Gå til innhold

noen som har benket 940 turbo?

Ranger emnet


DantheMan

Anbefalte innlegg

skal bremse 940 min til uka. Det er en 1998 mod 940.

 

oppsett:

viking ecomax.

wastegate grunntrykk 0,8

531 topp match porta mot grenrør og innsug.

vx3 kam.

Forsterka toppaknig "guld"

jt effektanlegg med 2 stk dempere uten kat.

åpen filter.

turbo xs dump. / dumplokk.

org turbo og ic.

 

så blir spennende å se resultatet når den er benka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bremse 940 min til uka. Det er en 1998 mod 940.

 

oppsett:

viking ecomax.

wastegate grunntrykk 0,8

531 topp match porta mot grenrør og innsug.

vx3 kam.

Forsterka toppaknig "guld"

jt effektanlegg med 2 stk dempere uten kat.

åpen filter.

turbo xs dump. / dumplokk.

org turbo og ic.

 

så blir spennende å se resultatet når den er benka.

 

hvor skal du bremse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dere kan jo se på Mr.C sin 240 med 940t motor:

 

bred_Volvo_240_Oyvind_C.jpg

 

Var vel 1.1-1.2 Bar boost, K-Kam justert 4 grader, 3" JT Downpipe, 3" jt eksos (to potter), ingen katalysator.

 

Ellers, har han vel viking bensinchip, ingen tenningschip.

Samt han hadde et delvis tett konfilter (som sugde varmluft).

 

Dog., har han en stor kinacooler (60x40).

Det er 13c han kjører på, 90+ turbomanifoil, 530 topp og alt std., utenom oljekjøler og bensinpumpe (samt bensinfilter), som ikke direkte har innvirkning.

 

Sperren hans ligger nok nå i dyser og turbo, selv om han kanskje hadde fått en enda bedre kurve med 531.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers:

200-220hk er nok mulig, selv uten chip.

Dog., med org kam, org IC, uten chip, etc., så blir denne effekten "farligere" for motoren, samt den får en mindre nice kurve. (da tyner man grenser enda lengre).

 

om dere vil ha mer enn 200hk, bør dere egentlig kjøpe 15g/16t, 850t dyser, 3" lmm, 3" dp, bensin OG tenningschip, 3" eksos, etc. så er nok 250hk rimelig enkelt, 270hk+- mulig.

 

Det er rimelig enkelt å dra ut underkant av 300hp og det koster ikke all verden, om dere skaffer turbo og slikt brukt (feks fra 850r).

 

Vær obs på det finnes to flenser på 16t, kon og flat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei eg huske ikkje betegnelsen på turboen. men trur det er den noen cosworther går med orginalt. er en del større enn 13c var stor forskjell på effektkurven. effekten vart gjerne litt brå på ca 4500 omdreininger. lader endel seinere. men bilen gjekk mykje bedre enn med gammle turboen.13 c følte eg ikkje for at det var så mye vitts å dra langt ut på gir for den la seg en del på trykket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår