Gå til innhold

Sagt opp fra jobben...

Ranger emnet


Mikael1977

Anbefalte innlegg

Hei,

 

En nær venn av meg har nylig blitt sagt opp fra jobben.

Arbeidsforholdet vil bli avsluttet i morgen men nå kommer ledelsen å sier at HAN skal levere inn sin oppsigelse?

 

Hvis jeg har skjønnt det riktig med norsk lov så har HAN da ikke krav på evt. dagpenger hvis noe skulle gå feil i fremtiden, siden HAN har sagt opp jobben ifølge papirene som skal leveres inn i morgen...

Det er tross alt HAN som har blitt sagt opp fra jobben, så da skal vel arbeidsgiver komme frem med oppsigelsen....eller?

 

De ganger jeg har blitt sagt opp så har jeg ikke levert noen oppsigelse!!!

Nå mener arbeidsgiver at dette er en ny lov fra i år, men vil ikke referere til hvor man finner denne paragrafen noen steder :(

 

Er det noen her som har noe info ang liknende saker?

 

Som sagt, jeg skjønner ikke hvorfor vennen min skal levere oppsigelse da det er han som er blitt sagt opp...

 

Men kanskje noen kan forklare dette for meg? ;)

 

Edit: Jeg glemte én ting.

Oppsigelsen er grunnet nedbemanning, alltå ikke en dårlig jobb!

 

//M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok sørget for at DE ga oppsigelsesvarselet og at det ikke var han som "sa fra seg jobben" ja.

 

I det hele tatt virker det jo idiotisk at en arbeidsgiver skal tvinge ansatte til å si opp sin stilling. Nedbemanning er en gyldig grunn for oppsigelse.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til det EyeLid sier..

 

Det er da ikke noe poeng at den ansatte skal levere oppsigelse om det er snakk om ned bemanning..

Hadde det vært snakk om at han var sparket, pga ett eller annet som ikke er så heldig. Da hadde det kanskje vært gunstig å levere en oppsigelse selv, sånn for senere jobbsøks skyld..

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!

Han skal ikke si opp, hvis de nedbemanner er det bedriften sitt problem ikke hans...

Hvis han leverer oppsigelse har han ikke rett på dagpenger osv.

 

Hvis han derimot blir oppsagt(han får oppsigelsen fra bedriften) så blir det dyrere for bedriften, sikkert derfor de prøver seg.

 

Jeg ville kontaktet LO eller noe sånt og hørt med noen som har greie på dette.

 

Når det ble nedbemanning hos oss nå så fikk de som måtte gå følgende pakke:

Lønn ut oppsigelsestiden+1000kr pr 10% stilling, dette ble kalt en sluttpakke, de som måtte gå har hos oss også fortrinnsrett for jobber innenfor firmaet innen 1 år fra oppsigelsen, dette trenger nødvendigvis ikke være samme jobb som de hadde. Og i tilegg til dette kunne de gå på dagen hvis de ønsket det, de behold da også denne pakken. Jeg vil si at min arbeidsgiver har vært veldig snill ang dette og jeg vet ikke hva av dette som er vanlig.

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

 

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar.... da blev jeg litt klokere :)

Jeg har sagt fra at han IKKE skal levere oppsigelsen før evt advokat kommer inn i bildet her.

 

Jeg tror at hvis arbeidsgiver får den ansatte til å levere oppsigelse så kan arbeidsgiver søke ny bemanning hvis situasjonen endrer seg... men hvis man blir sagt opp så er det som som ZAbatman sier, at han har fortrinnsrett til jobben... men det kanskje arbeidsgiver ikke ønsker her siden det kanskje står en annen selger å "venter" på jobben... hva hvet jeg ;)

 

//M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig for oss å si ut ifra vi ikke kjenner til den nøyaktige

situasjonen, men ja. En bedrift skal heller benytte sine ressurser

best mulig enn å si opp unødig. Det kan være at de ønsker å

omstrukturere virksomheten i disse tider, jeg vet ikke.

 

§ 15-4. Formkrav ved oppsigelse

 

(1) Oppsigelse skal skje skriftlig.

 

(2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker.

 

Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsrett etter § 14-2.

 

...

 

§ 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse

 

(1) Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.

 

(2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må selv huske å få med i oppsigelsespapirene att han har fortrinnsrett til å få tilbake jobben.

Da er det vanskeligere for de å annsette en ny person for å gjøre samme jobb.

Om de da gjør det, kan han anmelde de for usaklig oppsigelse.

Da kan de bli dømt til å betale erstatning for tapt arbeidsfortjenelse osv. Viktig å kreve denne retten som man faktisk har ifølge loven. Nok med att han skriver ett brev der han krever det etter loven, for så å få arb.giver til å signere dette.

 

Men siden arb.giver virker såpass useriøs er det kansje like greit å finne seg en ny jobb uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at hvis arbeidstakeren ikke sier opp selv, vil det stå i videre papirer at han har blitt sagt opp, men selvsagt skal arbeidsgiver han saklig begrunnelse, regner med det er reduserte driftsinntekter det er snakk om.

 

Ikke latt deg lure, ikke si opp selv, les arbeidsmiljøloven!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at hvis arbeidstakeren ikke sier opp selv, vil det stå i videre papirer at han har blitt sagt opp

 

Det stemmer vel ikke helt? Opplysningene blir vel ikke lagret noen plass, annet enn det du selv måtte ta vare på av attester?

 

Attesten fra dette firmaet vil vel være noe sånt som "Vi bekrefter at X har jobbet her fra X/X-XX t.o.m. X/X-XX. Vi ønsker X lykke til videre!"

 

Hvis ikke det er for at vedkommende like godt kunne fått sparken av "kriminelle" årsaker på arbeidsplassen. Da vil nok attesten også inneholde et par punkter angående det...

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette virker som en "skummel" sak. Hvis vedkommende har gjort seg skyldig i noe kriminellt (stjålet fra jobben etc) så kan arbeidsgiver gi valget mellom oppsigelse eller frivillig si opp, noe som av og til er vanlig. Det positive er at det da på en CV vil stå at man slutter etter eget ønske.

 

Jeg har selv sagt opp folk som har fått dette valget (gjerne etter oppdaget tyveri) for å spare motparten, og gjøre opp "på kamerset". Dette er i tilfeller hvor jeg i motsatt fall hadde innvolvert gitt sparken/innvolvert politi/anmeldelse etc.

 

Hvis vedkommende ikke har gjort seg skyldig i noe skal han/hun på ingen måte si opp selv. Dette fordi sperrefrist kommer inn i bildet og man har ingen rettigheter på dagpenger i denne perioden. Dette er også en dårlig måte av bedriften å kutte ned på årsverk uten å måtte ta de juridiske konsekvensene (permitering/nedbemming etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår