Gå til innhold

kjapp lakkering av nederste leppe på fanger..

Ranger emnet

TiM

Anbefalte innlegg

jeg bestemte meg i dag for at det var på tide å prøve meg på å lakke nederste leppen på bakfangeren på A4'en (96 mod).. tenkte å bruke noe jeg har liggende. skal ta kanalene når det blir varmt nok utendørs, og vil øve meg litt før dess..

uansett, dette er planen foreløpig:

-vaske godt

-pusse ned porer\små rugler i plasten (har 600,800 og 1000 papir)

-tørke over med witesprit eller noe i den duren (tåler plasten witesprit??)

-ligge på 2-3 lag plastgrunner. tynt - litt tykkere - normalt lag

-spraye på 3-4-5 lag lakk

-noen lag klarlakk da denne er veldig utsatt for steinsprut og dritt

jeg er en av sprayboks lakkerne med bortimot null erfaring. har gjettet på sandpapirstørrelser og sånn, men det får heller gå :D

har noen noen gode tips før jeg setter i gang?

96 A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen erfaren lakkerer selv, men jeg ville gjort det slik som du har beskrevet her. Men bare husk på å legge veldig tynne strøk, og det første strøket skal aldri skjule overflaten. Når det gjelder kanalene bør du ha relativt svak varme, og lite mating. Er lurest å bare punktsveise den helt til du har en fullstendig søm, da det er fort gjort å brenne seg gjennom. Med andre ord å safe, i stedet for å ta alt på en gang og risikere å brenne deg gjennom. Bruk også lite dekkgass, dette bidrar til at du ikke like lett brenner deg gjennom. Justerer du ventilen til å slippe ut 10-12 liter i minuttet har du et greit utgangspunkt.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg spørre hvorfår du skal slipe ned plasten som har struktur i seg med 600 vått, får så å bare legge klarlakk på? å med tanke på steinsprang hjelper det ikke med 100 lag klarlakk, får du sa ett steinsprang å har det tykt med klar lakk, blir det ikke steinsprang, blir ett krater, siden lakken slipper helt inn til plasten!

Hvorfår ikke matte den plasten, vaske reint med plast avfetting, plastprimer(1 tynt strøk holder) 2 lag slipe fyller, slip fyllern, og du har en slett overflate, og lakker dette i bilens farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken med å pusse litt på plasten er å få en finere overflate.. den er jo litt ruglete.. orker ikke å begynne med fyller og sånt, fordi det har jeg ikke peiling på. har ikke sprøyte eller noe, så da må jeg finne det på boks (de har det sikkert over alt, men ikke som jeg vet om)

så lenge det ikke kommer til å flasse uten videre så er jeg happy. siden bilen er mørk og det er helt nede på fangeren trenger det ikke å være panser finnish på det :\

plastavfettning høres ut som en ide ja.. får ta en tur til på biltema

evje: jeg skal bare lakke kanalene. ska nok ikke sveise noe med det første :)

96 A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, om det er din bil på bilde der, så funker det jo med bare sort plast nederst også! Men husk på, plaster "reiser seg"/blir flisete veldig fort når man sliper på den, å har den først reist seg, kan dette være ekstremt vanskelig og slipe bort uten maskin :(

Så mitt råd er å våtslipe med 1200 og zalo vann, for bort en godel av "fettet" i plasten med dette :)

En ide er jo og bare polere de skikkelig opp, blir meget pent, og du slipper klarlakk som flasser, steinsprang osv ;) Evt varme plasten med varmlufts pistol, da blir den blank å fin også! :)

Mvh Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider