Gå til innhold

Første bil

Ranger emnet


nissan gtr

Anbefalte innlegg

Har selv 3stk mazda 626 fra 1987 til 1991modell. Gode biler som holder LENGE. Det du må være obs på er rust ved bakre dempertårn og ved bakruta. På forgassermotoren med automatisk choke er det et kjent problem at vokselementet som styrer choken stivner, noe som får motoren til å putre på tomgang når den er kald. Greit å få sjekket dette før eventuelt salg da det vokselementet er SVINDYRT.

 

Lykke til med kjøpet! :) Er gode biler som er gode å kjøre.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret!

 

hva synes du om denne?

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15546356&sid=&WT.svl=Bilde

 

bile er nå for tiden på verksted pga. topp pakningen gikk, det fører vel ikke til noe stort problem?

 

 

har ikke noe stor erfaring med biler, takk for at folk som deg gidder å hjelpe førstegangs bilkjøpere som oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig:) Det er det forum er til :)

Å bytte toppakning er ikke den største jobben, men det er endel som må gjøres. Kan du skru selv? Hvis ikke kan det gå et par lappen på verksted..

 

Når det gjelder bilen i seg selv så ikke den så verst ut. Har bilen servicehefte med dokumentert overhaling? Ellers har jeg ikke mye å plukke på. De mindre feilene som han har listet opp til slutt i annonsen er småfeil som kan rettes hvis man er litt nevenyttig selv. Lykke til!

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du trygt kan styre godt unna den der. Om toppakningen må byttes er det ikke usannsynlig at toppen er skeiv, og da kan du hive toppen, ny topp er ikke direkte billig. Ser også ut som at det har blitt gjort ganske mye med denne, noe som ikke nødvendigvis bare er positivt.

 

Edit: Sjekka finn nå, du har vel igrunn valget mellom den røde 626 med FE3 (148hk) eller et par som ser litt mer anonyme ut med 90/116hk (2.0i og 2.2i), men som er i god stand.

 

Denne og Denne er ikke dumme valg rent mtp. stand, og begge har ganske skuddsikre motorer sammenlignet med 148hk utgaven. Skal ikke male fanden på veggen her, men det er forferdelig lett å ødelegge 148hk'ern om du ikke vet hva du gjør, typisk feil på disse bilene er f.eks. at tempmåleren i dashen ikke funker særlig bra, og at du da kan koke motoren uten å vite om det, samt at tempføleren for vifte går lett, da er man fort ute og sykler om man blir stående i kø, med motor som overoppheter uten at du får noe signal om det før det er for sent. Veien fra koking til sprekt topp er veldig kort på 148hk'en, mens de vanlige tåler litt mer.

 

Ellers er det lettkjørte biler og de går omtrent evig om du bytter olje og passer på at rusta ikke får tak.

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og om modifikasjoner på utseende er gjort uten store ødeleggelser av originale fester o.l. så det er mulig å få på originale støtfangere f.eks., det er positivt at han får utbedret toppakningsproblemet, men da vil jeg ha forelagt en kvittering fra trykktesting av denne toppen, samt kvitteringer for arbeid gjort ved et kompetent motorverksted, for ikke å snakke om bilder av både topp og blokk. Jeg har brent meg på sånt før med akkurat denne motortypen, det er ikke gøy. Endte med motorbytte for min del - for å få all garasjemekken ut av verden.

 

Det må i noe fall ikke slipes for mye av topp og blokk, begrensningene står spesifisert i verkstedmanualen. Det bør (må) også byttes registerreim og strammehjul etter en slik operasjon, ellers kan du plutselig stå der med røket regreim mye før du trodde det var sannsynlig. Dette er i seg selv ikke farlig da ventilene ikke slår borti noe, men det er satans irriterende.

 

Maks distortion/vridning/skeivhet på både topp og blokk er 0.15mm, mens maks du kan slipe er 0.2mm på både topp og blokk. Spør også om det har blitt byttet vannpumpe samtidig, det kan være greit. Da slipper man gjerne samme problem senere.

 

Lurer på hva de har drevet med siden stort sett hele motoren har blitt overhalt, men så går toppakningen? Her ville jeg spurt spesifikt om de har byttet tempsensor til vifte, termostat og radiatorslanger (spesielt nedre kan kollapse innvendig), samt som tidligere nevnt vannpumpe.

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) En mazda 626 er ikke den verste bilen du kan velge:) Har selv en -90 modell 2.0i. Kjøpte denne fordi biltypen fikk mye skryt for at de "går og går". Og som klassisk jente som ikke kan skru(:P) er jeg litt avhengig av en bil som ikke trengs å mekkes for mye med.

Toppen røyk på mazdaen min ifjor november.. Kostet meg totalt 10 000 på verksted(!) De prøvde først å rense motoren, men det viste seg så omfattende at de bytta hele motoren til slutt. Vet ikke om dette er et gjentagende problem med biltypen?

Men uansett bra førstebil!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et gjentagende problem, sa verkstedet noe om hvorfor det oppsto?

 

Det som vanligvis går på disse som gjør at toppen/toppakning ryker er gåen termostat, gåen vifteføler, dårlig/kollapset radiatorslange (nedre), vannpumpe... de to første er de vanligste årsakene, spesielt i kombinasjon. Det som også er skummelt med disse er at instrumentet gjerne blir dårlig, så du ser ikke om motoren blir for varm før det er (altfor) sent.

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nei.. Dem snakket først om at vifta var gåen, men de kontrollerte den da jeg hadde den på verksted. Og den funka fint den.

Stod i MEGA kø og clutcha og styrte da toppen røyk. Det begynte å stinke og termostaten gikk bare høyere og høyere:P Dette i seg selv skal jo ikke sprekke toppen, men dem på verkstedet lurte på om bilen kanskje over lengre tid har blitt kjørt "dårlig" (eldre dame som hadde den før meg;), så til slutt må det jo gå galt:P

Utenom den ødelagte toppen har jeg ikke hatt et eneste problem med Mazdaen!:):):) Så det var verdt å få det fiksa:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår