Gå til innhold

rebuild av wankelmotor, osv

Ranger emnet


bidz

Anbefalte innlegg

Ok.. vurderer seriøst og handle meg en '93 RX7, og har drevet og lest litt her og der ang. denne bilen - bare positivt, forutom motoren.. de fleste plassene jeg har lest, så er det rimelig normalt at en må rebuilde/overhale motoren ved mellom 70.000-100.000km, og jeg fant rebuild kit's til ca. $1.250 USD (ca. 10k NOK). dette er bare for pakningene osv. så det ut som, men det er vel forøvrig det som kun trengs og skiftes også (?). Problemet: gjøre dette selv.. vanskelig ? isåfall, få andre til og gjøre det for seg: dyrt? og, hvor i Norge eksisterer det folk som kan og mekke på en slik motor?.

 

en annen problemstilling. de fleste RX7'ene jeg har sett annonsert i tyskland ligger på km.stand mellom 70.000-110.000km, dvs. at de er midt i faresonen for at motoren må rebuildes.. og det hadde jo vært rimelig sjipt, men men..

 

en annen ting, dersom en motor "rebuildes", kan en da stole på denne bilen til og bruke den som en hverdags bil, til og fra arbeid, og bruke den endel? snakker ikke om råkjøring hele tiden (menne, litt må det jo bli, ellers kunne en jo ha klart seg med en corsa 1.0 =D), men altså.. sverige turer, danmarks tur.. etc.. uten at noe skjer hele tiden, slik at en må ha med seg 100kg med verktøy uansett hvor en drar?

 

en blir jo litt skremt når en leser om at en RX7 koster mye mindre enn en Supra, men etter 1-2 års vedlikehold vil en RX7 ha kostet like mye som Supra'en i innkjøpspris! og Supra'en er jo omtrent skuddsikker, og tåler det meste uten store vedlikeholdskostnader..

 

Jeg har veldig lyst på en RX7, men jeg har IKKE lyst til og stå og skru annenhver dag bare for at bilen skal funke.. en motor-rebuild er greit, så lenge motoren og bilen fungerer fint etter dette, og i en lang stund etterpå også.

 

Noen med erfaring som kan slenge inn en god reply på dette?

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, en RX-7 FD3 (92-02) er laget for å bli kjørt og gjerne hardt.

 

Og at motorene ofte trenger en rebuild ved 70-120k er sant, men dette kommer VELDIG(!!!) ann på hvordan eieren har tatt vare på bilen.

En 13B-REW motor kan gå langt den, men det krever sitt av eieren. Korte service intervaller og en del oppmerksomhet hjelper veldig på levetid.

 

Jeg trur at mange med litt mekaniske kunnskaper kan klare å overhale en wankel motor.

Men det krever jo litt.

Pakkninger er nok ikke så vanskelig å bytte, hvordan det er å bytte et 'apex seal' (tettning mellom rotor og rotorhus) kan kanskje noen andre svare på, men jeg trur ikke det er så vanskeligt.

Men noe som kanske er kjedeligt med 13B-REW motoren er alle vakum slanger :rolleyes:

 

Jeg vet om flere i Norge som evt. kan overhale en wankel motor for deg. Hva det vil koste kan jeg ikke si, men jeg trur ikke det ville kostet så mye.

Jeg mener noen sa de kjente til en person i Trondheim som drev litt med, men dette husker ikke hvem det var(kanskje ES Tuning?).

 

Jeg vil ikke skremme deg bort fra å kjøpe en bil med wankel motor :D , men jeg vill heller ikke anbefalle det til en som ikke har tilgang til noen med kunnskaper om motoren. Men det er jo ikke noe problem i dette lille land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to ting til jeg lurer på.. hva er normal bensinforbrukning på en ikke-trimmet 240hk RX7 motor ? og er de noe særlig egnet til vinterbruk ? (sikkert ikke, men..) ?

 

vil ha vil ha :D

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bidz

to ting til jeg lurer på.. hva er normal bensinforbrukning på en ikke-trimmet 240hk RX7 motor ? og er de noe særlig egnet til vinterbruk ? (sikkert ikke, men..) ?

 

vil ha vil ha :D

 

Originalt bruker de omtrent som en dobbelst så stor stempel motor. Altså en 2.6liters motor.

 

1200-1300kg og 240+hk er ikke veldig vinter-vennelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kjenner en i sverige som er veldig bra.

 

En RX-7 bruker ca 1,3l pr mil i blandet kjøring.

 

Kan skaffe Rx-7 gått 50 000km strøken for ca 160 000 kr ferdig tollet inn.

 

Bilen er grei på vinter, men krever litt erfaring fra en sommer med bilen....motorene er litt annerledes å kjøre enn vanlige stempelmotorer.

 

Det er nok av folk som kan noe om wankel her i Norge!!

 

DET ER DEN BESTE BILEN DU KAN KJØPE!!!:D

RE-Amemiya ---- ROY-Hva med meg a

3 rotor power

1986 Rx7 Drifter (FD motor)

1993 Mazda 323 GTR

1990 JC Cosmo 20B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by råtassen

Kjenner en i sverige som er veldig bra.

 

En RX-7 bruker ca 1,3l pr mil i blandet kjøring.

 

Kan skaffe Rx-7 gått 50 000km strøken for ca 160 000 kr ferdig tollet inn.

 

Bilen er grei på vinter, men krever litt erfaring fra en sommer med bilen....motorene er litt annerledes å kjøre enn vanlige stempelmotorer.

 

Det er nok av folk som kan noe om wankel her i Norge!!

 

DET ER DEN BESTE BILEN DU KAN KJØPE!!!:D

 

Hvilken side er rattet på da? Åssen modell er dette?

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår