slitenvolvo Skrevet Desember 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2008 Jeg er paranoid, men verken WEP, mac-filtrering, skjult SSID eller WPA-TKIP fungerer om du har en nabo som er litt over middels datainteressert... WPA-AES (aka WPA2) er det eneste som fungerer, inntil videre... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2008 jeg har noen oppfølgningsspørsmål, siden vi er inne på temaet(orker ikke å lage ny tråd) Jeg skal kjøpe ny trådløs ruter nå. Bør være bra, men trenger ikke å koste vilt mye heller. Hvilket merke er stabilt og bra? Hører noen si at jeg bør kjøpe en såkalt "N"ruter, pga hastighet. Vil denne fungere med alle pcer, også eldre? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2008 Jeg er paranoid, men verken WEP, mac-filtrering, skjult SSID eller WPA-TKIP fungerer om du har en nabo som er litt over middels datainteressert... WPA-AES (aka WPA2) er det eneste som fungerer, inntil videre... Godt poeng! Jeg hadde faktisk helt glemt av det der. AES er mye sikrere enn PSK og er faktisk godkjent av NSA for bruk til "top secret information". Men når det er sagt, så sitter du ganske trygt med WPA2-PSK, skjult SSID og mac-filtrering. JChE: Hva angår N-standarden, så må også nettverkskortet ditt støtte den standarden. Hjelper ikke om bare routeren gjør det, så sjekk først om nettverkskortet støtter det. Jeg har en linksys WRT300-N routern her hjemme, og kan ikke rapportere om noen feil eller mangler. Virker veldig stabil (har stått i over et år nå, uten krøll), og har også masse muligheter hva angår administrasjon. HP ProCurve sine produkter har jeg veldig god erfaring med i jobbsammenheng, men dette er vel ikke så veldig rettet mot hjemmemarkedet, og veldig dyrt. Jeg kan anbefale Linksys. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2008 Vil ikke de gamle maskinene fungere i det hele tatt på et n-nett? Fins det rutere som funker på begge typer nett? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Desember 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2008 Men når det er sagt, så sitter du ganske trygt med WPA2-PSK, skjult SSID og mac-filtrering. Nope. Skjult SSID og MAC-filter hjelper egentlig ikke en dritt. SSID-en blir sendt (i klartekst) når noen kobler seg på nettet, og MAC-addressen kan man enkelt overstyre selv. Videre så vil jeg ta alle hastigheter som loves av diverse router og nettverkskort-produsenter med en klype salt. Selv kjører jeg noe billig crap fra D-link som er ett par år gammelt. Fungerer helt greit det. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 Nope. Skjult SSID og MAC-filter hjelper egentlig ikke en dritt. SSID-en blir sendt (i klartekst) når noen kobler seg på nettet, og MAC-addressen kan man enkelt overstyre selv. Videre så vil jeg ta alle hastigheter som loves av diverse router og nettverkskort-produsenter med en klype salt. Selv kjører jeg noe billig crap fra D-link som er ett par år gammelt. Fungerer helt greit det. Kan så være at du er litt paranoid, men så er det vel ikke hvermansen som har peiling på hvordan og spoofe en mac-addresse, samt sniffe seg fram til en skjult SSID. Og i tillegg så nekter jeg og tro at naboen min kan knekke en WPA2-PSK kryptering. Så jeg står ved min påstand :P Hva angår hastigheter, så kommer det veldig ann på routeren/aksesspunktet. Men og tro at feks en linksys router med G-standarden, som skal gi 54 mbit, faktisk gir deg det, er litt vel naivt. Så du sier noe der. Vi testet det på jobben, med våre procurve aksesspunkter. Reel hastighet lå vel på en ca 30-40 mbit. Dette er snakk om "54 mbit" aksesspunkter til 4000,-. JChE: Om routeren er satt til og bare kjøre ut signaler på N-standarden, så vil ikke maskinene kunne se nettverket, med mindre ikke nettverkskortet støtter det. Da må du 1, kjøpe nye nettverkskort eller 2, sette routeren til og bruke A, B eller G standarden, alt avhengig av hva som funker best på kortene dine. Vår router er en router som støtter N-standarden, men kjører "mixed mode" da vi har forskjellige typer kort i huset som støtter forskjellige standarder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 Jeg så en litt artig side engang, hvor man kunne kødde det til for folk som tjuvlånte nettet ditt. Kunne f.eks blurre ned browseren eller gjøre så du kunne få speilvendte sider ;) Er jo mye artigere enn å kryptere :) Hvis det var fakta da.. Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Q Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 Jeg tok bort min ssid og nettverket kom fortsatt opp som "nettverk uten navn" så jeg har det like godt på:) Siter My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 hehe forstår ikke helt hva dere stresser med egentlig :) Stoler dere såpass lite på naboene(KAN de knekke en wep kryptering?) eller bor dere ved siden av skole/hotell e.l ? ;) Jeg også kan lage ett superdupert system men ser ikke helt poenget med det egentlig. ;) Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 hehe forstår ikke helt hva dere stresser med egentlig :)Stoler dere såpass lite på naboene(KAN de knekke en wep kryptering?) eller bor dere ved siden av skole/hotell e.l ? ;) Jeg også kan lage ett superdupert system men ser ikke helt poenget med det egentlig. ;) "Selv om du er paranoid, betyr ikke det at det IKKE er noen som følger etter deg" Et sikret wlan kan vel neppe kalles for noe superdupert system, men jeg liker og ha ihvertfall litt sikkerhet på hjemmenettverket mitt. Og da gjør nevnte tiltak susen for at jeg skal sove trygt om natten. :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 Stoler dere såpass lite på naboene(KAN de knekke en wep kryptering?) http://www.remote-exploit.org/backtrack_download.html Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 hehe greit, jeg ser hvor dere vil :) Enig i at det ikke bør være usikret akuratt da ;) Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg