Gå til innhold

kabel

Ranger emnet


kisen

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det kommer til strømkabel er det mange som blir "lurt", mange tror det er best å ha tykkest kabel men det er ikke sant. Det er antall tråder i kabelen som teller fordi flere tråder betyr større overflate. Det nytter ikke å komme med en 70kvadrat sveisekabel med 200 tykke tråder når du kan få en 50 kvadrat med 4000 tråder. Jeg har ikke noen side hvor jeg kan backe upp denne teorien men jeg tror de som tok fysikk eller elektro på vgs kan quote meg på den. Foresten så kan jeg foreslå en kjempebra nettside med webshop fra utlandet som selger bare kvalitetsprodukter inklusiv kabler, sikrings bokser . etc..

 

http://www.bladeice.com/Links.htm

Ja de sender også til norge.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

Når det kommer til strømkabel er det mange som blir "lurt", mange tror det er best å ha tykkest kabel men det er ikke sant. Det er antall tråder i kabelen som teller fordi flere tråder betyr større overflate. Det nytter ikke å komme med en 70kvadrat sveisekabel med 200 tykke tråder når du kan få en 50 kvadrat med 4000 tråder. Jeg har ikke noen side hvor jeg kan backe upp denne teorien men jeg tror de som tok fysikk eller elektro på vgs kan quote meg på den. Foresten så kan jeg foreslå en kjempebra nettside med webshop fra utlandet som selger bare kvalitetsprodukter inklusiv kabler, sikrings bokser . etc..

 

http://www.bladeice.com/Links.htm

Ja de sender også til norge.

 

Den teorien din stemmer ikke helt. Du refererer nok til skin-effekten. Det at strømmen beveger seg langs utsiden av lederene. Men dette er bare relevant ved vekselstrøm, og ved ganske så høye frekvenser.

 

Men du har rett i at det er bedre å bruke mangetrådet ledning. Det er egentlig bare pga forlegningsvennligheten. De er mye letter å bøye på, i forhold til enkjernet eller ledning med noen få store kordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må støtte bizarre der. Jobber til vanlig med maritim elektro og elektronikk og det eneste som jeg har fått med meg krever en spesiell jording (pga. skin-effekt), er utstyr som jobber med meget høye frekvenser.

Og i disse tilfellene blir det brukt kopper-bånd, f.eks. ca 1mm tykk og 5 cm bred.

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Bisarre her.

 

Spesielt det med bøyeligheten. :D

Brukte en snutt 50mm2 kabel til industriell bruk til jording.

 

Kabelen er av toppkvalitet den, men jøss så hard å bøye! Ikke lett å få på plass en sånn jævel, hehe. Måtte bøye den til før jeg smatt den på plass og skrudde til terminalene.

 

Tykke korddeler og dobbel isolasjon er ikke alltid så lett å hanskes med...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kisen

nei ikke noe fiesta. trur det blir litt fårr lite fårr en 15tommer:P blir kansje en golf det virker ikke så vanskeli og bygge og knø med den.. er jo tråssalt en amatør og en klønpeis da det jeller bil:P menneh den tid den sorg skal kjøpe bil til sommern så det er ikke stress:P i mellomtiden kan man fortsette og kjøpe litt stuff til annlegge i biln:P har du peiling på ka, batteri og laderegulator koster?:op uans kordan jikk det med det prosjekte ditt? sotte inn 2x12 spl nu? syns du skulle jøre det en eller anna gang:P

 

Har en ladac laderegulator og tror det er 150 amp skillediode til salgs hvis ikke nye dynamoen min heller passer..

 

Kjøpte det nytt fra autosound i høst men når æ skulle montere det i forrige uke så fant æ ut at dynamoen va litt merkelig og fikk det faen ikke til å passe. pluss at det e sinnsykt å holde på å skru på en astro, stor bil men faen ikke plass til en 13 fastnøkkel under panseret engang.

Du kjøpte jo monster kabla hos mæ så ser ikke nå galt i at du kjøper mer av det utstyret æ ikke trenger :p

Trenger vel laderegulator helt egentlig men får faen ikke til og dynamoen min brente opp... må ha større.. sitter orginalt en 85A men skal ha minimum 105 som kom med campingutgaven av astro..

 

Bizarre: sendte mail til dere for ca 1 uke siden men har ikke fått noe svar ennå...

http://www.sprett.net

 

Audi A4 1,8 tsq 98 mdl

Audi A6 2,5 Tdi 95mdl

x- Chevy Astro 86 mdl 4,3l, v6

x- Golf 79 mdl 1,1 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår