Gå til innhold

12V test av viftemotor i varmeapparat

Ranger emnet


omartinfly

Anbefalte innlegg

Har en hardt brukt 240 stasjon ifra 86.

Byggebil med sjel og en enorm bruksverdi!!

Har noen småproblemer....

Lekker noe jæ... med vann et sted = luftfuktighet og kondens i kupeen som minner om amazonas.

Enda verre at varmeapparatet aldri har virket så lenge jeg har hatt bilen.

 

Viften går ikke når jeg vrir bryteren, men det kommer varm luft gjennom spaltene.

Har lest mye i forumet og i Haynes om å skifte vifte, men problemet er at jeg er gjerrig og ikke vet om det er vifta som er problemet eller om det ligger i ledningene. Sikringen er sjekket...

 

Spørsmålet er (jeg er teknisk utviklingshemmet) kan man teste viften med 12V uten å demontere dashbord og varmeapparat?

 

Hvor, og hvilke ledninger tar man løs for å teste?

 

tommeltottet rødruss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Haynesboka har du fargene på ledningene. Riv av all plast under hanskerommet og finn ledningene fra brytern. Tror de går inn i plasthuset på høyre side. Sett 12V på der så har du eliminert halve kretsen. Husker ikke om motstanden er innebygd i brytern eller hur.

 

På svenska200klubben (eller hva de heter) er det en fläkt-tråd for giringknarkar som deg. Han sagde av halve høyre halvdelen, røska ut motoren, satte i ny brukt motor og teipa igjen med sølvtape. Masse fine bilder. :D

 

Dessuten selger/solgte bcb overhalte varmepaket for 700kr før i verden. Sjekka nå, kun 240 motor koster 938kr.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innformativt svar Skody.

Så den tråden hotlinket i et annet innlegg her på forumet.

Fant også denne som har flere tips også

http://cleanflametrap.com

 

Prøver nok å ta 12v test først, ikke vits å kaste bort tid og penger hvis feilen ligger annet sted.

 

Er jo litt spent på tidsforbruket på et eventuelt motorbytte.

Ser erfaringene her inne er mellom 2 timer og en helg!!!

 

Erfaringsmessig er jeg lite vant med å skru, brukte to dager på fremrehjul lager. 1 time på å plukke ned, halvtime på å pakke og grease lager og 2 dager på å få helveteskapet sammen

 

Ender jeg med å bytte burde jeg kansje filme det og legge det ut på youtube.. Det kunne komme til å konkurere med legendariske vaskemaskina ifra 80 tallet :knock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vakum styrt varmeapparat i 240 har eg aldri sett før.. :)

men der såg det nesten lett ut og bytte vifta, på det vanlige apparate må du ut med heile boksen, dårlig 240 patent..

 

på 740n er det mye enklere. da tar du av plata over beina på passasjer sida, og skrur ut en skru, og så detter fifta ut... :)

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår