Gå til innhold

Subaru legacy twinturbo motor i en impreza

Ranger emnet


MB_Duden

Anbefalte innlegg

jeg har en impreza som jeg har lyst å sette i en legacy twinturbo motor.

Og driver å undersøker hva som må til for å kunne godkjenne den.

 

Hvordan blir det med økt vekt på bilen og med bremser, eventuelt forsterkninger av bilen?

 

Jobber hos en subaru forhandler, så jeg har tilgang til alle verksted håndbøker og sånt.

 

Får spesifikasjoner på legacy gt nå snart.

 

Takk for all hjelp:thanks

 

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor mye effekt og dreiemoment ble en Impreza med samme råkarosseri levert med? Mer enn Legacy twinturbo?

 

(Jeg kjenner ikke til modellene, bare så det er nevnt..)

La oss si at punkt 1 er OK.

 

2. Du kan bygge om til Impreza-modellen som har mer effekt. Riktig nok må den bygges om til slik modellen ble levert fra fabrikk (ombygging).

 

3. Har Impreza (samme råkarosseri) lavere effekt enn Legacy twinturbo kan TÜV være eneste utvei.

 

 

Statens Vegvesen: SFOOR er de eneste som kan gi deg de riktige svarene. Klarer du å dokumentere deg godt nok, så skal nok dette gå greit.

 

Husk, Statens Vegvesen er veldig opptatt av

- Råkarosseri

- Effekt/Dreiemoment

- Bremser

- Sikkerhet

 

(Hilsen en som har fått innvilget en lignende ombygging-søknad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge ryktene er TÜV dyrt, ikke vet jeg. Varierer nok en del fra modell til modell og hva som skal dokumenteres.

 

Så Impreza GT har 33hk mindre enn Legacy Twinturbo.. Da ble det straks litt værre.

1. Du kan muligens søke om å redusere ladetrykket slik at effekten kommer under 217hk og 290Nm.

2. Oppgradere bremser, understell osv. (helst fra Legacy Twinturbo om dette passer over)

3. TÜV ;)

 

Jeg anbefaler deg å skrape sammen mest mulig dokumentasjon, sende en søknad til Statens Vegvesen hvor du legger frem alle planer. Legg gjerne frem alternative løsninger som innebærer f.eks de punktene jeg nevnte ovenfor.

Få frem at du er opptatt av sikkerhet og kan gjennomføre denne type ombygging i en forsvarlig utførelse.

 

Møt gjerne opp på Statens Vegvesen og lever søknaden personlig, samt gå igjennom denne sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å redusere effekt og dreiemoment, så kan du enkelt bygge om med kravene til Impreza GT. Datasprut er greit til dette. Dette krever riktig nok at du må ha motor i benk for å kontrollere at effekt og dreiemoment ikke overstiger Impreza GT's originale utførelse. Da er det vell kun et spørsmål om vekt og slagvolum.

Dette tror jeg er en løsning Statens Vegvesen kan akseptere.

 

Om du bygger om til "Impreza GT", så vær obs på at en ombygging innebærer at kjøretøyet skal være i original utførelse slik det kom fra fabrikk. Du kan da ikke bruke bremser fra Legacy, med mindre dette er innvilget i søknaden din, eller at de er identiske med GT bremsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke oversikt over hvem som bremser motorer i benk. Desse må og være godkjent av Statens Vegvesen (da de ikke aksepterer effektmåling fra hvem som helst).. Mulig Statens Vegvesen sitter på en slik liste.

 

Datasprut erstatter den originale Motorstyringen / ECU. Denne programmeres / mappes for å optimalisere en motor best mulig. Veldig populært for dem som trimmer.

Noen populære sprut:

- Autronic

- ViPec

- Haltech

- Megasquirt

 

Obs. Statens Vegvesen kan være litt skeptisk til datasprut. Men det er mulig å få det godkjent (det er jeg et levende bevis på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår