Gå til innhold

Norge - verdens mest latterlige lovverk?!

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt klart på tide å fjerne den latterlige avgiftsrabatten på varebiler.

 

Å? Så du vil ha dyrere varebiler? Kanskje en grunn til at en slik avgiftslettelse foreligger.

Forøvrig snur og vender journalisten så mye på artikkelen at man skulle tro at bilen er for miljøvennlig som biring sier. Men det er ikke argumentet.

 

Og det er en fordel å kunne legge frem en bedre løsning på problemet enn å bare påpeke problemet, ikke sant?

 

Så hvilke kritterier mener dere burde ligge til grunn for å registrere bilen som varebil? Uten at man skal få smutthull som var grunnen til denne regelendringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Så du vil ha dyrere varebiler? Kanskje en grunn til at en slik avgiftslettelse foreligger.

Forøvrig snur og vender journalisten så mye på artikkelen at man skulle tro at bilen er for miljøvennlig som biring sier. Men det er ikke argumentet.

 

Og det er en fordel å kunne legge frem en bedre løsning på problemet enn å bare påpeke problemet, ikke sant?

 

Så hvilke kritterier mener dere burde ligge til grunn for å registrere bilen som varebil? Uten at man skal få smutthull som var grunnen til denne regelendringen?

 

Jeg ser ingen grunn til at en varebil skal være billigere enn en bil med bakseter. Kan du fortelle meg hvorfor den bør være det?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at en varebil skal være billigere enn en bil med bakseter. Kan du fortelle meg hvorfor den bør være det?

 

Nja det er en varebil, blir som regel brukt som firmabil. Disse kan få endel bulker og smeller og har som oftest kortere levetid enn andre biler. Hvorfor skall da firmaene måtte legge masse penger i disse bilene som bare blir brukt til og frakte ting rundt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja det er en varebil, blir som regel brukt som firmabil. Disse kan få endel bulker og smeller og har som oftest kortere levetid enn andre biler. Hvorfor skall da firmaene måtte legge masse penger i disse bilene som bare blir brukt til og frakte ting rundt ?

 

1) Det finnes massevis av varebiler som ikke er firmabiler

 

2) Hvis de ikke tar vare på redskapen er det deres problem. Det kan kanskje være et tegn på at den ikke er dyr nok.

 

3) De fleste biler faller i kategorien "bare blir brukt til og* frakte ting rundt"

 

 

*det heter selvsagt "å", ikke "og".

 

Prøv igjen; hvorfor skal varebiler ha lavere avgift enn en personbil?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en varebil blir brukt til transport i næringssammenheng og ikke til personbefordring. Og det skal derfor foreligge en avgiftslettelse.

 

Det finnes da plenty av varebiler som bare brukes til å frakte ei feit gubbe og matpakka hans.

I de tilfeller der en varebil brukes i næringssammenheng, så ser jeg ikke helt hvorfor et firma skal slippe billigere unna avgiftsbelegging enn en barnefamilie. Det må du gjerne forklare meg.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvilke kritterier mener dere burde ligge til grunn for å registrere bilen som varebil?

 

Nå er jeg som kjent ingen tilhenger av varebilklassen, men hvis den skulle fortsette å eksistere så kunne man jo innføre en rekke krav:

 

-Skal kun benyttes i næringsvirksomhet

-Skal ha maksimalt 60hk pr. tonn tillatt totalvekt

-Skal ha en elektronisk toppfartssperre på 90km/t

-Skal av farge være rosa prikker på kommunegrå bakgrunn

-[fyll inn flere gode forslag]

 

Med nok punkter av det slaget vil man være sånn rimelig sikker på at det bare er de som trenger varebil som benytter seg av ordningen, og at smutthullet blir lite attraktivt å benytte seg av.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg som kjent ingen tilhenger av varebilklassen, men hvis den skulle fortsette å eksistere så kunne man jo innføre en rekke krav:

 

-Skal kun benyttes i næringsvirksomhet

-Skal ha maksimalt 60hk pr. tonn tillatt totalvekt

-Skal ha en elektronisk toppfartssperre på 90km/t

-Skal av farge være rosa prikker på kommunegrå bakgrunn

-[fyll inn flere gode forslag]

 

Med nok punkter av det slaget vil man være sånn rimelig sikker på at det bare er de som trenger varebil som benytter seg av ordningen, og at smutthullet blir lite attraktivt å benytte seg av.

 

Flere som er i det seriøse hjørnet her ja... Jeg forstår frustrasjonen med at du synes det er feil når folk nedregger Dodge RAM osv for å få denne på grønne skilter. Men det finnes faktisk firmaer der det er bruk for visse typer biler, og da må det vel være mulig å bruke disse eller?

Ang fargevalg så er det en firmabil, og den bør da være i stil med resten av firmaet, for å promotere dette.

Grunnen til at en firmabil bør være ny er at dette vitner om et firma som følger med, jeg personlig synes ikke noe om å kjøpe rørleggertjenester av pettersen som kjører en 20 år gammel hiace, i mine øyne er da firmaet mer useriøst og virker mer som et bakgårdsfirma.

Du virker bare som du er sjalu fordi du ikke kan finne noen måte som du kan kjøpe varebil på, når man ser på de 2 forslagene jeg har uthevet over her.

 

Når man tenker på det så betaler heller ikke firmaer moms(eller de får trekt den fra) skal de slutte med det også da?

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri snakket om å endre momsreglene. Jeg har snakket om å fjerne en tullete avgiftsklasse.

 

Det er mulig du ikke vet det, men jeg kan når som helst dra til en bilforhandler og kjøpe meg en bil med grønne skilter jeg også, så det er ikke sjalusi som står bak min motstand mot varebiler. Det er da heller ikke snakk om at firmaer skal forbys å kjøpe biler, det er bare meningsløst at de skal få avgiftsrabatt. Er det noen som har råd til å betale bilavgiftene så er det firmaer. Hvis de virkelig har behov for en Dodge RAM får de bare betale avgiftene som ligger på den bilen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de firmaene som kjører "vanlig" renault kangoo osv da? de som ikke kjører noe versting bil, hvis du tenker hvor mye det blir i ekstra avgift, 1 person har kanskje 2 biler, mens et firma har 20, blir snakk om en del penger da, å du kan ikke skjære alle firmaer under en kam, for det er noen få som driver å kjører disse sports"varebilene" mens de aller fleste faktisk har bruk for et kjøretøy de kan benytte seg av, helst som ikke bruker så mye på mila, de velger derfor litt mindre biler.

 

Når det er sagt er det ofte at firmaer har flere småbiler som kangoo, og noen større som benyttes til andre ting, disse må kanskje ha 4x4 eller spesielle egenskaper for de skal benyttes til noe spesielt.

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår