Gå til innhold

Slutt på godkjenning av kufangere?

Ranger emnet


A.K

Anbefalte innlegg

Takker for svar. Jeg har vært klar over at man MÅTTE ha det godkjent, dersom man hadde det uten godkjenning, og at de også sendte utsettelse til folk fordi de ikke hadde kapasitet til å ta unna godkjenningene innen fristen. Det er greit nok, men på den tiden var det ikke, om jeg husker riktig, ikke snakk om at man ikke lenger kunne montere slikt utstyr på biler, slik jeg har blitt fortalt nå. Har nettopp kjøpt 4hjulstrekker selv og kunne derfor tenke meg å ha en slik på bilen, og da hadde det jo vært litt synd om det ikke lenger er lov å ha det på.

 

Holzmann - Takk for tips, noen nettside jeg kan se på, eller info om pris?

 

Har fra hittil vurdert mest bøylene fra Arctic Trucks, da de er utviklet i samarbeid med Norske Veritas og glir glatt igjennom hos trafikkstasjonene. Regner da med at disse har den E1-sertifiseringen du viser til.

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men om det er snakk om et forbud, så tror jeg ikke det kan være så gammelt, for alle som hadde det montert, blei jo kalt inn til å få det godkjent i vognkort i fjor.

 

EDIT: Takk "Vikig067", men bilen vår står ikke på vognlisten, vi har 2004mod Rav4.

 

Mvh A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøpte bil på jobben sist fikk dem beskjed om at vi fikk det godkjent om det var lyktefeste eller vinsjfeste, altså var bare å montere på tusenmetringer så ble det greit. Men er usikker på om hvilken bil det var snakk om og slikt.

Rett meg gjerne om jeg tar feil..

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste riktige her er å kontakte Statens Vegvesen. Hvilke lover og regler som angår kufangere er jeg ikke sikker på (jeg har hørt forskjellig jeg og)..

 

Om de ikke kan gi direkte retningslinjer eller gi et direkte svar på hva som må til for denne ombyggingen, så sender du dem en søknad slik at SFOOR kan vurdere denne ettermonteringen. Husk å få med mest mulig dokumentasjon.

 

(Jeg er en av de få som ikke har noe i mot Statens Vegvesen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

latterlig mange rare svar.

Kufanger er forbudt nå på personbil og varebil.

Lastebil (hvite skilter) kan fortsatt få dette godkjent dersom du har alle papirer i orden og kufangerene er godkjent fra fabrikk med den bestemte bilen.

 

Altså; lite sansynlig at du får godkjent kufanger nå, beklager.

Har erfaring med dette selv da jeg har en Chevrolet Tahoe jeg måtte få dette godkjent på i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kufanger er like ulovlig som montering av senkesett, med andre ord: Det er lovlig, om det er godkjent og skrevet inn i vognkortet. Det stilles også krav til dokumentasjon, ved godkjenning. Denne dokumentasjonen må bla. forholde seg til direktiv 2005/66/EF.

 

Les kjøretøyforskriften's § 14-3 (Frontale beskyttelsessystemer)

 

Men som sagt, dette må Statens Vegvesen svare på, ikke Bilforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår