Baldrick Skrevet Desember 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2003 Kom over denne linken der de tilbyr bl.a. syrebad for fjerning av all lakk. Høres umiddelbart ut som en veldig bra løsning istedet for glassblåsing eller? Noen som har kjennskap til denne behandlingsformen og/eller firma? Siter 99 Passat 1.8T Bilde 84 Golf GLI cab bilde Tidligere biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schlasken Skrevet Desember 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2003 hmm.. hva tar de for et helt bilkarosseri mon tro? ser jo bra ut det der... Siter - '72 Datsun 240z rb26dett - '91 Skyline gts-t rb26dett x '84 Nissan Silvia s12 x '86 Nissan Bluebird Turbo x '89 Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AXi0N Skrevet Desember 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2003 Originally posted by Baldrick Kom over denne linken der de tilbyr bl.a. syrebad for fjerning av all lakk. Høres umiddelbart ut som en veldig bra løsning istedet for glassblåsing eller? Noen som har kjennskap til denne behandlingsformen og/eller firma? Passa ypperligt:) ligger jo i asker/bærum omerådet jo:) sweet Siter -02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde -94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde -90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde -84 VW Golf II [solgt] Bilde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 Originally posted by Baldrick Kom over denne linken der de tilbyr bl.a. syrebad for fjerning av all lakk. Høres umiddelbart ut som en veldig bra løsning istedet for glassblåsing eller? Noen som har kjennskap til denne behandlingsformen og/eller firma? Hei! Hvis du ser etter så står det "i kombinasjon med sandblåsing" Syrevaskingen gjøres etter blåsingen for å få lakken til å sitt godt. Glassblåsing egner seg kun til å fjerne veistøv. Kun sandblåsing som hjelper.. Søk på forumet så vil du finne flere artikler på dette Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Desember 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 Originally posted by realace Hei! Hvis du ser etter så står det "i kombinasjon med sandblåsing" Syrevaskingen gjøres etter blåsingen for å få lakken til å sitt godt. Glassblåsing egner seg kun til å fjerne veistøv. Kun sandblåsing som hjelper.. Søk på forumet så vil du finne flere artikler på dette Mvh Realace Glassblåsing fjerner mye mere enn veivstøv :-).. Det sier seg jo litt selv. Sandlåsing og glassblåsing fungerer veldig likt, det er jo nesten samme sak. glass er noe av det hardeste som finnes. Plast eller nøtteblåsing er fint å fjerne lakk med, fjerner ikke noe særlig metall, men man må være litt forsiktig med trykket hvis man skal blåse karrosseri deler, man bør blåse med litt vinkel, feks 45 grader for å ikke lage bulker i platene, på felger er det ikke så nøye med vinkelen. Etter man har blåst med plast/nøtteskall så kan man forsiktig ta evt rust eller korrosjon med glass eller sandblåsing. Stripper fungerer best på aluminium, på stål karosseriplater fungerer det også, men man kan få et rustproblem senere, mulig denne BS-stripperen forhindrer det, har ikke hørt om BS stripper før, er ikke akkurat ekspert på stripper men den vi bruker på jobben er ikke anbefalt å bruke på stål hvertfall. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by Hersker Hans Glassblåsing fjerner mye mere enn veivstøv :-).. Det sier seg jo litt selv. Sandlåsing og glassblåsing fungerer veldig likt, det er jo nesten samme sak. glass er noe av det hardeste som finnes. Hei! Hvis du søker på forumet så finner du en som satt i 50 timer å glassblåste men ga opp til slutt... Vi brukte ca 1 time på alle felgene med sandblåsing.. Å vi har ikke brukt mere tid hvis han ikke har sittet 50 timer heller siden det var mye lakk igjen slik at de måtte helblåses.. Glassblåsing er faktisk ikke egnet til det. jeg sa det med litt humor, men det er faktisk ikke langt unna sannheten. I vår industri brukes glassblåsing til b.l.a å fjerne blånering etter sveising uten å skade metallet... Jeg anbefaler faktisk ingen å kjøpe seg utstyr selv siden tiden du bruker på å få det bra gir deg en latterlig timepris for jobben.. Men hvis man har lite å gjøre så kan jeg forstå at noen gidder å sitte flere dager... og tjener for det en eller to hundre lapper :D eller ikke... Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schlasken Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 hva tar dere for å sandblåse 4 felger da? Siter - '72 Datsun 240z rb26dett - '91 Skyline gts-t rb26dett x '84 Nissan Silvia s12 x '86 Nissan Bluebird Turbo x '89 Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by Schlasken hva tar dere for å sandblåse 4 felger da? Hei! Kommer litt an på.. om det er stål eller aluminium.. om der er mye sår evt.. Fra 100 kroner felgen har vi brukt å tatt.. fleste rundt 200-250 pr. felg. Da er det 100% helt blåst slik at pulverlakkering blir bra Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by realace Hei! Hvis du søker på forumet så finner du en som satt i 50 timer å glassblåste men ga opp til slutt... Vi brukte ca 1 time på alle felgene med sandblåsing.. Å vi har ikke brukt mere tid hvis han ikke har sittet 50 timer heller siden det var mye lakk igjen slik at de måtte helblåses.. Glassblåsing er faktisk ikke egnet til det. jeg sa det med litt humor, men det er faktisk ikke langt unna sannheten. I vår industri brukes glassblåsing til b.l.a å fjerne blånering etter sveising uten å skade metallet... Jeg anbefaler faktisk ingen å kjøpe seg utstyr selv siden tiden du bruker på å få det bra gir deg en latterlig timepris for jobben.. Men hvis man har lite å gjøre så kan jeg forstå at noen gidder å sitte flere dager... og tjener for det en eller to hundre lapper :D eller ikke... Mvh Realace Merkelig dette her da? blåser en del på jobben jeg og, jobber som flystrukturmekaniker, vi bruker plast når vi blåser av maling, glassblåseren vår fjerner aluminium som bare det, så den bruker vi kun forsiktig for å fjerne korrosjon, når jeg blåste et par halv rustne bilskjermer brukte jeg plast for å fjerne lakken, så tok jeg rusta med glassblåsing, glassblåsing røsker bra i metallet ja. Prøv litt mere trykk kanskje? Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by realace Hvis du søker på forumet så finner du en som satt i 50 timer å glassblåste men ga opp til slutt... Vi brukte ca 1 time på alle felgene med sandblåsing.. Å vi har ikke brukt mere tid hvis han ikke har sittet 50 timer heller siden det var mye lakk igjen slik at de måtte helblåses.. Mvh Realace Og hvor lang tid holder dere på når dere blåser for 100-lappen per felg? En liten komentar oss to i mellom: Om blåseren nede på TS står å banner over å blåse 4 felger på en time, så kanskje det er på tide å gi fyren nye oppgaver. mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by realace Hei! Kommer litt an på.. om det er stål eller aluminium.. om der er mye sår evt.. Fra 100 kroner felgen har vi brukt å tatt.. fleste rundt 200-250 pr. felg. Da er det 100% helt blåst slik at pulverlakkering blir bra Mvh Realace Hvor holder du/dere til? har ett sett BBS stjerner jeg skulle ha pusset opp nemlig... Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by nitewlkr Hvor holder du/dere til? har ett sett BBS stjerner jeg skulle ha pusset opp nemlig... Realace er formann nede på Trondheim Stål. Holder til i Fossegrenda her i byen. mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by eivindwindspoll Realace er formann nede på Trondheim Stål. Holder til i Fossegrenda her i byen. mvh oki... litt langt unna men... Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Originally posted by Hersker Hans Merkelig dette her da? blåser en del på jobben jeg og, jobber som flystrukturmekaniker, vi bruker plast når vi blåser av maling, glassblåseren vår fjerner aluminium som bare det, så den bruker vi kun forsiktig for å fjerne korrosjon, når jeg blåste et par halv rustne bilskjermer brukte jeg plast for å fjerne lakken, så tok jeg rusta med glassblåsing, glassblåsing røsker bra i metallet ja. Prøv litt mere trykk kanskje? Hei! Kan forklare meg litt bedre... Rent vann sliper ned stein det også.. Poenget mitt er avvirket masse på tid. Det vil si hvor lenge du bruker på å oppnå det du skal på kortest mulig tid. Når du snakker om fly så kommer det spesielle ting inn i bilde. Høy avvirkning=høy varme b.l.a. Tynne plater vil med f.eks. stargrit bli deformert ved blåsing. Så det er klart at alt til hver sin bruk. Jeg mente ikke at glassblåsing ikke fungerer men hvis du ser på bruken så egner det ikke seg i det hele tatt på felger.. Prøv på en pulverlakkert felg så skal du se selv.. :eek: Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Du refererer til at glassblåsing ikke funker på en pulverlakkert felg. Det stemmer, men ikke alle er pulverlakkert fra fabrikk. Jeg antar at de jeg har blåst og fått blåst originalt er lakkert med pulverlakk, derfor tidsbruken (og så kokte ikke lakken på hjulbanen (innsiden av dekket), der var det lakk igjen etter blåsinga på TS). Gutta på Teknolakk sier at de felgene som er lakkert med våtlakk ikke er noe problem å få blåst rene med glass. I følge dem så har flere blåst felgene sine med blåseutstyret nede på verkstedet (Teknolakk), og at dette ikke tok spesielt lang tid. Og så mener jeg de sa at pulverlakk ikke koker om det blir pulverlakkert utenpå, da denne lakkformen er laget for å tåle 200 grader, det er ikke vanlig våtlakk. Ergo må ikke felger som er pulverlakkerte blåses helt rene før lakkering. Men spørr ditt lokale pulverlakkeringsverksted om dette for sikkerhets skyld, da det kan hende at ei lang uke på jobben har forvirret de små grå. mvh Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.