Gå til innhold

owyj: Daihatsu Charade G11 Turbo - langtidsprosjekt

Ranger emnet


owyj

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne herligheten 30.01.09 som ett langtidsprosjekt og tidsfordriv når jeg ikke har noe annet å gjøre :)

 

Lager prosjekt-tråd pga forslag, tips, triks og vurderinger av dere lesere.

 

Bilen er en 1985 modell, kun rullet snaue 105000km.

Foreløpig er den skiltfri, en ny bensinpumpe, bremser og eu-godkjenning ordner dette.

Har stått 5 år i ro av en tidligere eier pga. planer om pusse den opp, men fant aldri tid.

 

Her er noen bilder tatt idag:

 

07022009177-1.jpg

 

07022009180-1.jpg

 

07022009181-1.jpg

 

 

Ellers så er den ikke rustfri, er forberedt på å finne mer :)

Hjulbuene bak:

 

07022009183-1.jpg

 

07022009184-1.jpg

 

07022009186-1.jpg

 

 

Noe av planene:

 

TurboXS Boost-controller

TurboXS BOV

Impreza GT intercooler

Instrumenter; turbo- og oljetrykk, vann- og oljetemp, AEM Air/Fuel

Kanskje større turbo, IHI RHB5? Dette blir vurdert når jeg får liv i bilen.

 

Forrige eier fortalte at felgene sommerdekka står på er originale aluminium turbo-felger til bilen. Så disse skal glassblåses og lakkest opp. Kom med ide'er!

 

07022009189.jpg

 

 

Eksteriørmessigt skjer det ikke mye med. Tenkte å kjøre liste-fritt, noen meninger?

Rust skal bort, og ny lakk helt ned. Noen med seriøse farge-forslag? :)

 

 

Har du kommentarer, formeninger, forslag etc. så slå deg løs!

 

PS.

Tråden vil ikke bli oppdatert "daglig" av meg med det første.

Dette først og fremst pga dette er ett langtidsprosjekt, og for bruksbilen står og opptar plass i mekkelokalet t.o.m. den første helga i mars.

 

owyj

Endret av owyj
skrivefeil i tittel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Detta er moro biler, knøttebiler med turbo er tøffe saker nice.gif

Stå på, ikke la rusten ta arbeidslysta, som den gjorde på min bil.

Får håpe at plussgrader hjelper på arbeidslysta mi.

Håper mekkeplassen din er varm, mekking når man ikke kjenner fingertuppa er ikke noe særlig angry2

Endret av FunkyHunk
skriveleif

'66 Mustang, '75 Taunus, '75 mk2 RS2000, '77 Transit, '86 XR3I, '95 Scorpio.

"Gamle ford lekker ikke olje, de bare markerer territoriet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er moro biler, knøttebiler med turbo er tøffe saker nice.gif

Stå på, ikke la rusten ta arbeidslysta, som den gjorde på min bil.

Får håpe at plussgrader hjelper på arbeidslysta mi.

Håper mekkeplassen din er varm, mekking når man ikke kjenner fingertuppa er ikke noe særlig angry2

 

Lokalet er isolert og utstyrt med byggvarmer. Har også erfart det du sier, skruing i minusgrader er ikke noe særlig nei :)

 

Hvor mange ponnier kan man presse ut av en liten sak som dette (realistiske hk)? :)

 

Originalt er det 50kW (67hk) og 106Nm.

Reele hestekrefter man kan presse ut vil jeg tro er rundt 100-tallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å vente med å skru idag. Så jeg fikk demontert bensintanken ute i 8 kalde.

Tanken er fra en G11 uten turbo, så pumpa (som ikke var der) er blitt ettermontert som dere ser.

Pga kraftig rustangrep både utenpå og inni tanken så vil det bli kjøpt inn en ny.

 

08022009190.jpg

 

08022009193.jpg

 

Originalt på turboutgaven er bensinpumpa montert inni selve tanken. Vil det være noe problem her å bruke en universal pumpe fra biltema e.l. utenpå istedenfor?

Dette pga tankene som blir solgt hos mekonomen og meca til G11 er uten hull til inne-montert pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, morsomt med litt flere med Daihatsu :)

Gleder meg til å se progresjonen her. Kan ikke la G11 Turboene dø ut. Du har ikke kjøpt denne av en Øyvind forresten?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Lurte på om det var denne bilen ser du. Mange av detaljene stemte.. Hvis han du kjøpte den har hatt den lenge, er det jo kanskje to G11 Turbo'r i Rogaland ;)

 

Godt at du ikke gir opp bare du ser litt rust :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår