Gå til innhold

100% sperra aksel

Ranger emnet


Volvo-Lars

Anbefalte innlegg

jo tror da det er ulovlig.. er umulig å ta en sving med sperre uten at bilen slepper på et av hjula og den vil hoppe og humpe hvis man ikke har høy fart, da vil den bare sladde...

 

Har kjørt bil med 100% en gang (mk2 en min) og det er helt forjævli på asfalt... for ikke å snakke om på glatt føre.. da må du ha peiling på å styre med gassen..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener nok at det er det ja. For når du sperrer akslingen så trekker begge bakhjula likt hele tiden. Bilen blir skikkelig ille i sving og vinterstid kan det jo gå rett frem. Altså trafikkfarlig. Sperre ble tiltenkt til hjelp for de som kjørte/holder på å kjøre seg fast. Får bedre grep. I tillegg sliter du noe jævlig på bakakslingen i svingk.. De holder ikke lenge. For å ta en bratt sving må du legge bilen skikkelig bredt for å komme rundt.. Derfor blir slike sveisa bakaksel mest brukt i "folke"rally klassen. Der bilen får koste maks 7000. Å det er ikke alle der en gang som bruker sperra aksel pga av at de ikke liker å kjøre med det.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gromit

Mener nok at det er det ja. For når du sperrer akslingen så trekker begge bakhjula likt hele tiden. Bilen blir skikkelig ille i sving og vinterstid kan det jo gå rett frem. Altså trafikkfarlig. Sperre ble tiltenkt til hjelp for de som kjørte/holder på å kjøre seg fast. Får bedre grep. I tillegg sliter du noe jævlig på bakakslingen i svingk.. De holder ikke lenge. For å ta en bratt sving må du legge bilen skikkelig bredt for å komme rundt.. Derfor blir slike sveisa bakaksel mest brukt i "folke"rally klassen. Der bilen får koste maks 7000. Å det er ikke alle der en gang som bruker sperra aksel pga av at de ikke liker å kjøre med det.

 

Ja, men det er uaktuelt nå som akslingen allerede har 35% sperre.

 

:)

 

Er fullt klar over feil og risiko ved sveising av aksling.

Velkommen til Bilforumet - der alle vet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gromit

Mener nok at det er det ja. For når du sperrer akslingen så trekker begge bakhjula likt hele tiden. Bilen blir skikkelig ille i sving og vinterstid kan det jo gå rett frem. Altså trafikkfarlig. Sperre ble tiltenkt til hjelp for de som kjørte/holder på å kjøre seg fast. Får bedre grep. I tillegg sliter du noe jævlig på bakakslingen i svingk.. De holder ikke lenge. For å ta en bratt sving må du legge bilen skikkelig bredt for å komme rundt.. Derfor blir slike sveisa bakaksel mest brukt i "folke"rally klassen. Der bilen får koste maks 7000. Å det er ikke alle der en gang som bruker sperra aksel pga av at de ikke liker å kjøre med det.

 

 

 

 

Ang det siste der, så er det helst dem som ikke klarer å kjøre med det og sånne som meg som ikke har hatt tid til å sveise den som kjører med "åpen" diff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cossie-Christer

ikke kjør deg i hjæl a komis:=):op :)

Må få kjærra på veien først.....,ringer deg den dagen jeg tar lappen....!! ;-)

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by Sessions

Stapp diffen full med sagflis! Dette funker ganske bra! Slipper du å slite ut stikkaskslingene, foringer osv.

 

Sessions

Lada Poster

 

Registered: Jan 2004

Location: Toten, Oppland

Posts: 9

Credits:

 

Nuff said.

:D

Velkommen til Bilforumet - der alle vet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som gjør dette i Rally i Volvo Orginal! pga. at der er det ikke lov å kjøre med sperre! Så er bare å finne fram motorsaga å skjæra i stykker salongbordet til mutter'n å fylle opp! ;D

- 1979 Volvo 242(Under oppbygging, 2,5L NA med Sellholm kasse osv....)

 

 

Tidliger: En haug med gamle volvo'er=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår