Gå til innhold

96-98 G.Voyager 3.3 - pålitelig eller katastrofebil?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei, jeg og sambon er på utkikk etter en "stor" bil, og synes størrelsen på en Grand Voyager er passe til vårt formål.

 

Kjenner flere som har slike biler med 3.3 bensin og 2.5td.

 

De som har 3.3 har vært fornøyd med bilene sine, lite tull osv. Men kjenner en som er mekaniker. Han sa at det er katastrofe å kjøpe en sånn bil med tanke på feil, kostnader og ikke minst rust. Mitt inntrykk er at de er ganske pålitelige, men skulle gjerne hatt noen komentarer og tips om feil osv fra andre eiere av denne bilen.

 

Så...noen erfaringer?

 

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil alltid være delte meninger om de fleste biler.

Jeg har jobbet med Chrysler i 10 år,og ser jo fordeler og bakdeler. Og ikke minst forskjeller...

Det som jeg ser stor forskjell på kvaliteten på disse bilene,er i forhold til vedlikeholdet.

Automatkassene er jo et beryktet problem,men vedlikehold og kjørestil spiller en stor rolle.

Har hatt flere kunder som har kjørt flere Voy 3,3 i mange år uten større problemer. En kunde har hatt 3 eller 4 som alle er blitt kjørt 200-300000 km,uten noe problem med girkasse og liknende.

Andre har litt nå og da,men da er ofte vedlikeholdet deretter.

Selv kunne jeg tenke meg en 98- 3,3 AWD (4x4) uten hengerfeste...

Er bilen uten hengerfeste er sjansen mindre for at den er kjørt med tung last. (girkasse)

Motorene har det vært lite tull med.

Slitedeler som bremser og slikt er jo normalt.

Betal heller litt mer for en som har blitt fulgt opp servicer på.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en 89 modell med 3L mitsubishi/chrysler motor og automat og en 97 modell 2,5TD.

 

89 modellen var grei nok, langt fra noen problemfri bil. Den hadde blitt dyr hvis vi ikke kunne skru selv. Men så ga vi 12.000 for den og solgte den for 17.000 også, så vi kjøpte vel en bil som ikke var vedlikeholdt.

 

Deretter kjøpte vi en usett (meget billig!) 97-modell 2.5TD og HERRE for en problembil. Vi hadde alle de kjente problemene med motoren, regkjede, dårlig oljetrykk osv. I tillegg synes jeg det var mer problemer med selve bilen på 97-modellen enn den gamle. Dørlåser, luke, elektrisk, girkasse, you name it we had it.

 

Hold deg unna 96-97 2.5TD og let etter en bil som er vedlikeholdt. Og jeg ville vært skeptisk til Voyager hvis du ikke kan skru litt selv...

 

Når det er sagt så er det utrolig praktiske biler for lite penger. (Praktisk forutsatt at man er 2 for å løfte ut setene, dette er ikke noe for alenemødre...) 97-modellen var faktisk god å kjøre også.

 

Men jeg kommer nok aldri mer til å eie en Voyager...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mamma og de har en -97 2,5td og det har aldri vært noen problemer med denne bilen, eneste var en gang da forhandleren hadde sjekket registeret på den og de sa at alt var helt topp. Bilen ble lastet opp og vogn hektet på og til Dannmark bar det. på tur nordover (Ørebro) gikk kjeden av, leverandør i norge betalte alle kostnader og det ble byttet en til en forsterket kjede og siden har bilen gått som en kule. dette var sommer 2003.

 

Meget praktisk bil med litt "teit" baksete på kombiutgaven fordi baksetet er tilnermet 90 grader i ryggen og det er lite plass til føtter i baksetet.

 

Men som det blir nevnt over er det selvfølgelig noen som blir plaget andre ikke, tror det kommer litt ann på hvordan servicene blir holdt og hva bilene blir brukt til. Mammas bil har straks gått 300k km og det ser ut som den enda kommer til å gå langt.

 

Mvh Kai-Rune

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har nå hatt en -96 Grand Caravan 3.3L i 10 mnd og jeg kan nå slå fast at den når ikke opp til Toyota når det gjelder driftssikkerhet. Sentrallåsen har en tendens til å insistere på at bilen fortsatt skal være låst når jeg vil inn i den, så det er greit å ikke være superstressa om morgenen. Men den åpner seg hver gang. De elektriske siderutene krangler også litt. Har dessuten opplevd et par ganger at den fusker litt ved høy hastighet i lange motbakker (type Lierbakkene retning Oslo). Noen tips til hva det kan være?? Viftereima piper litt selv om strammehjulet og reima er byttet (skal reklamere til verkstedet) Automaten er overhalt, noe som bidro sterkt til at det var nettopp dette eksemplaret jeg kjøpte.

 

Men hey, alt dette er glemt når jeg bruker den til flyttebil (kjørte alt møblement og inventar med den når vi solgte leiligheten, inkl. bokhyller, salongbord og 3-seters sofaer) eller når vi reiser på hytta med 2 barn, 3 hunder i bur, ski, kjelker, propanflasker, bensinkanner og mat/klær/utstyr for 2 uker. Trenger ikke stable engang, bare å hive rett inn. Setene er deilige å sitte i, god oversikt og fantastisk kjørekomfort. Ikke mange biler jeg ville valgt foran denne om jeg skulle kjørt Lindesnes-Nordkapp t/r. Lyden av en malende V6 er heller ikke å forakte. Jeg elsker skyvedørene, spesielt når folk parkerer klin inntil bilen min. Å sette ungene i barnesetet er null problem, barnesetene er i akkurat passe høyde når jeg står utenfor bilen. Når vi kjører er det enkelt å gå fra passasjersetet foran og bakover til ungene uten å stoppe. Smokken ramlet ut? Mor kommer! Med to sofaer kan jeg velge om jeg vil bruke den som 2, 5 eller 8-seters bil.

 

Dessuten elsker jeg spesielle Infinity stereoen på denne utgaven med 10 høyttalere. Fantastisk bra lydbilde.

 

Jeg tør påstå at denne biltypen er den mest perfekte bil for storfamilier. De europeiske konkurentene er for små, og skal du hakket opp i størrelse må du velge Caravelle eller Hiace.

 

Grand Voyager er også kåret til verdens beste MPV eller flerbruksbil om du vil.

 

Jeg bruker å si at å kjøre Toyota er som å spise havregrøt til middag hver dag. Det er trygt, billig, sunt og traust. Men fyttih**** så kjedelig!!!

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår