Gå til innhold

spm om turbo

Ranger emnet


Odd Arve

Anbefalte innlegg

En T3 turbo vil (u)fungere(/u) på motoren, men om det er så smart hvis du ikke har moddet motoren en god del, er en annen ting.

 

Ladetrykket vil nok komme mellom 2500-3000 rpm.

 

Effekten du vil få kommer an på hvor mye ladetrykk du kjører med. Det er mulig å lade 1+bar, men det vil 99% sikkert bare være veldig gøy i en liten stund, før du står med skjært motor. Med orginalkomp og lett modifisert bensintilførsel så burde du ikke lade mer en 0,4-0,5 bar. Effekten da burde ligge rundt 180 HK.

[-] Husqvarna 570 -01 Supermotard Racing

[-] Ford Escort RS turbo - Prosjektbil

[x] Ford Sierra iS -85 m/kvasskam

[x] Saab 900 -84 (spiker)

[x] BMW E30 320i -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil den fungere på en 325i e30 motor da.Den har vel 170 hk orginalt.Hva er det meste en kan klare å tyne ut av en 325 motor med denne turboen?Og hva er det meste man kan klare på en 320i.Jeg er selvfølgelig klar over at man må senke kopresjonen,frese pianotrøder i blokka,toppakning,forsterke osv for å få dette til.Han som skulle selge den sa at den hadde vert på en cossie med 300hk.Da hadde den turbotrykket på1.5bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en t3 turbo funke flott på både 320i og 325i motoren så lenge du har et ordentli grenrør.. og da bør du bynne å få laddetrykk på rundt 2000rpm og ha maks laddetrykk rundt 4-5000rpm.. du bør frese av 1mm eller så av stemplene og/eller dobble topp pakninger førr å senke komp. en smule.. du må nesten å ha tillegs sprut (ekstra bensin dyser som sprøyte inn drivstoff etter kor høyt laddetrykk du har).. dette koster ca 5000kr førr et bra sprut.. du kan vel ladde opp mot 0.8bar da og regne me ca 200hk på 320i motorn og ca 250hk på 325i motoren.. oljekjøler anbefales..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by adidas_

en t3 turbo funke flott på både 320i og 325i motoren så lenge du har et ordentli grenrør.. og da bør du bynne å få laddetrykk på rundt 2000rpm og ha maks laddetrykk rundt 4-5000rpm.. du bør frese av 1mm eller så av stemplene og/eller dobble topp pakninger førr å senke komp. en smule.. du må nesten å ha tillegs sprut (ekstra bensin dyser som sprøyte inn drivstoff etter kor høyt laddetrykk du har).. dette koster ca 5000kr førr et bra sprut.. du kan vel ladde opp mot 0.8bar da og regne me ca 200hk på 320i motorn og ca 250hk på 325i motoren.. oljekjøler anbefales..

 

Har du peil på sånt? BMW trimming? Ser du bor 1 time unna meg ;)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel meir si det sånn at det funke sånn på omentrent alle bila.. e liksom ingen fasit t bmw,opel,ford eller no.. man må lissom ta hensyn tel alle di same tingan uansett.. har hørt litt rundt om det samme saken berre da på opel sine motora.. vurdere sjøl turbo så..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by adidas_

kan vel meir si det sånn at det funke sånn på omentrent alle bila.. e liksom ingen fasit t bmw,opel,ford eller no.. man må lissom ta hensyn tel alle di same tingan uansett.. har hørt litt rundt om det samme saken berre da på opel sine motora.. vurdere sjøl turbo så..

 

Okei. Så det er folk i Harstad med litt peil på slikt? Noen som kan BMW godt? E30 f.eks?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Hvor mange Hk har du egentlig planer om? 0,8 bar blir jo ganske heftig d da :)

 

men til spørsmålet. Får du tak i skikkelige smidde stempler og sørger for en stor intercooler + dyser som gir nokk bensin er du godt på vei. Ellers har eg hørt at å få spesiallaget en chip som er tilpasset din motor 100% skal være bra. Men det hjelper uansett bare på hk. Ikke om hvor stort ladetrykk bilen din tåler.

 

Ellers må du nesten høre med noen som har gjort d før. For du må jo få forsterket en del ting osv.

 

Jobber med et turbo prosjekt hjemme. 325i E-30. Den klarer jeg opp til 0,7 bar uten problemer. Skal jeg over d, fikk jeg beskjed om å gjøre d jeg listet opp.

Toyota MR2 Turbo 1991 (Solgt)

Audi A4 1,8T 1997 (Orginal) (Solgt)

BMW 320i 1988 (Orginal) (Solgt)

BMW 323i 1986 (Delebil) (Vraket)

BMW 325i 1986 (Turbo Prosjekt)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt.. skal du ladde noe mere så må man ha smidde stempel og helst nye kraftigere råder og ny veiv.. me såpass ladetrykk så utsettes motoren for stor påkjenning.. blokka kunne å trengt forsterking førr å tåle høger laddetrykk..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw345, du virker å ha peiling på akkurat dette. Jeg har en 325i motor med turbo. Det som er gjort er at d orginale stemplene er slipt litt ned og d er doble topp pakninger. Det jeg har av utstyr er en dumpventil jeg ikke vet hvor mye tåler, en T3 turbo, en liten intercooler å alle rørene som trengs + hjemmelaget eksosanlegg.

 

Han som hadde dette før kjørte på 0,3 bar, noe som ikker er noe veldig mye. Så han hadde ingen problemer. Men eg vil øve 300hk med mitt prosjekt, så jeg lurer på hva som trengs.

 

Planen er Større intercooler, Wastegate, tillegssprut + større dumpventil. Turboen må vel byttes ut når pengene streker til. Håper du kan gi meg noen gode råd ut fra dette.

Toyota MR2 Turbo 1991 (Solgt)

Audi A4 1,8T 1997 (Orginal) (Solgt)

BMW 320i 1988 (Orginal) (Solgt)

BMW 323i 1986 (Delebil) (Vraket)

BMW 325i 1986 (Turbo Prosjekt)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for skikkeli svar :) Først og fremst tar jeg og får bilen på veien me det jeg har. Så når alt er sånn jeg vil ha d, så tar jeg å investerer i bedre utstyr for å øke antall hk.

 

Akkurat nå er d ikek bare motoren som trenger nye ting. Å jeg svømmer ikke akkurat i penger :P

 

Vet du forresten om d er mulig å få dette godkjent i norge eller om jeg er nødt til å reise til tyskland?

Toyota MR2 Turbo 1991 (Solgt)

Audi A4 1,8T 1997 (Orginal) (Solgt)

BMW 320i 1988 (Orginal) (Solgt)

BMW 323i 1986 (Delebil) (Vraket)

BMW 325i 1986 (Turbo Prosjekt)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [E-30]Frost

Bmw345, du virker å ha peiling på akkurat dette. Jeg har en 325i motor med turbo. Det som er gjort er at d orginale stemplene er slipt litt ned og d er doble topp pakninger. Det jeg har av utstyr er en dumpventil jeg ikke vet hvor mye tåler, en T3 turbo, en liten intercooler å alle rørene som trengs + hjemmelaget eksosanlegg.

 

Han som hadde dette før kjørte på 0,3 bar, noe som ikker er noe veldig mye. Så han hadde ingen problemer. Men eg vil øve 300hk med mitt prosjekt, så jeg lurer på hva som trengs.

 

Planen er Større intercooler, Wastegate, tillegssprut + større dumpventil. Turboen må vel byttes ut når pengene streker til. Håper du kan gi meg noen gode råd ut fra dette.

 

Det du ikke skriver er hvor mye kompen er senka etter du dreide ned stemplene dine.

Hvis du skal kjøre med 2 toppakninger så må du ha en metall plate imellom pakningene, ellers så vil de fort blåses. Du burde også bytte toppboltene til 12,9 kvalitet, disse vil kunne dras til en del mer uten å miste egenskapene i metallet i boltene.

Bmw Andreas fra sverige kjørte med rund 500 hk på org. bunndel med neddreide stempel på forrige bilen. Men stort sett sier de 400 hk på org bunndel med neddreide stempel.

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for det første dette var en meget interessant tråd!

Men jeg har noen spørsmål selv;

 

Når, altså ved hvor høyt ladetrykk/HK-antall er det behov for

-smidde stempel

-forsterkede råder og rådebolter

-sterkere veiv

 

Er dette når man begynner å snakke om ekstreme greier?

 

Hvor mye juling tåler de originale som er nevnt over før de må byttes?

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår