling av serviceindikator, sjekk av feilkoder og mere til.

 

Så du betaler nok litt mere enn for stemplet i boka, skal like å se deg gjøre alt dette på en halvtime :-)

 

Service hos andre enn merkeorienterte verksteder er like mye verdt i serviceboka som ett oljeskift, i tillegg til dette så bruker forskjellige verksteder foreksjellige oljemerker, som igjen fører til oljeforbruk, uorginale deler brukt ofte.

Er helt enig i at timeprisen er alt for høy, skulle bare ønske jeg fikk litt mere enn en åttendedel eller noe slikt.

 

Dyrt å eie bil om du ikke kan gjøre noe selv ser du.

 

På utskriften jeg fikk, stod det servicetid 1time og 20min. Filtere + olje som faktisk er det som byttes kommer på ca 1500kr, da bruker jeg samme olje, castrol edge og orginale filtre. En må være i bransjen for å forsvare prisingen. Jeg gir f.. i at horn og vindusviskere blir kontrollert..... latterlig rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett poeng med service er at folk skal slippe å tenke på bilen.

Det er mange som gledelig betaler på tusenvis av kroner i året for å få slippe å bytte olje, bremsevæske, viskere osv.

GRunnen til at du betaler så mye for servicen, er alt de gjør på bilen. Det kan kalles FULL service.

Drar du på mekonomen får du en ikke fullt like bra service, derav totalprisen.

 

Har du råd, betal for full service. Har du ikke råd, gjør det selv.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett poeng med service er at folk skal slippe å tenke på bilen.

Det er mange som gledelig betaler på tusenvis av kroner i året for å få slippe å bytte olje, bremsevæske, viskere osv.

GRunnen til at du betaler så mye for servicen, er alt de gjør på bilen. Det kan kalles FULL service.

Drar du på mekonomen får du en ikke fullt like bra service, derav totalprisen.

 

Har du råd, betal for full service. Har du ikke råd, gjør det selv.

 

poenget mitt er ikke at service er noen tull, stiller meg bare kritisk til avansen til verkstedene. Men det er tydligvis mange her som synes den er helt okay.... kanskje det bare er jeg som er knark?! Min mening er nå også at det viktigste med bilholdet er det som faktisk skiftes, ikke at halve bilen er "sjekket"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verksted prisene i dag er glatt 800-900kr + mva i timen!

 

husk det er dyrt med alt spesialverktøyet et verksted trenger, og dette må jo kunden betale, ellers hadde jo ikke butikken vært lønnsom!

 

Og den timeprisen du nevner Robert, er vel på uorginale verksteder!

 

Du kan jo høre med Stenshagen, eller Møller..

 

Tipper de ligger på 1500-2500kr timen +mva ved feilsøk.

 

Servicepriser er lavere timebetalt..

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En service er litt mere enn å skifte olje og filter eher og der, jobber selv som mekaniker.

Hos oss inneholder service olje og filterskift på de steder som foreskrives av produsent/importør, oversyn av hele bilen, smøring av dører/låser, justering av diverse ting, spylervæske, bremsevæske ved behov(60k/2år), registerreim på noen servicer. Full bremseservice med vask/rens/smøring og just, og evt sliping av slitekant på tromler. Skifte av tennplugger, nullstilling av serviceindikator, sjekk av feilkoder og mere til.

 

Så du betaler nok litt mere enn for stemplet i boka, skal like å se deg gjøre alt dette på en halvtime :-)

 

Service hos andre enn merkeorienterte verksteder er like mye verdt i serviceboka som ett oljeskift, i tillegg til dette så bruker forskjellige verksteder foreksjellige oljemerker, som igjen fører til oljeforbruk, uorginale deler brukt ofte.

Er helt enig i at timeprisen er alt for høy, skulle bare ønske jeg fikk litt mere enn en åttendedel eller noe slikt.

 

Dyrt å eie bil om du ikke kan gjøre noe selv ser du.

 

Jeg som bare ville skifte olje og filter så skal du gnikke på dørhengslene til 2000kr/timen:)? Hvor står det hen i serviceboka mi?

Skulle jeg likt å se:)

Presterer du å finne noe sånt så skal jeg jaggu hoppe over den servicen og:)

 

 

Når vi snakker anbefalte deler vs uorginale:

 

Jeg stoler mye mer på Mobil 1 oljen på shell enn longlife oljen dere hiver nedi.

 

Fikk mildt sagt sjokk når motoren hadde spist 1 liter av den etter en Bosnia tur. Skal ikke være sånn det? Så nå velger jeg oljen selv og motoren er happy og bruker ikke 1 dråpe:)

 

Men ikke nok med det, i følge deg så skal jeg stole 100% på det du/dere gjør med bilen min, hva hadde da skjedd om jeg ikke sjekket oljen i ny og ne selv? Hadde jeg fått ny motor hos dere mon tro?

 

PS: jeg vet at du som mekaniker har lite med valg av deler/utført arbeid så ikke ta det personlig. Måtte bare få ut litt her.

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at allt det andre som gjøres på en service bør være gratis?? Hva da med PKK/EU kontroll? Bør være gratis det og da?? Hvis du går og klipper deg uten å farge håret el lign så bør det også være gratis??`For du bruker jo ikke noe..

 

Tar du på deg litt jobb?? Virker som billig arbeidskraft

 

Når deler koster under 1000,- og jobben tar 1-2 timer så mener du det er rettferdig med 5000kr+mva for jobben?

 

Du om det :)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når deler koster under 1000,- og jobben tar 1-2 timer så mener du det er rettferdig med 5000kr+mva for jobben?

 

Du om det :)

Har aldri påstått at det er rettferdig. Bare påpekte at skal man fortelle noe negativt så er det alltid en fordel å fortelle alt, for før eller siden kommer det frem. Du skulle skifte noen deler, men du fortalte i utgangspunktet ikke at det var service. En snekker forlangte en gang 850k av meg for å sette opp noen planker..Når plankene var oppe kunne jeg flytte inn i nytt hus....

Det er selvfølgelig helt frivillig hva man velger å gjøre. Enten betaler man det det koster å få jobben utført, eller så gjør man jobben selv.. Det er billigere å klippe håret selv også, sist jeg var hos frisøren betalte jeg 290 kr, og det tok 15 minutter. Utfra din tankegang så burde da frisøren sitte igjen med 1160kr/time......

 

 

 

Bare for å unngå misforståelser. JA, service er dyrt, hos enkelte høystatusmerker VELDIG dyrt. Men man skal også huske på at selv om reell arbeidstid kanskje er i overkant av halvparten av den tiden det betales for, så er dette stort sett rutinejobber, dvs at mekanikeren har gjort samme jobben hundre ggr tidligere.

Det er nok også slik at for i det hele tatt å overleve som verksted så subsidierer kanskje servicejobbene litt av de andre jobbene. Har man en bil med en "umulig" elektrisk feil på verksted, så betaler nok ikke kunden alle timene som medgår til en slik jobb. Selv ikke på garantijobber får verkstedet betalt for alle timer. Garantijobber er også ofte dårligere betalt, da importør/fabrikk har gode pressmidler.

I tilegg så er det ikke akkurat gratis å drive verksted i dag. Bare det å bli kvitt gammel motorolje er en særdeles dyr æffære. Og alt utstyret man faktisk må ha, spesielt som merkeforhandler. Det er mye verktøy på tavlene som sjelden blir brukt, men som man faktisk er pålagt å ha. Et testapparat koster fra 100 til 500 k, + en abonnementspris, en bremmsetesster 30 k, en løftebukk 20-60 k, et apparat for firehjulskontroll 100-300k, Et avgassmålingapparat for diesel og bensin 50-100k. En mekanikers verktøyskap koster 25-50 k. (Vi har alt dette, men for å begynne med et nytt merke som er SMÅ, i hvertfall i Norge, måtte det investeres ca 170000 kr i spesialverktøy før man kunne skru opp skiltet på veggen). I tilegg kommer seff lønn/sosiale ytelser til både mekanikere og kundemottak, og utgifter til lokaler og div avgifter.

 

Man skal ta en del servicer før man oppnår sorte tall..

 

Men som sagt, det er helt frivillig. Noen vil betale for det andre ikke. Det er opp til hver enkelt

Endret av Mondeo
Har ikke dysleksi, bare virker slik

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri påstått at det er rettferdig. Bare påpekte at skal man fortelle noe negativt så er det alltid en fordel å fortelle alt, for før eller siden kommer det frem. Du skulle skifte noen deler, men du fortalte i utgangspunktet ikke at det var service. En snekker forlangte en gang 850k av meg for å sette opp noen planker..Når plankene var oppe kunne jeg flytte inn i nytt hus....

Det er selvfølgelig helt frivillig hva man velger å gjøre. Enten betaler man det det koster å få jobben utført, eller så gjør man jobben selv.. Det er billigere å klippe håret selv også, sist jeg var hos frisøren betalte jeg 290 kr, og det tok 15 minutter. Utfra din tankegang så burde da frisøren sitte igjen med 1160kr/time......

 

Du forteller jo meg at jeg er på jordet SELV om jeg sier at det ER en serivce, likevel prestere du nå å skrive "fortelle alt?"

 

Hvor mistet jeg deg her?

 

 

Jeg betaler gledelig frisøren 360kr

 

men 5000kr+mva for 1-2 time gidder jeg ikke.

 

Du får gjøre det om du ønsker, det er frivillig:)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte nytter det ikke å diskutere med..

 

Gjør jobben selv du, satser på at du skal bytte kamaksler og dieselpumpe selv også da?

 

Håper egentlig det skjer, så du får lagt igjen noen kroner på verksteder også!

 

Vi har alle en jobb, noen er dyrere enn andre, men som regel er det ikke i "vår" lomme pengene detter!

 

 

Hva med tannlege da? Visdomstann? 1300kr for 20 min?? 3900kr timen.. Samme der, dyrt verktøy, høy pris...

 

For et diagnoseapparat koster det fra 50.000kr eks mva, alt avhengig av hva det skal gjøre..

 

Det er spesialverktøy som vi MÅ kjøpe, eks Audi R8 verktøy, vi får IKKE lov til å reparere de, men vi skal ha verktøy..

 

Jeg forsvarer ikke de høye timeprisene, det er jo en grunn til at de tjener penger, men tenk litt etter så skjønner dere at vi ikke kan "gi" bort timer heller..

 

 

De fleste bryr seg ikke om hva det koster, men noen er gniene, og vil gjerne gjøre jobben selv!

 

Gjør det, men ikke forvent god hjelp når du står fast..

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår