Gå til innhold

Retur rett av bilkjøp?

Ranger emnet


motordal

Anbefalte innlegg

solgte ein bil for ca 10måneder siden.

Skreiv sånn NAF salg kontrakt. krysset av selges som den står.

Bilen var det ingen ting feil med. hadde nett skifte toppakning. nå har han som kjøpte bilen kjørt ca 30000 med den og det ser ut som det lekker olje fra toppakningen. har han noen rett gjennom kjøpsloven og heve kjøpet? eller rett på og fikse det? solgte bilen i gud tro. jobber da som bilmekaniker. kunden blei og informert om at toppakningen blei skifte. og bilen var blitt kjørt med og virket ikkje som det var i orden. som sakt solgte bilen i god tru:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan reklamere på toppakningen, uten tvil. Når en toppakning ryker etter 30 000 km er det enten produksjonsfeil eller monteringsfeil. Uansett er det du som står ansvarlig overfor kjøper. Så du må ta det opp med nestemann, osv.

 

Han kan ikke heve kjøpet uten videre. Du har anledning til å fikse feilen først.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på det?

 

er det et firma som har gjort dette med kvitteringer kan man uten problem få reklamasjonsrett på slik type arbeid. Samme som registerreim. Finnes ingenting slikt for privatpersoner så vidt jeg vet...?

Men du har normalt 3års garanti på deler. Ny del kan du få ved å fremvise defekt del samt fremvise bevis på at den er riktig montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salg mellom privatpersoner går jo utenom forbrukerkjøpsloven ihvertfall.

Kjøpsloven, såvidt jeg vet, gjelder kun mellom firmaer?

 

Kjøpsloven gjelder for "alle", forbrukerkjøpsloven gjelder bare der den ene parten er forbruker og den andre parten er en profesjonell part. Forskjellen mellom forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven er mer eller mindre bare at kjøpsloven kan fravikes ved avtale mens forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes ved avtale til "skade" for forbruker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen da var det ikke så vanskelig å finne en tolkning fra forbrukerportalen.no i det minste

 

Feil og mangler ved varen

 

Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål.

 

Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav o.a. forskrifter fastsatt av offentlig myndighet, er mangelfulle.

 

Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk.

 

Så da tolker jeg siden dere krysset av "selges som står" og var enige i det så har han vel ikke så mye han skulle sagt?

+ A4 Avant

- Opel Omega B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen da var det ikke så vanskelig å finne en tolkning fra forbrukerportalen.no i det minste

 

 

 

Så da tolker jeg siden dere krysset av "selges som står" og var enige i det så har han vel ikke så mye han skulle sagt?

 

Både ja og nei, selv om kjøpsloven kan fravikes ved avtale vil jo den ligge til grunn ved tvister som springer ut av kontrakten. For det første har selger opplysningsplikt om varen og denne kommer han seg ikke fri av ved å skrive "selges som den er".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at pakninger er "slitedeler", selv om det er debatt om man kan kalle ting det, dermed synes jeg det er urimelig at han skal få kompensasjon for det. Skal jeg kunne be om kompensasjon av selger som solgte meg bilen fordi han ikke sa at den bruker bensin?

 

I tillegg så virker det som om selger her har informert kjøper etter beste evne om det som er gjort med bilen og "alikevel" velger personen å kjøpe den.

 

Men, ja, lovene er til for å tolkes. Jeg tror ikke kjøper har noen sak. Spesielt ikke etter 10 måneder.

+ A4 Avant

- Opel Omega B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg solgt en bruktbil privat og selgeren nesten et år senere klager på en toppakning, hadde jeg rett og slett fått meg en god latter.

 

Fra forbrukerportalen.no:

 

Rettigheter ved bruktbilkjøp mellom private - "solgt som den er"

Hører til bil

Spørsmål:

Jeg har kjøpt en bruktbil som den er, av en privatperson. Jeg angrer kjøpet fordi bilen ikke er i forventet stand. Det viser seg nemlig at bilen har gått lenger enn det står på kontrakten, og i tillegg har den vært kollisjonsskadd. Kan jeg angre/heve kjøpet?

 

Svar:

Det er ingen angrerett etter inngåelse av bilkontrakt, men man har en reklamsjonsrett på to år, dersom ikke annet er avtalt. Dette forutsetter at det foreligger en mangel.

 

Når man kjøper en bil "solgt som den er" er det tre spørsmål som må vurderes for å finne ut om det foreligger en mangel. Har selger gitt feil eller holdt tilbake opplysninger, og/eller er bilen i vesentlig dårligere enn du kunne forvente av kjøpesummen og forholdene ellers. Er svaret ja på en eller flere av spørsmålene så foreligger det en mangel.

 

Når det gjelder feil oppgitt kilometerstand kan dette gi et krav på prisavslag beregnet utfra verdiforringelsen dette medfører. Er det snakk en svært stor differanse kan det være snakk om heving.

 

Når det gjelder kollisjonsskaden kan dette gi krav om prisavslag beregnet av verdireduksjonen kollisjonen har medført. Er skaden fagmessig reparert, gir ikke dette nødvendigvis noe hevingsrett. Det kommer an på hvor store skadene har vært. Dersom bilen har vært kondemnert, eller sveiset sammen i bærende konstruksjoner e.l. kan dette gi en hevingsrett. Forutsetningen er at dette ikke ble opplyst om på forhånd.

 

Sist oppdatert: 24.08

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selges slik den står krysset du av for, da kan han ikke begynne å krangle i etterkant, kan jo hende han har kjørt gris med den og det har vært hans "skyld" at den røyk;) Dette får han aldri bevist noe hvis saken noen gang skulle gått videre.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynt og se på bilen nå. er 3 strekkbolter som har dratt løs gjengene i blokken har gjitt etter. sikkert vert dårlige gjenger etter motoren har kokt og div og ser på strekk boltene og at det har jobbet. skal prøve og sette i lausgjenger og trekke på ny. vist det ikkje går må det ny maskin i bilen. litt surt siden det nett er montert ny topp til 20000 for den gamle var sprukken. bilen var i orden når den blei solgt. så er jo litt tvist om hvem sin feil det er at gjengene har tatt kveld :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her hadde jeg ikke gitt meg var jeg deg. Du har solgt en brukt bil som har gått 30 000 etter salg. Pakninger er slitasjedeler og påvirkes ikke minst av kjørestil/olje skift etc som du ikke rår over. Blir bare tull å komme etter nesten et år å klage. La han si hva han vil, men denne saken kommer han ikke langt med desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår