Gå til innhold

Problemer med lyden

Ranger emnet


hipstank

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp koblet et nytt stereoanlegg, med ny spiller og forsterker. Men når jeg nå testet om det kom noe lyd fra anlegget med en 6x9, kom det bare en veldig svak lyd fra høyttaleren. Er det en spesiell koblingsfeil som er grunnen til det? Høyttaleren er ihvertfall koblet skikkelig til forsterkeren, spilleren og forsterkeren er finjustert..

Endret av hipstank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi litt meir info om merke og modellnr på alle bilstereokomponentene du har. Har du skikkeligt jording til forsterkeren? Har du ein billig Pioneerspillerer med berre 1 utgang, kan utgangen stå på sub. (eller du har valgt subutgangen på ein spiller med 3 utganger)

Du har volumkontroll og filter på forsterkeren.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei todleif og takk for svar,

 

Jeg har en soundstream xta480.4 4kanals forsterker uten volumkontroll virker det ut som, DEH-50UB pioneer spiller med 1 linjeutgang, om utgangen kan stå på sub er jeg litt usikker på. Og jordinga er satt godt fast i ramma. Ser det kanskje ut som at det er spilleren som lager dette problemet..?

Endret av hipstank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2 volumkontroller for forsterkeren din. Ein for kanal 1 og 2 + ein for kanal 3 og 4. Volunkontrollen heiter gain. Du har og lavpassfilter (LPF) og høgpassfilter (HPF) på forsterkeren din. Desse filtrene kan du skru av, eller ha på HPF. Eg fann ikkje dei rette bildene av forsterkeren etter eit kjapp søk, so eg veit ikkje 100% korleis den ser ut med alle knappene/bryterene

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å forvirr brukere ved å kalle gain for volumkontroll. Det er det IKKE!

 

Gain skal kompensere for evt. lavere utgangspenning fra cd-spiller og skal brukes med omhu!

 

Eg prøver å forklare det enkelt for ein som ikkje har greie på bilstereotilkoblinger. Gain justerer volumet, so det er ein slags volumkontroll.

Eg veit korleis ein justerer gain i forhold til volumet på spilleren. Men her står kanskje gain på minimum på ein spiller med forholdsvis lav utgangsspenning. Og trådstarter kjenner antagligt ikkje til gain. Eg kan selfølgeligt forklare det grundigare til trådstarter, men da er det større sjanser for å bli forvirra. (det er ikkje alltid so lett å forklare ting til folk som ikkje har greie på ting, so eg prøver å gjera det so enkelt so muligt)

Det viktigaste her er å få lyd, so kan trådstarter tenke på justere lyden etterpå.

 

Får trådstarter lyd, men kun bass, etter mine instrukser, so er det utgangen på spilleren som må innstilles rett. (som cossiemk1 sier)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår