Gå til innhold

Bensin eller Diesel?

Ranger emnet


Gooner87

Anbefalte innlegg

ånei jasså.. så merkelig rart at du har mest power på "lavt" turtall i f.eks en lastebilmotor da.. 1200-1500rpm , og gir.. å "dra" den over det er waste..

 

jeg er frista til å si at 400nm dieselen drar best opp den bakken , rett og slett fordi den får effekten mye tidligere en bensinmotoren..

 

Nå skyter du jo ikke skivebom, du snur deg helt andre veien mot dommern før du trekker av!

Kan jo ikke sammenligne en lastebilmotor som er laget for å få frakta størst mulig lass i antall kilo, versus personbil, med motor som er laget for å gi skyv og komfortabel tur...

Alle vet jo dessuten av lastebiler går som dass uansett, dem er ikke laget for fart, men for transport;)

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skyter du jo ikke skivebom, du snur deg helt andre veien mot dommern før du trekker av!

Kan jo ikke sammenligne en lastebilmotor som er laget for å få frakta størst mulig lass i antall kilo, versus personbil, med motor som er laget for å gi skyv og komfortabel tur...

Alle vet jo dessuten av lastebiler går som dass uansett, dem er ikke laget for fart, men for transport;)

 

Prøv med kjerra di mot ei hvilken som helst trekkvogn av nyere dato da, hvis du tror det. Skal love deg at du blir igjen i dekkrøyken om du ikke stiller med noe ekstraordinært.. Ei trekkvogn på si 580hk uten lass er nok mer racer enn du tror.. Det akselererer temmelig brutalt så lenge det får feste kan jeg love deg!

 

Tilogmed en eldre 143 snutescania med litt oppjustert pumpe jeg kjørte akset lett fra personbiler, selv med lass på.

 

Akkurat denne var justert vel i overkant, til nærmere 800hk. Men du kan se for deg gammel stygg lastebil med fullt lass med grus + maskinhenger med gravemaskin og div utstyr akselerere fra 70 og til over 100km/t på etpar kjappe giringer opp bratte bakkene?! Og da kan du sikkert tenke deg hvor morsomt det var å kjøre denne tom/uten lass ut fra lyskryssene om en knekt ville prøve seg.. :D

 

De forsvant bare i dieselrøyken når jeg tok igang på høygiret.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

 

Har ikke så mye erfaring med å kjøre dieselbil. Har kun kjørt det en gang før og syntes ikke at det var noe problem å kjøre med det i byen, syntes faktisk at det var digg. Som du selv sier så slapp jeg å gasse så mye fra tomgang da jeg skulle slippe clutchen, bilen var chippet og hadde et ganske godt moment.

 

Var inne på norskbildelesenter sin hjemmesider og fant denne informasjonen:

 

Audi A4 1.8T 150hk:

 

Hestekrefter:

Denne bilen har 150hk og får 46hk ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 196hk.

 

Dreiemoment:

Denne bilen har 210Nm og får 70Nm ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 280nm.

 

Pris:

Pris på oppgraderingen er kr. 5950,- inkl. mva (kr. 4760,- eks. mva).

 

 

Audi A4 1.9TDI 130hk:

 

Hestekrefter:

Denne bilen har 130hk og får 27hk ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 157hk.

 

Dreiemoment:

Denne bilen har 310Nm og får 70Nm ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 380nm.

 

Pris:

Pris på oppgraderingen er kr. 6125,- inkl. mva (kr. 4900,- eks. mva).

 

Er det noen andre chip som er bedre enn SKN-chip?

 

Hva er viktigst moment eller hester? hvordan funker det i forhold til hverandre?

 

Moment er veldig viktig da disse er tunge biler...Gå for diesel.Det hadde jeg gjort.Holder seg bedre i pris,mer slitesterk og kansje også mer økonomisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei trekkvogn på si 580hk uten lass er nok mer racer enn du tror.. Det akselererer temmelig brutalt så lenge det får feste kan jeg love deg!

 

Tilogmed en eldre 143 snutescania med litt oppjustert pumpe jeg kjørte akset lett fra personbiler, selv med lass på.

 

Akkurat denne var justert vel i overkant, til nærmere 800hk. :lol:

 

Tar du poenget mitt, eller vil du kverulere?:P Det kan fortsatt ikke sammenlignes...

For all del, sitti på en lastebil med 470 gamp, med tomt flak, så vet jo at det går an å få fart. Men er du ikke enig i at den uttalseb til han karn jeg svarte var litt tatt ut av sammenheng?

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du poenget mitt, eller vil du kverulere?:P Det kan fortsatt ikke sammenlignes...

For all del, sitti på en lastebil med 470 gamp, med tomt flak, så vet jo at det går an å få fart. Men er du ikke enig i at den uttalseb til han karn jeg svarte var litt tatt ut av sammenheng?

 

Jeg er ikke ute etter å kverulere, selvfølgelig kan ikke en lastebilmotor sammenlignes med en liten personbilmotor i så måte. Jeg kommenterte kun dine utsagn om at lastebiler går som dass, men det handler om motorvolum. 470hester klarer fint å dra med seg 50tonn når det er snakk om nok volum. Volum=moment.

 

Tar du og trimmer en passat tdi til 470hk vil ikke den ha sjans til å få med seg 50tonn over bakkene av den grunn. Så, ja som du sier lastebilmotoren er bygget for å dra med seg mest mulig kg..

Og er ikke bygget for racing. Enig. Samt at den er bygget for å holde! Turtall=slitasje.

 

Men skal en bensinmotor ha mulighet til å hevde seg mot momentet i en diesel må volumet opp tilsvarende på bensinmotoren.

 

Dette er fordi dieselen har høyere kompression og yter dermed mer på lavere turtall.

 

Så tar du og pumper opp volumet på en dieselmotor til lastebilstørrelse så får du sånne tall som 500hk og 2800Nm for eksempel.. Lite hk i forhold til motorstørrelsen, men et vannvittig moment.

 

Mens bensinmotoren er sintere på turall, den har maxeffekten høyere i registeret. Og er dermed fint egnet for høy fart med masse turtall.

 

Akkurat opp den nevnte bakken med bensin 300Nm vs diesel 400Nm så stiller jeg heller spørsmål til Buskmann sitt utsagn om at moment er lite verdt uten turtall? Det kommer jo helt an på volumet det da! Og har du som han sier 400Nm på 2000rpm så har du 400Nm på 2000rpm! Og da regner jeg med at det holder for å flise den bensinskrikeren med bare 300Nm ganske kjapt. Har du overtaket på moment har du krefter til å dundre opp på et høyere gir også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å kverulere, selvfølgelig kan ikke en lastebilmotor sammenlignes med en liten personbilmotor i så måte. Jeg kommenterte kun dine utsagn om at lastebiler går som dass, men det handler om motorvolum. 470hester klarer fint å dra med seg 50tonn når det er snakk om nok volum. Volum=moment.

 

Tar du og trimmer en passat tdi til 470hk vil ikke den ha sjans til å få med seg 50tonn over bakkene av den grunn. Så, ja som du sier lastebilmotoren er bygget for å dra med seg mest mulig kg..

Og er ikke bygget for racing. Enig. Samt at den er bygget for å holde! Turtall=slitasje.

 

Men skal en bensinmotor ha mulighet til å hevde seg mot momentet i en diesel må volumet opp tilsvarende på bensinmotoren.

 

Dette er fordi dieselen har høyere kompression og yter dermed mer på lavere turtall.

 

Så tar du og pumper opp volumet på en dieselmotor til lastebilstørrelse så får du sånne tall som 500hk og 2800Nm for eksempel.. Lite hk i forhold til motorstørrelsen, men et vannvittig moment.

 

Mens bensinmotoren er sintere på turall, den har maxeffekten høyere i registeret. Og er dermed fint egnet for høy fart med masse turtall.

 

Akkurat opp den nevnte bakken med bensin 300Nm vs diesel 400Nm så stiller jeg heller spørsmål til Buskmann sitt utsagn om at moment er lite verdt uten turtall? Det kommer jo helt an på volumet det da! Og har du som han sier 400Nm på 2000rpm så har du 400Nm på 2000rpm! Og da regner jeg med at det holder for å flise den bensinskrikeren med bare 300Nm ganske kjapt. Har du overtaket på moment har du krefter til å dundre opp på et høyere gir også..

 

Men da er vi jo enige da:D

Dog kunne det vært gøy å prøvd dette i praksis, altså eksempelet med bakken mellom en bensin og en diesel med samme vekt og effekt i nm.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel

+ Enormt dreimoment

+ Lite forbruk

+ Bedre å kjøre om du tar det rolig og hater turtall

 

- Rakler og bråker noe helt jævlig

- Lukter vondt

- Diesel er vel dyrere enn bensin nå om dagen

- Jeg vil tro at bensin er det folk kommer til å bruke i fremtiden (Hybridbiler)

 

Bensin

+ Morsomt å kjøre om du liker turtall

+ Billigere å kjøpe inn (Nå om dagen)

+ Får igjen mer når du selger

+ Slipper den jævla raklingen og tullet der.

 

- Bruker jo mer.

- Du kommer til å kjøre på høyere turtall (Bråk?)

- Mindre dreimoment

 

 

Så det er jo smak og behag dette da. Personlig kommer jeg ALDRI til å kjøre diesel. Det er noe piss etter min mening. Nå har jeg bare kjørt en dieselbil (1.6 Nissan Note), og det dro helt sykt og var god å kjøre... Men alikevel, ingenting slår bensin ;)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
takk for svar.

 

Har ikke så mye erfaring med å kjøre dieselbil. Har kun kjørt det en gang før og syntes ikke at det var noe problem å kjøre med det i byen, syntes faktisk at det var digg. Som du selv sier så slapp jeg å gasse så mye fra tomgang da jeg skulle slippe clutchen, bilen var chippet og hadde et ganske godt moment.

 

Var inne på norskbildelesenter sin hjemmesider og fant denne informasjonen:

 

Audi A4 1.8T 150hk:

 

Hestekrefter:

Denne bilen har 150hk og får 46hk ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 196hk.

 

Dreiemoment:

Denne bilen har 210Nm og får 70Nm ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 280nm.

 

Pris:

Pris på oppgraderingen er kr. 5950,- inkl. mva (kr. 4760,- eks. mva).

 

 

Audi A4 1.9TDI 130hk:

 

Hestekrefter:

Denne bilen har 130hk og får 27hk ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 157hk.

 

Dreiemoment:

Denne bilen har 310Nm og får 70Nm ekstra med SKN chip, noe som totalt utgjør 380nm.

 

Pris:

Pris på oppgraderingen er kr. 6125,- inkl. mva (kr. 4900,- eks. mva).

 

Er det noen andre chip som er bedre enn SKN-chip?

 

Hva er viktigst moment eller hester? hvordan funker det i forhold til hverandre?

 

Her finner du ein bra chip http://www.ultimo.no/tuning/audi-tuning.htm :D

Golf MK3 1996, 1.6 GL - "low'n'slow"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Diesel

+ Enormt dreimoment

+ Lite forbruk

+ Bedre å kjøre om du tar det rolig og hater turtall

 

- Rakler og bråker noe helt jævlig Har du kjørt en moderne dieselmotor?

- Lukter vondt De tøffe gutta lukter diesel, men det er jo enhver sin smak. Men er jo ihvertfall ikke et argument imot å ikke kjøpe dieselbiler

- Diesel er vel dyrere enn bensin nå om dagen ehh, nei!

- Jeg vil tro at bensin er det folk kommer til å bruke i fremtiden (Hybridbiler) Så nå skal de liksom slutte med diesel og begnne med lastebiler på bensin?

 

Bensin

+ Morsomt å kjøre om du liker turtall

+ Billigere å kjøpe inn (Nå om dagen)

+ Får igjen mer når du selger Hallo!?!? Hvor mye peiling tror du virkelig du har?

+ Slipper den jævla raklingen og tullet der.

 

- Bruker jo mer.

- Du kommer til å kjøre på høyere turtall (Bråk?)

- Mindre dreimoment

 

 

Så det er jo smak og behag dette da. Personlig kommer jeg ALDRI til å kjøre diesel. Det er noe piss etter min mening. Nå har jeg bare kjørt en dieselbil (1.6 Nissan Note), og det dro helt sykt og var god å kjøre... Men alikevel, ingenting slår bensin ;) du har kun kjørt en bil med en (liten) dieselmotor, men du vet at ingenting slår bensinbiler. Og vips der ser du ut som du har skrevet en hel lang post uten noen mening i

 

...

93 Mod Bmw E36 Coupe|

2x93mod mondeo, + 1 Ford orion

http://s17.photobucket.com/albums/b89/Fordmondeo93/Bimmers/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt litt av hvert av farkoster opp gjennom årene, og jeg kan ihvertfall skrive under på at det er sinnsykt morro å kjøre en skikkelig tunet turbodiesel! Det er ikke mye som kan måle seg mot det jevne solide draget helt fra under kjelleren og godt opp i registeret. Og tjukk solid svartrøyk er macho! :D

 

Jeg kjører bensinbil til daglig, men det kommer det nok til å bli en endring på om ikke dieselpriser og andre avgifter tilsier at det blir for dyrt.

 

Hittil har man jo blitt straffet for å kjøpe dieselbil, med stigende dieselpriser og høyere veiavgift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår