randulfen Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Hei, har ett lite problem med min Golf 3. I det siste har batteriet blitt tappet helt(absolutt ingen strøm) selv om jeg skrur av alt i bilen som kan bruke strøm. Har sjekket batterivannet og det er ok. Har brukt hjelpestart på bilen og da starter den og så lenge jeg kjører med den er den ok, men når bilen står over natten og jeg skal kjøre neste dag er batteriet flatt igjen... Lurer kanskje på om det har noe med CD-spilleren og gjøre siden den ikke vil slå seg på, men den har funket fint før. Byttet iso kabel og prøvde en ny spiller for ikke lenge siden, men byttet til den gamle sammen med den gamle iso'en igjen akkurat slik som det var koblet og virket en stund etter det. Any ideas om dette batteriproblemet og om det har en sammenheng med CD-spilleren? Setter stor pris på hjelp ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 du er sikker på at ikke batteriet bare er DØDT!? selv om sya viser at alt er bra, kan jo batteriet vær dødt innvendig at det ikke bærer på strømmen over lenger tid Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Devil Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Kjøp nytt batteri kanskje? Siter low and slow, is how it goes low and slow, plowing snow. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind S Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Sjekk om det er noe som drar strøm når bilen ikke er i gang. Er ikke vanskelig i det hele tatt. Som jeg sa i en annen tråd: http://www.bilforumet.no/teknisk/216645-batteri-kaputt.html#post2410997 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 vel.. ikke alltid like lett! det sies at du egentlig bare skal koble av + polet fra batteriet og koble det av og på og se om det gnister, da har du forbruk av strøm! men om det slår gnist kan det jo være HVA som helst! kan være alarmen, lille dioda/klokka på spillern din, kan være interiør lys av no slik.. Minne på hjernen.. beste er at du prøver med et annet batteri du VET funker! skjer dette igjen om en dag eller 2 vet du at det er noe på bilen! kan være en grønn overledning f.eks? Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Devil Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 sikker på at det ikke er en rosa underledning da DRFT-R? :P hehe Siter low and slow, is how it goes low and slow, plowing snow. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind S Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Men hvis du har et voltmeter eller en prøvelampe mellom + lednilgen og polen på batteriet, ser du hvor mye strøm som forsvinner. Klokka drar jo ikke akkurat så mye. Etter det er det bare å dra ut sikringer en etter en, og da finner du kretesen som drar strøm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
randulfen Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Ok, takker for svar. Skal sjekke litt grundigere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 vel.. ikke alltid like lett! det sies at du egentlig bare skal koble av + polet fra batteriet og koble det av og på og se om det gnister, da har du forbruk av strøm! En annen slager er å koble av minuspolen mens bilen går. Stopper den er det dårlig lading. Eirik Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MiMixx Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 En annen slager er å koble av minuspolen mens bilen går. Stopper den er det dårlig lading. Eirik Eeeh, kutter du jordinge, altså - polen, så er det klart bilen stopper, da går det jo ikke noe krets med strøm rundt i bilen. Unnskyld at jeg kritiserer deg, men hvor i all verden har du hørt det kjerringrådet? Siter Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT- Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT- VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MiMixx Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Du kan ha krypp-strøm, altså strøm så krypper mellom pluss og minus polen, høres rart ut men er mulig. Hvis det er det så er det beste å vaske HELLE batteriet, men pass på så du ikke kortslutter batteriet under vask. vask det med en godt vrid tue. Og siden jeg er innom batteriet, kan det være at det lekker? Har faktisk opplevd at et så og si nytt batteri har slått sprekk under batteriet. Du sier du må starte bilen med startkabler, vel det hjelper ikke selv om du får start, hvis du tror batteriet blir laddet ved at du kjører 1-2 mil, vel da tar du feil, du må faktisk kjøre i 30 mil uten lys eller noe som kan slåes av, for at du skal få fult oppladdet batteri. Har du 12-volts-ladder, så er det det beste, og helst med få amper, jo lenger ladde-tid jo bedre for batteriet leve-tid. Forklar hvordan spilleren i bilen er koblet. Vet det er de som har koblet spillerne slik at den kan står på konstant. Det beste er at den er koblet slik at du må ha tenningen eller park-lys på for å få den på. Siter Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT- Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT- VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Hvis du kobler av minuspolen når bilen går vil den stoppe uansett, fordi dynamoen mister magnetiseringsspenninga. Så den går ikke, med mindre du har en skikkelig gammal diesel. Men uansett tror jeg ikke det er så sunt for noe som helst i bilen. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deia Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Hadde et lignende problem med min golf 3 for et par år siden. Har du sjekket ladespenningen? Kan hende den ikke lader nok, og batteriet lader gradvis ut. Det som skjedde med min ihvertfall :) Siter - 00 Golf IV GTI 1.8t x 95 Golf III GTI 2.0 8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 En annen slager er å koble av minuspolen mens bilen går. Stopper den er det dårlig lading. Eirik Ja, har du lyst til å ta knekken på diodene i dynamoen så er dette veien å gå. Det er det dummeste jeg har hørt! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Men hvis du har et voltmeter eller en prøvelampe mellom + lednilgen og polen på batteriet, ser du hvor mye strøm som forsvinner. Voltmeter? Amperemeter mener du vel? Voltmeter måler spenning mens amperemeter måler strøm ;) Til trådstarter. Et utladet batteri vil aldri bli skikkelig oppladet vha dynamoen. Det MÅ lades opp med batterilader, gjerne en pulslader (CTEK). Om du har et vanlig syrebatteri så er ok ladespenning ~15V. Har du gelebatteri eller syrefattig batteri må ikke ladespenningen overstige 14,5V, ellers kan/vil batteriet ryke. Kjør til næremste bilrekvisitabutikk og kjøp deg en syrevektmåler. Dette er det beste måleapparatet hva syrebatterier gjelder. Med denne måler du syrevekten på hver celle. Får du ~1,27 til 1,29 på alle cellene så er batteriet fulladet og ok. Får du 1,16 eller mindre er batteriet tomt. Det må da lades til syrevekten på alle cellene er minimum 1,26. Av og til hender det at fem av cellene på batteriet er helt topp, mens en celle har lav syrevekt. Batteriet kan da kastes siden en celle er kortsluttet, ikke mulig å reparere! Husk at et batteri med spenningen 12,0V er utladet. Et fulladet batteri holder tett oppunder 12,8V :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.