slitenvolvo Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Har byttet motor i bilen min, men ikke giddet å godkjenne dette enda. Hvordan er praksis om jeg f.eks møter opp hos f.eks NAF for å ta EU-kontrollen? Vil de overhodet bry seg om at motoren er byttet? Eller vil bilen automatisk ikke bli godkjent pga motorbyttet. Alt er skikkelig gjort, og etter forskriftene, avgasser er langt under kravene for modellen, men jeg har bare ikke fått fingeren ut med søknader osv... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 det kommer an på hvem som tar kontrollen. Men er de mer enn halvveis våkne, vil de selvfølgelig se at motoren er uoriginal, og bilen blir ikke godkjent. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Hvilket punkt er det bilen blir strøket på da? Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Har ikke pugga kontrollseddelen, men de skal da sjekke om volum og effekt stemmer overens med det som står i vognkortet.De finner nok et punkt å sette feil på, tror ikke de sliter med det. De tar selvfølgelig ikke noen effektmåling da, men de tar ofte en prøvetur med bilen. Hvor mye sprekere er den nye motoren da? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Jeg sitter på en måte i samme situasjon som deg(bare at jeg ikke har kommet så langt som EU enda), og jeg vurderer sterkt klistre på et Land Rover merke på Ford motoren jeg har satt inn, eller bare teipe over det. Hvilken kontrollør på biltilsynet vet hvordan motor som sitter i en LR fra 1975? Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ducklink Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Etter det jeg har hørt så må du på full teknisk hos vegvesenet om det blir oppdaget. Men alle kan ikke alle biler og noen har venner. Siter 1991 BMW E36 3C X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Har ikke pugga kontrollseddelen, men de skal da sjekke om volum og effekt stemmer overens med det som står i vognkortet. Ifølge kontrollseddelen så er det ingen ting som sier at man skal kontrollere annet på motor enn utslipp og lekkasjer. Men jeg skulle gjerne hørt fra noen som har peiling (tar eu-kontroll selv) på hva som faktisk praktiseres. Hvor mye sprekere er den nye motoren da? Merkbart sprekere... Er en nyere turbomotor mot en gammel sløv forgassermotor, så selv om panseret på mystisk vis ikke skulle gå opp, så vil de merke at bilen er ombygd, siden jeg blant annet har turbotrykk-måler inne i bilen... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Punkt 9 på kontrollseddelen. http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19971215-1488.html Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Punkt 9 på kontrollseddelen. http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19971215-1488.html Det var da som faen :( Men takk for råd. Får bare få fingeren ut og stresse med godkjenning da... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 ingen verksted kan godkjenne punkt 9. Vet ikke om det nytter å få en ny EU kontroll en annen plass når du først får anmerkning på pnkt9. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 hvorfor i svarte levere på NAF i det heletatt!? lever den til Ali bilmekk og rep. borti gata så får du bilen eugodkjent uten at de en gang ser forskjell på motoren! Snakket nylig med en fjomp som ikke vissta at man kunne ta eukontroll på et hvilket som helst bilverksted! han viste bilen alltid på Biltilsynet han!:) ahhahahah! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 hvorfor i svarte levere på NAF i det heletatt!? lever den til Ali bilmekk og rep. borti gata så får du bilen eugodkjent uten at de en gang ser forskjell på motoren! Snakket nylig med en fjomp som ikke vissta at man kunne ta eukontroll på et hvilket som helst bilverksted! han viste bilen alltid på Biltilsynet han!:) ahhahahah! lenge leve ali godkjenner bil din! Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 hvorfor i svarte levere på NAF i det heletatt!? lever den til Ali bilmekk og rep. borti gata så får du bilen eugodkjent uten at de en gang ser forskjell på motoren! Har bare hatt gode erfaringer med NAF. Verre er det med diverse cowboyverksteder som bare er ute etter å skaffe jobb til seg selv... 2-er på slakk i mellomaksling o.l. Men jeg nevnte egentlig NAF, så det var klart at jeg ikke skulle på Ali bilmekk og rep med en flaske konjakk i passasjersetet... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vwgolfii Skrevet Januar 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2009 Punkt 9 på kontrollseddelen. http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-19971215-1488.html Og ikke minst Punkt 0: Identifikasjon. Motor stemmer ikke overens med chassisnummer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Januar 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2009 Dra nå bare på kontrollen, har du flaks blir det ikke merket av. Har du uflaks (uflaks og uflaks, hvis verkstedet følger reglene) så må du til trafikkstasjonen. Ikke at det er så enormt stor effektforskjell på b230a og b230fk (momentet derimot.. :P) Bilen min er godkjent med b230fk (99kw står det i vognkortet), og jeg kan ikke se at det er byttet verken støtdempere eller stabstag. Så en vanlig time hos trafikkstasjonen og noen papirer holder vel i lange baner dersom verkstedet skulle finnepå å henge seg opp i motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.