TimBB Skrevet April 1, 2009 Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 hva er det som må til for at dette skal passe nedi? Siter Tim Bjerkelund Volvo 245 87mod(førstegangsprosjekt) Volvo 244 88mod (B230F Lh 2.2) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 1, 2009 Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 Motorfester er vel eneste forskjell mener jeg.. Om du tenker på f.eks 360/340.. Gikk noen slike i bilcross, som hadde motor fra 240.. Men dem hadde b200k? orginalt eller noe.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattis Skrevet April 1, 2009 Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 (endret) Hvilken motor det er snakk om? Men hvis vi sier f.eks en B230A: på en slik motor må du bytte/bruke fra den gamle motoren: Bunnpanne m peilepinne, oljepumpe/pickup-røret, vannpumpe og vifta, el nettet til motoren, motorfester m brakkett, clutch, og svinghjul. Samt jeg mener at man må bytte det vannrøret som går fra vannpumpa til varmeapperatet. Bunnpanne: I motsetning til 240 har 360 sumpen framme, derfor er naturligvis oljepumpa/ pickup'en annerledes (vinkla frammover, i motsetning til 240ens som er vinkla bakover) Strøm: 360ens motornett har flatstikk istedet for runde pinner i hoved-stikkett(er ikke 100% sikker på dette, kan være at jeg husker feil). Man kan selvsagt og bare flytte over hovedstikket til 240 nettet, Hvis den skal konverteres fra f.eks en B200K kan det være den greieste løsningen siden 200K nettet er fullt av plugger og stikk man ikke har bruk for. Vannpumpe og vifta: vannpumpen er ca 3 cm kortere på 360 enn på 240 , samt vifta er mye mindre enn 240ens vifte.. jeg mener å huske at man MÅ bytte vannpumpa for å kunne ha radiatoren på sin orginale plass. (radiatoren er forøvrig også anderledes enn 240ens) Clutch og svinghjul: Clutchen til 360 har en mye finere splines enn 240ens, og svinghjulet er vel smalere enn 240ens. Det var det jeg kom på i farta. Har gjort dette motorbyttet selv 3 ganger så hvis du har noen spørsmål så er det bare å fyre løs. Mathias Edit: dette gjelder for biler med rødblokk orginalt (360), på en 340 med f.eks B14 motor er det mye mere ombygging. Endret April 1, 2009 av Mattis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TimBB Skrevet April 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 Takker for svar! Tenkte på og sette i en B230A motor med AT kittet! Siter Tim Bjerkelund Volvo 245 87mod(førstegangsprosjekt) Volvo 244 88mod (B230F Lh 2.2) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattis Skrevet April 1, 2009 Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 den orginale T3en får ikke plass, men du kan jo lage en adapter for å få flytta den litt opp. Du må og flytte oljefiltret/ finne et mindre et siden det orginale ikke får plass når oljekjøler sandwichen er montert. Bunnpanna på 360en er alu. det glemte jeg å skrive tidligere. Har selv planer om noe lignende en eller annen gang i tiden. har noen andre prosjekter som må ferdigstilles først. Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TimBB Skrevet April 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 Takker så mye for svar:) Også et annet spørsmål, Er det Bladfjører på alle 300? Er det dempere og Fjører samt. Bladfjører? Tenker på tråden ''Slæddeøsa'' han kjøpte jo orginale Dempere og fjører bak til sin!? Siter Tim Bjerkelund Volvo 245 87mod(førstegangsprosjekt) Volvo 244 88mod (B230F Lh 2.2) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattis Skrevet April 1, 2009 Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 Takker så mye for svar:) Også et annet spørsmål, Er det Bladfjører på alle 300? Er det dempere og Fjører samt. Bladfjører? Tenker på tråden ''Slæddeøsa'' han kjøpte jo orginale Dempere og fjører bak til sin!? Er bladfjærer bak ja, mao bladfjær og demper. framme er det spiralfjærer. Nå har ikke jeg lest den tråden, men det kan jo være at han monterte coilovers rundt om eller brukte 240 bakfjærer framme. Forresten bør du oppgradere drivakslingene hvis du bryter turbomaskin i 360en, de er rimelig svake (cv leddene ihværtfall) Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nikdev Skrevet April 4, 2009 Rapporter Share Skrevet April 4, 2009 Tror du har fått med alt som trengs der mattis! Men jeg behøvde ikke bygge om vannpumpa på min. Jeg har coilovere bak på driftebilen min, så jeg kan justere høyde og stivhet. Men på bruksbilen har jeg bare bladfjærer som har blitt omsmidd\banket ned av noen som driver med fjærer her i byen.. ble 7cm ned bak på bruksbilen: Har spax dempere bak så den er stiv nok. (senket 8cm foran) Siter Team HS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattis Skrevet April 4, 2009 Rapporter Share Skrevet April 4, 2009 Tror du har fått med alt som trengs der mattis! Men jeg behøvde ikke bygge om vannpumpa på min. Ja jeg mener resten er bare tut og kjør. hmmm, det kan jo selvsagt være at den tidligste 300 serien var litt kortere i fronten, for jeg mener så tydelig at det var et problem det med vannpumpa. Den ser ihværtfall kortere ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TimBB Skrevet April 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2009 Tror du har fått med alt som trengs der mattis! Men jeg behøvde ikke bygge om vannpumpa på min. Jeg har coilovere bak på driftebilen min, så jeg kan justere høyde og stivhet. Men på bruksbilen har jeg bare bladfjærer som har blitt omsmidd\banket ned av noen som driver med fjærer her i byen.. ble 7cm ned bak på bruksbilen: Har spax dempere bak så den er stiv nok. (senket 8cm foran) men var det bladfjører på driftebilen og? Siter Tim Bjerkelund Volvo 245 87mod(førstegangsprosjekt) Volvo 244 88mod (B230F Lh 2.2) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mack86 Skrevet April 27, 2009 Rapporter Share Skrevet April 27, 2009 Den bilen er bare kul:) Jeg har bestilt 40mm senkefjærer fra realcar.no og 50mm senkeklosser fra kollevold. Når jeg ser på din Nikdev så tror jeg min blir altfor høy:( Hva kostet det og få smidd om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.