Gå til innhold

Volvo veiv og bremser

Ranger emnet

kill_elo

Anbefalte innlegg

Hei. I mitt Volvo prosjekt (som nå endelig har begynt å bevege seg) lurer jeg på om det er noen her som vet hvilken volvo veiv som er best? Skal balanseres såklart. Her er det snakk om en motor som er meningen å ha 350-400 hk i, og da ser jeg ikke for meg at det trengs en langslagsveiv av noe slag. Og er det noen her som vet hvilke bremser som trengs for å få motor godkjent med så mye hester? Er det mulig å få ventilerte bremser bak? Vet det går ja, men om det holder med slissa/borra standard dimensjon bremser bak? Eller må man opp i dimensjon?

MVH Trond M. Sylte

'98 VW Passat 1.9 TDI [X]

'94 Audi RS2 [X]

'76 Volvo 242 langtidsprosjekt

'88 Volvo 240 fjasbil

'01 BMW 320D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste forskjell på veiv er hvis du går mellom b23 og b230, ellers er alle like :)

Nei det er ikke mulig å få godkjent mer enn 220hk.

Drit i bremser bak og bruk penger på de forran isteden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da greiest å finne seg en blokk me veiv fra 91 og utover. H råder og org turbostempler skal holde greit. en godt porta 531 topp med en t5r kam fra SAM. kan også gå før en 16v topp men da må du kjøpe deg no smidde stempler ala wiseco eller JE. porta 940 gren holder men er nok sikkert enkelere å få lagd seg et sjikkeli gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg en orginal B230ET motor, men skal bytte til wiseco stempel, H-profil råder og balansert veiv. Skal høre med noen lokale om de kan lage innsug til meg og grenrør også. Har 531 topp som jeg skal sende til porting og polering og overhaling med ny kam og nye fjører, eventuelt doble :)

'94 Audi RS2 [X]

'88 Volvo 240 fjasbil

'01 BMW 320D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du skal skifte ut det triste Motronic sprutet;-)

Ang veiva så er det den svakeste som sitter i B230ET motoren. Men fortvil ikke, den kommer garantert til å holde til ditt effekt mål. Synes det er litt overkill med Smidde Wiseco til 350-400Hk de orginale FK stemplene rekker mer enn godt nok såfremt mappingen av motoren er skikkelig gjort, men på den andre siden så er du sikrere med smidde da. Når du leverer ivei toppen, så sats på større eksosventiler i samme slengen, f.eks 38(max på std ventilseter), eller 40mm. Trenger heller ikke dobble ventilfjærer. Bruk f.eks Bugpac sine nr: 4014-001 som bl.a Dalhems selger, de fungerer perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal utskiftest det ja ;) Har du noe forhold til megaskvirt? Har litt lyst til å prøve det, hvis ikke blir det noe annet :P Ja, vil ha en god underdel i tilfelle jeg vil ha noe mere senere, så derfor vil jeg ha wiseco stempel atpåtil :)

'94 Audi RS2 [X]

'88 Volvo 240 fjasbil

'01 BMW 320D

Lenke til kommentar
Del på andre sider