Gå til innhold

Åtte i vinkel - hymne til en kraftkar

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Folkens, som en worshiper av V-åtteren og alt den fører med seg vil jeg gjerne begå denne lovsangen til tidenes mest sexye motortype. I tillegg til biler har den funnet veien til båter, lokomotiver, traktorer og fly.

 

Jeg vil bruke tråden til å dokumentere et par av mine prosjekter, dere andre må feel free til å gi tråden et annet innhold, så fremt det er V8-relatert. Men husk, alle V-åttere er velkomne uansett om det står Tatra, Ford, ZIL eller Chevrolet på toppdekslene!

 

1957_283_TurboFire_V8.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ett av mine hjertebarn er Volvos B36. Få motorer jeg kan komme på i farten er omgitt med flere myter og mer feilinformasjon enn Volvos andre egenproduserte V8 noensinne (Volvo produserte en 22,6 liters stridsvognmotor under 2. verdenskrig). Den vanligste påstanden er at B36 er to B18-motorer som er sveiset sammen og liknende. Sannheten er at B36 kun har noen få deler i ventilsystemet felles med B18 (og oljepåfyllingslokket da - en skulptur av et lokk som har fulgt Volvos motorer i mange årtier). Riktignok er både borring og slaglengde identisk, men vitale mål som kompresjonshøyde og veivstakenes lengde (c/c) er ulike. B36-motorens topper er i tillegg av cross flow-typen, mens B18 har innsug og utblås på samme side. B36 er en videreutvikling av motoren B8B som satt i prototypen Philip fra 50-tallet. Volvo benyttet motoren i et par lette lastebiler på 50- og 60-tallet. Den er altså 10 år eldre enn B18 og på mange måter alle rødblokkers mor.

 

Motoren var å finne i de små lastebilene L420/430 på 50- og 60-tallet. I tillegg benyttet Volvo Penta den i båter. Konstruksjonen er konvensjonell med femlagret veiv, enkel kamaksel med støtstenger og en dobbel Carter-forgasser på et aluminiumsinnsug. Slagvolumet er, ikke uventet på 3,6-liter og effekten er på beskjedne 120 hk. Ikke overraskende med 7,6:1 i kompresjon...

 

Jeg har skaffet meg flere B36-motorer, den første allerede på siste halvdel av 80-tallet. I tillegg til å samle på denne motortypen skal jeg overhale en av dem etter alle kunstens regler. Deletilgangen er dårlig, så mange av delene må nyproduseres.

 

Her er blokka til min første motor, ribbet og på vei til Oslo sylinderservice for vask, måling, borring og sliping:

B36_05.jpg

 

Motor nr 2 fikk jeg av en kompis. Den er ikke i god stand, men kanskje den kan bli det. Foreløpig er den et objekt i samlinga:

B36_03.jpg

 

I Sverige kom jeg over en annen motor som jeg kjøpte for en billig penge:

B36_04.jpg

 

På samme tur til Sverige stakk vi innom Volvos motormuseum i Skövde. Et interessant besøk. På et lager, sammen med V10-prototyper og annet spennende sto denne gjennomskårede utgaven, som jeg senere fikk kjøpe. Vil tro den er ganske enestående:

B36gjennomskaaret01.jpg

 

B36gjennomskaaret02.jpg

 

I tillegg har jeg ytterligere to motorer, men det er vel grenser for hvor spennende denne motoren er...

 

B36-motorens historie er litt uklar, men i tilgjengelig litteratur har jeg funnet ut at Volvo kjøpte en nedlagt produksjonslinje fra USA på begynnelsen av 50-tallet. Spørsmålet er bare hvilken bilprodusent som la ned en produksjonslinje før det amerikanske V8-kappløpet tok skikkelig av. Mine foreløpige gjetninger går i retning av Studebaker. Motoren minner om deres motorer fra samme tid. Jeg skal prøve å komme til bunns i denne saken.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8 i traktorar var vanlegare før i tida, då det ikkje fantes turboar. Eg kom over ein gammal Whit Fieldboss på finn med ein Caterpillar V8. Det går nokre av dei i dette landet.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=15905281&sid=xz9sdcSU1m4687681&WT.svl=Link

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er B36 motorane på bensinen?

 

Ikke så godt å si' date=' den var jo vanligvis montert i lastebiler. Og i disse lastebilene var den kjent som en tørst fyr. Ikke så rart kanskje, en sprek V8 i et kjøretøy som veier mange tonn, med lav utveksling og med luftmotstand som en låvevegg. De fleste ble nok også fristet til å gi litt ekstra gass. Montert i en bil vil jeg tro forbruket var omtrent som andre motorer det ville være naturlig å sammenlikne seg med.

 

Denne V-åtteren derimot, vil jeg tro var betraktelig tørstere. En A8B på 22,6 liter og 410 hk:

[img']http://www.leopardmotor.com/A8B_1.jpg[/img]

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8 i traktorar var vanlegare før i tida, då det ikkje fantes turboar. Eg kom over ein gammal Whit Fieldboss på finn med ein Caterpillar V8. Det går nokre av dei i dette landet.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=15905281&sid=xz9sdcSU1m4687681&WT.svl=Link

 

Det er nok nettopp turboaggregatet som blir V-åtterens død. Ved hjelp av turbo får man samme effekt fra en mindre motor, og med betydelig lavere forbruk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja:)

 

Gratulerer med ny tråd Reodor, denne skal bli interessant å lese i etterhvert ja! ;)

 

Ja, jeg forventer at du kommer med spennende bilder av din 400-motor her i tråden :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er inne på Volvo-åttere. Da Volvo utviklet nye motorer til 200-serien laget de også noen prototyper på V8 som skulle sitte i toppmodellene. Dessverre kom oljekrisa og man måtte ta til takke med PRV-sekseren som ble utviklet i samarbeid med Peugeot og Renault. Nedenfor ser vi et "spionfoto" jeg tok av V8-prototypen under et besøk på Volvo-museet utenfor Göteborg for noen år siden:

VESC03.jpg

 

Det er tydelig at denne har mange likhetstrekk med den firesylindrede B21 som ble introdusert i 240 i 1975.

 

Deretter skulle det gå omtrent 30 år før Volvo begynte å sysle med V-åttere igjen. Vi kjenner jo alle B8444S på 4,4 liter og 315 hk fra S80 og XC90, utviklet i samarbeid med Yamaha. Den har 60 graders vinkel mellom sylinderradene for å få plass på tvers i et trangt motorrom og sentralt plassert balanseaksel for å redusere vibrasjoner:

B8444S.jpg

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja.. Skal jeg være helt ærlig så har jeg aldri tatt et eneste foto av den motoren til dags dato. Men jeg kan prøve å ta en foto session i garasjen en av dagene. :)

 

Det synes jeg absolutt. Og husk å stille skarpt :)

 

Er det en 283 på det første bildet i tråden forresten?!

Den ser prikk lik ut som den jeg hadde iallfall:)

 

Ja, det er nok en 283. I mangel av egne bilder googlet jeg Chevy 283 og fant det lekre bildet, ypperlig som illustrasjonsfoto.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, her er min: 97879893_0d8eea92a2.jpg

 

Dette er en 1986 Porsche 928 "S3" motor. Porsche startet utviklingen av 928 i 1971, da var det meningen at den skulle ha en 90° V8 på 5L med ca 300hk i gunnmodellen, og den nye motoren skulle ha muligheter for å utvikles videre. Som en følge av oljekrisen og endringer i Porsches ledelse ble imidlertid 928 sluppet i 1978 med 4,5L V8 med enkle overliggende kammer og 2 ventiler pr sylinder og 240hk. I 1980 kom en oppgradering av denne motoren i 928S med 4,7L og 300hk, ytterligere en oppgradering kom i 1984 da S-modellen fikk 310hk. USA hadde imidlertid aldri fått S-modellens motor pga avgasskrav, det ble derfor lansert en 5L med 4 ventiler pr sylinder og doble kamaksler på 288hk der borte i 1985. Det er denne motoren jeg har. I 1987 fikk alle markeder 928S4en ny 5L motor med fireventilersteknikk og nytt innsug på 320hk. I 1989 kom 928GT med kvassere kammer og 330hk, og i 1992 kom 928GTS med 5,4L og 350hk.

 

Porsche utnyttet aldri potensialet i denne motoren, og den største grunnen til det er vel som nevnt at ledelsen i Porsche ble endret og at de aldri ville sette 911 i skyggen.

 

Det er også interessant at når Porsche trengte en ny motor til 924 så tok de rett og slett utgangspunkt i 928-motoren og laget en firer som ligger i 45° vinkel. Dette ble Porsche 944 og til slutt 968. Dette betyr at mange av delene fra 944 og 968 kan brukes på 928-motoren.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår