Gå til innhold

12V elektirsk aircondition?

Ranger emnet


Plecto

Anbefalte innlegg

Det finnes 12V ac kompressorer som du kan bruke.

 

Men til ditt behov, trenger motoren minst 800-1000 watt. Dvs, du kommer til å knele generatoren i bilen din med mindre du oppgraderer den kraftig.

 

Hvis du har kjørt en bil med AC og motoren har rundt 100hk, så merker du med en gang at ac kompressor slår inn og tar krefter. Siden du skal drive dette av en elektromotor, så vil de ekstra leddene i denne prosessen gi tap.

 

Virkingsgrad motor * virkingsgrad generator * virkningsgrad styreelektronikk.

 

Gange sammen 0,8 * 0,8 * 0,9 så ser du hva resultatet blir... ikke særlig oppløftende. Derfor er det lurt å gå for en direktedrevet kompressor.

 

Du må også huske på kostnadene her. Ettermontering av AC i bil, kan tenke meg 15.000 i deler gjør du det selv. (En kompis vurderte dette på en hiace).

 

Elektrisk AC? Lett 15.000 i deler der også...

 

Konklusjon: Håpløst, med mindre du finner delene på dynga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det aller letteste her er enten å kjøpe en ny bil, eller finne en tilsvarende bil på høggern,bare med ac. Så flytter man over alle delene fra ac-systemet på delebilen, og får det fylt opp av folk som kan det. Sikkert masse jobb.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og, er egentlig på jakt etter detta. Bobil om sommeren kan bli relativt varmt, og, ja, eneste kjølingen der er å sveive ned vinduene :D

 

Her er jo et billig alternativ:

http://www.obrienscamping.co.uk/air_conditioners.htm

 

...kanskje litt upraktisk med den store klumpen på taket, men ;)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være et problem. Jeg ser aircondition systemer til hus og hjem hvor det står 3.2kW som talker opptil 50m2. Nå vet jeg ikke hvor stort volumet i bilen min er, men hvis vi sier 3 kvadratmeter så er jeg ikke for forsiktig i alle fall. Et lite regnestykke sier da at bruker man dette systemet med 3.2 kW i et rom med et volum på ca. 110 kubikkmeter trenger man kun 29W pr kubikkmeter! Så et aircondition system på 100W bør jo gjøre en forskjell? Hvis da ikke den dårlige isoleringen gjør en så ekstremt dårlig jobb at jeg trenger ti ganger effekten som man trenger i et hus? Så hvis jeg da dytter dette opp til ca. 500W så vil det trekkes ca. 41A fra batteriet, noe jeg antar jeg forsvarlig i alle fall i de mest stressende periodene i storbyer på en veldig varm sommerdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmeumpe koster jo ca 6000kr ad.. heng den i taket baki:) hehe... nei vet ikke annet en å flytte over alt fra en liknende bil med ac jeg... sikkrt siiiinsykt masse jobb men det skal gå:)

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en kjøleboks eller to på Biltema og kjør med åpent lokk. Gjør susen det skal du se :-)

 

hva med varmen som kjøleboksen avgir på utsida da? :D går nok opp i opp dette...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være et problem. Jeg ser aircondition systemer til hus og hjem hvor det står 3.2kW som talker opptil 50m2. Nå vet jeg ikke hvor stort volumet i bilen min er, men hvis vi sier 3 kvadratmeter så er jeg ikke for forsiktig i alle fall. Et lite regnestykke sier da at bruker man dette systemet med 3.2 kW i et rom med et volum på ca. 110 kubikkmeter trenger man kun 29W pr kubikkmeter! Så et aircondition system på 100W bør jo gjøre en forskjell? Hvis da ikke den dårlige isoleringen gjør en så ekstremt dårlig jobb at jeg trenger ti ganger effekten som man trenger i et hus? Så hvis jeg da dytter dette opp til ca. 500W så vil det trekkes ca. 41A fra batteriet, noe jeg antar jeg forsvarlig i alle fall i de mest stressende periodene i storbyer på en veldig varm sommerdag?

 

Det er bløff... skl man ha effektiv kjøling, må man ha ca 80w pr m2. minimum 60w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke 50 ampere fra en allerede belastet generator i hvilken som helst serieprodusert bil er helt absurd.

 

Regnestykket ditt ligner heller ikke grisen.

 

En bil er ikke like godt isolert som et hus. Stanser du motoren en kald dag så går det en halv time og det er iskaldt i bilen. Det skjer ikke i et hus. Du blåser også varm uteluft inn i bilen som må kjøles ned.

 

En moderne kompressor trekker mist 1kW idag på en moderne bil. Det gir 3kW kjøleeffekt og fungerer akkurat passe til en cupe, en varm sommerdag.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være et problem. Jeg ser aircondition systemer til hus og hjem hvor det står 3.2kW som talker opptil 50m2. Nå vet jeg ikke hvor stort volumet i bilen min er, men hvis vi sier 3 kvadratmeter så er jeg ikke for forsiktig i alle fall. Et lite regnestykke sier da at bruker man dette systemet med 3.2 kW i et rom med et volum på ca. 110 kubikkmeter trenger man kun 29W pr kubikkmeter! Så et aircondition system på 100W bør jo gjøre en forskjell? Hvis da ikke den dårlige isoleringen gjør en så ekstremt dårlig jobb at jeg trenger ti ganger effekten som man trenger i et hus? Så hvis jeg da dytter dette opp til ca. 500W så vil det trekkes ca. 41A fra batteriet, noe jeg antar jeg forsvarlig i alle fall i de mest stressende periodene i storbyer på en veldig varm sommerdag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke 50 ampere fra en allerede belastet generator i hvilken som helst serieprodusert bil er helt absurd.

 

Regnestykket ditt ligner heller ikke grisen.

 

Mange anlegg som trekker minst 50A på full guffe, jeg skjønner ikke at dette skal være noe problem.

 

Er virkelig isoleringen så dårlig i en bil at man trenger ti ganger effekten pr. kubikkmeter for å kjøle ned en bil enn et hus?

 

Men selv om ikke dette er mulig så må jo litt aircondition være bedre enn ingenting, den gjør jo ikke så temperaturen stiger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange anlegg som trekker 50a kontinuerlig... Og isoleringen i en bil er virkelig dårlig ja. I et hus har man gjerne trippelglassvinduer og 15-20cm isolasjon i veggene, i en bil har man enkle glass og tynne stålplater med litt lyddemping.Så at man trenger ti ganger så mye effekt er slett ikke utenkelig. Og i ditt opprinnelige regnestykke med 29W pr m3, vil man ikke få god nok kjøling. Som en skriver over her, minimum 60-80w/m3.

Du kunne nok oppnådd å få litt nedkjøling i bilen, men tror det vil koste mer enn det smaker. 40-50a kontinuerlig last på dynamoen i tillegg til alt det andre vil føre til at den kneler veldig fort, jeg snakker av erfaring her. Det er en grunn til at ingen serieproduserte biler har elektrisk ac, det er ikke effektivt nok.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er fult mulig med eletrisk AC!

 

Denne setter du i passasjersetet, evt du fjerner bare hele setet.

 

Så skaffer du deg et aggregat på ca 1,5 kW. Plasseres i bagasjerom (sørg for god ventilasjon)

 

Pris: ca 5000 kr

 

Bare pass på at du ikke for all lufta i trynet, blir forkjøla da vettu! :rolleyes:

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig med eletrisk AC!

 

Denne setter du i passasjersetet, evt du fjerner bare hele setet.

 

Så skaffer du deg et aggregat på ca 1,5 kW. Plasseres i bagasjerom (sørg for god ventilasjon)

 

Pris: ca 5000 kr

 

Bare pass på at du ikke for all lufta i trynet, blir forkjøla da vettu! :rolleyes:

 

Tssss, finnes da 1,5kW 12-230V invertere :)

 

:D

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår