himamekkn Skrevet November 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2008 ok. men ingen som vet hva det eg skeiv oppforbi vil sei? Siter gocart med vw golf motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetecpower Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 de sømma røra er jo ikke no svakere enn uten sømm da etter det jeg har hørt Siter Jensen Motorsport,, Team Bybrua Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øvrekleiv'n Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Vil tru at grunnen at du ikkje må varme røra ved bøying er at det "krøllar" seg innvendig og strekker seg utvendig og det då sprekker lett, er noko sånt, hadde om det på skulen i fjor. Bøye kaldt og sakte trur eg er best. Siter Old Kadetts never die! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øvrekleiv'n Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 de sømma røra er jo ikke no svakere enn uten sømm da etter det jeg har hørt Vil tru at sømmen er det svake punkt. I eit sømmløst rør er sterkheten fordelt likt. Likt eit firkantrør er hjørna det svake punkt, viss du skjønnar hva eg meinte? Vil nevne at eg er ikkje heilt sikker på desse to innlegga mine men syns eg hugsar det var slik. Siter Old Kadetts never die! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iforl Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 sitter og ser i bilsportboka og der står det at røyrene skal bøyes kaldt og det er jo grett. men så står det og at "senterradien må være minst 3 ganger rørdiameteren. dersom rørene blir ovale under bøying, må forholdet mellom minimums- og maksimumsdiameter være 0,9 eller større."kva menes med dette? og er det lov å ha varmeapparat? Kan prøve å svare litt på det andre du lurte på, radien på bøyen skal være tre ganger større en diameteren på røret ø45 mm rør skal radien være minst 45x3= 135mm ( dette betyr altså at bøyen ikke må være for skarp) Det andre er at forholdet melleom maks dia og min dia ikke må være større enn 0,9. (maks dia = 100mm Kan ikke min dia være mindre enn 90 mm)Røret kan altså ikke deformeres for mye. (Dette er grunnen til at det kan brukes sand) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 ingen jeg kjenner som bygger bilcrossbur med sand i røra mens dem bøyer.. selv skal jeg bøye kaldt uten sand nå snart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iforl Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 Anbefalte ikke bruk av sand, bare forklarte hvorfor...:-) Tror ikke det er vanlig å bruke det lengre, men det var brukt i gamledager i industrien... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 skjønner.. jeg fortalte lærern min at jeg sku bøye røra kaldt og uten sand og han mente det skulle gå fint men med sand inni hadde vært knall mente'n. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Ford Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 Låner tråden her litt jeg :) Hvor får man kjøpt rør til og bygge bur av? Og hva er prisene sånn cå? Virker jo som det er så dyrt på pedersen og sånt bare for rette rør... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 like så greit å kjøpe på pedersen egentlig.. aner ikke hvor folk kjøper dette jeg men bare en hoved bøyle kommer vel på en 700ca Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lurepåmye Skrevet Februar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2009 48,3 x2,5 sømløse rør koster ca 80 kr meteren! å de er sterkere enn sømma rør ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiat 131 acing Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Tidligere brukte vi bare sømma rør. Å den geng jeg begynnte var det mindre dimensjon på hovedbøylen enn det er idag også. Opplevde aldri den gang att noen bur kollapset heller. Att noen bur ble deformert ved skikkelig stygge rundkast skjedde selvfølgelig den gang også. Men att de gikk over til sømløse rør var vel en konsekvens av att det forekom att noen bur sprakk i sømmen ved ekstreme påkjenninger. Å idag er jo hastigheten mye større enn den gang. Har aldri bøyd bur med sand i, kun ved bruk av rørbukker. Å legg mye jobb i å få buret skikkelig. Det er faktisk den viktigste delen ved hele bilen. Syns det er tragiskt att enkelte faktisk får kjøre med bur som er så dårlig byggd att det kollapser ved rundvelt. Kombinert med rust i innfestning er dette rett og slett livsfarlig. Men er desverre alt for mange sløve førere der ute.. og ikke minst teknisk kontrollanter.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hvard Skrevet Februar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2009 Tidligere brukte vi bare sømma rør. Å den geng jeg begynnte var det mindre dimensjon på hovedbøylen enn det er idag også.Opplevde aldri den gang att noen bur kollapset heller. Att noen bur ble deformert ved skikkelig stygge rundkast skjedde selvfølgelig den gang også. Men att de gikk over til sømløse rør var vel en konsekvens av att det forekom att noen bur sprakk i sømmen ved ekstreme påkjenninger. Å idag er jo hastigheten mye større enn den gang. Har aldri bøyd bur med sand i, kun ved bruk av rørbukker. Å legg mye jobb i å få buret skikkelig. Det er faktisk den viktigste delen ved hele bilen. Syns det er tragiskt att enkelte faktisk får kjøre med bur som er så dårlig byggd att det kollapser ved rundvelt. Kombinert med rust i innfestning er dette rett og slett livsfarlig. Men er desverre alt for mange sløve førere der ute.. og ikke minst teknisk kontrollanter.. Tja de som bygger buret må jo tenke med det de har øverst.. Det er jo dem sin sikkerthet og andres sikkerhet det går ut over.... Man kan sløve en del men på sikkerhet og bur der burde det være 100% !! Siter Div Volvo Bilcross Volvo 940t 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.