740tic'ern Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 Hei. Her om dagen la jeg merke til at venstre bakhjul gikk lengre opp i hjulbuen enn d høyre gjorde. Stiller man seg bak bilen ser man at den er høyere på høyre side. Spørsmålet er om dette kommer av slitt støtdemper eller fjær? hvordan kan jeg evt. sjekke dette? Takker for hjelp:):) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 16, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2009 med "vanlige oljedempere" så vil jeg tro det er fjær. Min ble høyere med gule koni, og i ett slikt tilfelle så kan demperen være en årsak. Men med standard dempere vil jeg satse på fjær.. :) andre forslag? :) Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 Kan også vere synsbedrag med tanke på panhardstag, da akslingen nødvendigvis ikke står "midt under bilen". Regner selvfølgelig med at du sto flatt da du sjekket. Om du ikke har nivåregulering eller gassdempere, er det nok mest sannsynlig fjøra. Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StorFørtti Skrevet Januar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2009 Dersom bilen er senket, blir det som du sier... Lavere på ene siden.. Det er grunnet panhard-staget... Du bør få et justerbart panhardstag, eller sveise om festet på bakaksel.. Da vil du også unngå sidebevegelsen som oppstår når bilen fjerer.. Det originale staget blir for langt når bilen senkes.. Hvis bilen er original, kan bensinmengden på tanken gjøre utslag her... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B234FT Skrevet Januar 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2009 Har du automatisk nivåregulering av bakakslingen? Originalt Volvo ekstrautstyr. Disse kan lekke og da vil bilen sige ned på den siden(e) det gjelder. Siter 1996 945 B234FT 1972 P1800E B20F 1990 780 B204GT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tohola Skrevet Februar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2009 Løsningen på problemet selges her: http://www.bilforumet.no/deler/218789-selges-ipd-justerbart-panhardstag-volvo-2-7-900-a.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2009 Dersom bilen er senket, blir det som du sier... Lavere på ene siden..Det er grunnet panhard-staget... Du bør få et justerbart panhardstag, eller sveise om festet på bakaksel.. Da vil du også unngå sidebevegelsen som oppstår når bilen fjerer.. Det originale staget blir for langt når bilen senkes.. Hvis bilen er original, kan bensinmengden på tanken gjøre utslag her... :) nei, den blir ikke lavere av den grunn. Du får en forskyvning av bakakselen. Om den er lavere på ene siden, så kan det vel være: * Støtdemper (feks. vann i oljedemperen - jeg hadde dette på en tvåførti, så den ikke "gikk ned" helt) * Fjær * skade i understell (bærearm rusten/bøyd/revnet?) ++ Panhardstaget påvirker ikke bilens høyde, men akslingens sentrering under fjæring. Selv om du bytter til et justerbart stag, så vil alltid akslingen din forflytte seg sidelengs under fjæring (med mindre du bygger om til wattlink). Eneste fordelen med justerbart stag, er at du får sentrert "utgangspunkt høyden", samt det er jo grovere og har polyforinger fra fabrikk :-) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg