Gå til innhold

Trenger hjelp til mitt første innkjøp!

Ranger emnet


SpotOn

Anbefalte innlegg

Da er tiden snart inne, til å anskaffe meg min første førsteste førtegangsbil!

 

Men, om det bare hadde vært så enkelt. Det ligger et hav av forskjellige typer bruktbiler ut på markedet; alt fra amerikanske til tyske, japanske og kazakstanske..

Biler med tilleggsnavn som GT Racing Super Extreme og Primera, Gfx oo MR2, 2fast4you og 2slow4you etc.

---> 2.3 liter <---> 2.0 liter <---> 1.8 liter <---> 1.6 liter <---

 

Saken er den at jeg ikke har så altfor mye peiling på bil at det gjør noe (mekke-peiling, da jeg går allmenn på skolen, og ingen av foreldra er mekanikere eller noe slikt), og har ikke, som en del av dere her, et eget lite verksted hjemme etc. Har garasje, men må bruke den på tur med far sin bil (en av gangen).

Jeg har lyst på en bil som har en prislapp på rundt 20-40/50 (--> MAKS) tusen kroner, og som ikke er altfor slapp i fisken. Et pluss om den har 100+ hester. Årsmodell helst ikke under 1992, og ikke over 97 (grunnet registrerings-prisen for år 2009(?), som da koster 1K for alt opp til 1997 modell, og 5-6K for 1998 og oppover). Greit med 4 dører på sidene i forhold til bare 2, eller hva? Så 4 sidedører må det helst være.

Aner ikke hvor mye det kommer til å koste med forsikring til de forskjellige bilene heller, men hørt at BMW har veldig dyre forsikringer i forhold til alle de andre bilene.

Alt over 200.000 km er langt, eller? Vært digg om den har gått litt under det ihvertfall.

Vet ikke om forhjulstrekk/bakhjulstrekk er best, men tror egentlig at jeg tar det som det som ett fett.

 

Kom med masse tips, og begrunnelser for den/de bilene du anbefaler. Gjerne illustrerende Finn.no/AutoDB/Tinde.no linker med bilder også, slik at det blir lettere for meg :)

 

Håper på mange som kan hjelpe meg i denne bil-jungelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da høres mazda 323 1.6 sedan ut som en grei bil for deg.

fra 92-94 eller 94-97.

er en slitesterk jævel av en 1.6 liters motor på 90 hester som drar utrulig godt, har mange ganger fått komentarer på at den er kvikk og har god fartsfølelse.

har hatt min i et år nå og har kun byttet vannpumpe og en drivaksel, og bilen er gådd 231000. har en kompis som jobber på mazda og sier det er den letteste bilen han noensinne har hatt med og gjøre.

bruker ca 0.5 på mila på fin langkjøring og ca 0,7-0,8 på blanda kjøring. jeg er hard på gassen.

har forsikringen på faren min og betaler 2400 i året

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15921581&WT.svl=tabs

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15894211&WT.svl=tabs

 

denne ser kjempebra ut

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15856643&WT.svl=tabs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er den at jeg ikke har så altfor mye peiling på bil at det gjør noe (mekke-peiling, da jeg går allmenn på skolen, og ingen av foreldra er mekanikere eller noe slikt), og har ikke, som en del av dere her, et eget lite verksted hjemme etc. Har garasje, men må bruke den på tur med far sin bil (en av gangen).

 

Jeg synes du skal gjøre noe med dette. Kjøp deg en gammel billig bil (gjerne en du synes er litt spesiell utseendemessig) og så har du den som bruksprosjekt. Grunnleggende verktøy er ikke så dyrt. En godt brukt tusenlapp på biltema skaffer deg det mest nødvendige, og det er bare kos å stå ute å skru om sommeren :D

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

enig med amundsen.. mye bil for penga

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal gjøre noe med dette. Kjøp deg en gammel billig bil (gjerne en du synes er litt spesiell utseendemessig) og så har du den som bruksprosjekt. Grunnleggende verktøy er ikke så dyrt. En godt brukt tusenlapp på biltema skaffer deg det mest nødvendige, og det er bare kos å stå ute å skru om sommeren :D

Saken er den at jeg vil kjøre, og ikke skru :)

Kommer til å kose med den (vaske den etc, holde den ren), men vil redusere skruingen (spesielt på sommeren, da jeg skal kjøre :P ) Skifting av hjul er ikke noe problem, og telles ikke som skruing; da jeg kanskje skal kjøpe felger etter hvert :)

 

 

Kom med flere forslag og si hvorfor :)

Takk så mye ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale Toyota Corolla og er en av de mest driftsikker bil som går og går i lang tid. lite tull med de og billige i drift. det er glimende førstegangsbil etter min mening.

 

jeg kjører selv toyota corolla 1.3 xli hatchback og er fornøyd:) men motoren 1.3 er ikke den sprekeste 82 hk helt greit synes jeg men for en turtallsmaskin :D

 

men hvis du er heldig å får tak i en grei corolla gt twin cam 16v 125 hk mye moro for billige penger :)

 

Har hatt bilen min i snart 2 år og hatt ingen problemer med den.

 

men eneste negative er: rust men ellers er det en god bil for billig penger.

 

men som sagt Mazda 323 og Honda Civic er ingen dum ide driftsikker er den også.

 

Japanske biler = evighetsmaskiner

Nåværende bil: Toyota Corolla Ginza sedan 1997 1.3 16v

 

Tidligere bil: BMW E30 316i 1990 original SOLGT

Toyota Corolla 1.3 Xli 1991 SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår