Gå til innhold

Vil bytte bensinmåleren

Ranger emnet


Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. På min Kia Sephia 96 modell er bensinmåleren plagsomt på jordet. Den går helt til topps når tanken er full, blir der til jeg kanskje har brukt opp rundt 5-10 liter, deretter siger den sakte (men mye fortere enn bensinforbruket) ned til midten hvor den henger seg litt opp og deretter ned til bånn hvor den havner når jeg kanskje har 15-20 liter igjen på tanken. Jeg har kjørt bilen lenge nok nå til å skjønne ca. hvor mye som er igjen på tanken, men det hadde ikke gjort noe å få fikset dette.

 

Jeg har sett i Haynes boka mi og ser hvordan måleren byttes og det ser ikke ut til å være rare underverker, men jeg er litt usikker på hvor den er. Jeg vet den er i tanken, og utifra bildet (mener å ha sett et feste til beltet) så er den under baksetene? Og hvordan fungerer egentlig denne måleren? Øker den motstanden i kretsen alt etter hvor mye av den som er dekket med bensin, eller? Kan man evt. kjøpe en litt mer fancy måler og legge opp et eget system? Hadde vært kult å ha digital måler i dashbordet som viser prosent med stor nøyaktighet :cocain:

så langt dette lar seg gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det der er ganske vanlig på veldig mange biler. Bensinmåleren er bare en flottør i tanken som flyter opp og ned med nivået på bensinen med noe elektronikk som forsinker svingningene slik at ikke måleren hopper opp og ned for mye med bilens bevegelser (selv om jeg har kjørt biler som ikke har det).

 

Måleren vil vanligvis toppe før du når full tank, og bunne ut noe før du har tom tank.

 

Har du veldig lyst, så kan du lese av signalene fra bensinmåleren din direkte (en eller to ledninger) og mate de inn i en datamaskin, der du regner ut gjennomsnittlig visning, og bruke det for å regne ut mer nøyaktig hvor mye bensin du har på tanken. Verd det? Tvilsomt.

 

 

BTW, kjørt så lenge uten bensinmåler i bilen, at jeg fremdeles kjører etter triptelleren.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du får kjøpt den hos din lokale KIA-forhandler.

 

Om du lurer på hva jeg mener, så følger det et bilde:

31F61AZ18ZL._SL500_AA280_.jpg

 

Det er altså noe lignende dette som(antakeligvis) sitter i tanken din. Oppå den er det alt fra flatstiftobling, til kun kabel rett neddi, men det hender at kontakten irrer, om det er flatstift :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår